Mijn paard heeft een huisstofmijtallergie (zit in stro en hooi). Hij staat sinds vorige week 24/7 op het land, maar zal straks toch terug op stal gaan (mits dat lukt). Er loopt nog een allergietest, maar ik ben vast aan het kijken naar een vervangende bodembedekking. Hij staat nu op stro. Welke alternatieven zijn er? Van vlas weet ik, maar wat is er verder? En waar is het te verkrijgen? Rubberen matten zijn geen optie, ivm beperkte afvoer (betonnen vloer).
Je kunt eens naar strokorrels kijken en ik zou op voorhand een rubber matras niet afwijzen. Maar dan wel de HIT-matras. Dan heb je nl alleen op de achterste strook nog maar bedding nodig. En in jouw geval; des te minder bedding des te beter voor je paard.
Zijn strokorrels niet stoffig? En zijn ze overal te krijgen?
En inderdaad, des te minder bedding, des te beter. Of stofvrije bedekking, dat scheelt ook al. Stro komt er in ieder geval niet meer in. Ook wordt hij als het goed is verplaatst naar een buitenstal.
Ik heb al jaren voor mijn 23-jarige een HIT-matras. Sinds die tijd heeft ze geen last meer van kale sprongen/doorligplekjes. Alleen op de achterste 50 cm lig nu strokorrels (of vlas net wat bij de hand is). Strokorrels zijn niet stoffig, hooguit als het erg warm is, maar dan kun je er wat water over sprenkelen. Overigens zal er in dat stof nooit huismijt zitten, want de korrels zijn onder hitte/druk gemaakt. Zolang er andere paarden in de buurt staan die wel op stro staan, heeft het weinig zin iets 'anders' te doen. Strostof dwarrelt dan toch wel 'jouw' kant op. Met alleen een luik naar buiten ben je er dan niet.
Garth
Geplaatst: 27-07-09 13:04
hoi, ik zou eens kokosstrooisel proberen werkt absoluut!
Kokosstrooisel? Nog nooit van gehoord, ik zou ook voor een matras gaan maar zoals DubbelDun al schrijft heb je wel een probleem met meerdere paarden op 1 stal.