Wij hebben een woning op het oog. Op het terrein staat een (vergund gebouwde) loods. Hier zouden wij graag zo'n 6-8 paardenboxen in plaatsen. Het gaat om een woning die valt in agrarisch gebied, de buren houden ook paarden en het is uberhaupt een paardrijk gebied daar. Vroeger stonden er ook boxen in de loods maar die zijn nu niet meer in gebruik en vervallen. Er is een bestaande mesthoop op het terrein, met zo te zien een vloeistofdichte bodem (beton?) Er is een weiland bij en wij zouden graag van het voorste deel weiland een rijbak maken (op zand, geen Agterberg of Allweather oid)
Ik zou graag weten of er verder nog vergunning aangevraagd moeten worden (milieuwetgeving?) en aan welke eisen we moeten voldoen.
Morgen hebben we weer een afspraak en het zou fijn zijn als ik dan iets wist van de regelingen zodat we evt. een optie kunnen nemen.
Balte
Geplaatst: 27-07-09 09:08
Best contact opnemen met de bevoegde instanties, langsgaan bij de gemeente lijkt me al een goeie eerste stap. Daar kunnen ze je al wat verder helpen want het is allemaal een nogal ingewikkelde boel, zo kom je voor stallenbouw in agrarisch gebied eerst bij de gemeente maar is het de provincie die de uiteindelijke toestemming moet geven enzovoort. Een vriendin van mij is lid van het Boerenfront en kunnen daar een raadgever van raadplegen en als ik dat zo hoor, heb je dat echt wel nodig met al die ingewikkelde wetten en wetjes.
dank je! het is een hele nuttige site, heb er al afgehaald dat wij voor vrijwel alle vergunningen zo te zien zijn vrijgesteld. Alleen de rijbak kon ik nog niet vinden. Dus maar eens gaan informeren bij de gemeente!
Balte
Geplaatst: 27-07-09 12:26
Ja, dat is per streek heel verschillend, ik weet bvb dat je op bepaalde plaatsen in de provincie Limburg geen toestemming krijgt om een zandpiste te leggen, de mensen die ik daar ken hebben pistes aangelegd in wortelhoutsnippers, vermits dat een natuurlijk materiaal is dat vanzelf weer afbreekt, heb je daar dan geen vergunning voor nodig.
En ik maar denken dat zand het gemakkelijkste was! Ik dacht: loonwerker bellen, grond omzetten en klaar is mijn bak Maar zal dan ook alvast de opties in die richting eens bekijken, die wortelhoutsnippers kende ik niet.
Balte
Geplaatst: 27-07-09 13:17
Ze komen van bij Eurocompost, ik denk dat het de paddockmix is. De meningen zijn er wat verdeeld over. Mijn merrie heeft in Rummen gestaan en daar hadden ze zo'n piste en woawie...toen ze daar de eerste keer in draafde, bleek dat ik toch echt wel een bewegingswonder gefokt had. Maw door het verende effect zijn hun bewegingen nog net dat tikkeltje sjieker. http://www.eurocompost.be/
Hier mijn ervaring met gebouwen op agrarisch gebied.
Je hebt vrijwel overal een bouwvergunning voor nodig. Zo moeten wij voor elke boom die wij willen kappen een bouwvergunning aanvragen. (in andere gebieden kan dit eenvoudiger indien er aan bepaalde voorwaarden is voldaan)
Bestaande gebouwen worden geacht vergund te zijn indien ze voor 1962 zijn gebouwd (dit moet jij bewijzen indien er een probleem is)
Vergund/niet vergund: niet vertrouwen op wat de notaris zegt. Altijd kadaster plannen van net voor 1962 opvragen ofwel de bouwvergunningen van na 62. (Bij ons stond in de akte van de notaris dat het vergund was, maar het bleek niet vergund te zijn).
Uitbreiden mag onder bepaalde voorwaarden (m³). Als je niet kan aantonen dat het gebouw (of een gedeelte hiervan) niet van voor '62 is, wordt dit gezien als een uitbreiding.
Mijn conclusie over je loods: ga heel goed na of het vergund is al dan niet. Vraag na aan de notaris of hij de nodige documenten heeft om dit te bewijzen.
Over een piste/mestopslag heb ik geen idee. Ik gok dat je voor beide een bouwaanvraag moet doen (misschien een simpele). Als het niet naar de provincie moet (voor het huis of voor de loods moet je waarschijnlijk wel naar de provisncie) ben je afhankelijk van de goodwill van de gemeente. Als er buren zijn met paarden en ook een piste, zou dit weinig problemen moeten geven (vraag eens na bij de buren)