Handige indeling stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pennyputs

Handige indeling stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 19:30

Wie heeft er handige tips over het indelen van mijn nieuw verworven paardenstal?
Ik heb alleen een vrijstaand huisje gekocht met een schuur erbij. Nu begint het al te kriebelen want ik heb in het verleden altijd paard gereden en ook eigen paarden gehad.
Er moet dus een paard komen ( of eigenlijk twee ) eentje als gezelschap voor als ik aan het werk ben. Daarnaast wil ik in de toekomst ook eens een veulentje gaan fokken.

De stal is 5.5 * 13.5 meter en nog vrij in te delen.
Buiten ( pal naast de stal ) is nog een "tuin" van 13.5 * 19 meter

Heb al wat zitten krassen maar kom er niet zo uit met de indeling.
Hoe groot moeten de boxen zijn ( ik wil er deuren in maken zodat ze naar buiten kunnen kijken en evt ook zo naar buiten kunnen lopen als ik aan het werk ben)
Hoeveel ruimte is nodig voor opslag van voer, kruiwagen etc.
Hoe groot moet de mestopslag zijn ( dat moet geloof ik tegenwoordig een vloeistofdichte bak zijn ) en waar kun je dat afvoeren?

Ik ben benieuwd naar jullie reakties..........

Arabesk

Re: Handige indeling stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:32

Ik zou een inloopstal maken met een paddock zodat de paarden zelf kunnen kiezen of ze binnen of buiten staan. Dan bespaar je ook nog eens jezelf een hoop werk en hoef je ze niet binnen/buiten te zetten. Je hebt dan ook geen stro nodig, rubberen matten in de stal zijn dan voldoende. Mest kun je op een aanhanger scheppen en naar de vuilstort brengen of gratis aanbieden en langsbrengen bij tuinders.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:58

heb je ook nog een wei ?

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:42

Onze schuur heeft soortgelijke maten.
Bij ons komen er aan de korte kant achterin 2 boxen naast elkaar, daarvoor komt een gangpad van 2 meter, naast het gangpad komt nog 1 box en een wasplaats.
De ruimte die we voor in de schuur overhouden wordt gebruikt als werkplaats en zadelkamer.

Wij voeren van grote ronde balen, die buiten staan met een zeiltje erover.
Krachtvoer gaat in een grote houten kist waar zo'n 300 kilo in past.
De paarden staan op vlas, we halen steeds een 2-paards trailer vol.
Als je de trailer weinig gebruikt kun je de trailer ook als opslag gebruiken, bij ons gaat het overigens op de zolder.

We hebben een ruimte van 2 bij 3 meter als mestopslag, als je de mest goed stapelt kun je op zo'n oppervlakte heel veel kwijt.
Ongeveer 3 maal per jaar brengen we de mest naar een veehouder, soms brengen we het ook wel over onze eigen weide.

We hebben een grote paddock waarvan er een stukje bestraat is, daar staat een altijd gevulde ruif.
De weide is verdeeld in 2 stukken van elk zo'n 2500m2.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 07:57

Mist schreef:
heb je ook nog een wei ?

Dat vroeg ik mij ook af, een tuin van 13,5 x 19m is niet zo groot mits je dat als paddock wil gebruiken (wel relatief onderhoudsvriendelijke tuin dan :P )

pennyputs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 11:30

Bedankt voor de reakties. Ik denk dat het idd een inloopstal gaat worden ( die evt in de winter als het erg koud/nat wordt wel afgesloten kan worden en waar dan 3 afzonderlijke boxen van gemaakt kunnen worden door een tussenschot te plaatsen. De "tuin" wordt uiteraard paddock, want die tuin is binnen no time omgeploegd en blubberig. De trailer heb ik regelmatig nodig omdat we in de buurt van het strand wonen. Lekker elk weekend paardje in de trailer en uitwaaien op het strand dus.
Voor opslag heb ik nog een ruime kas die niet gebruikt wordt dus dat is geen probleem.
Ik denk dat ik voor de mest een grote aanhanger koop die ik elke week kan legen. ( voor de buren ook stanktechnisch wat beter)
Wie weet er nog een adres voor betaalbare boxen en wat voor afrastering kan ik het beste gebruiken voor de paddock.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:56

De 'tuin' die paddock moet worden zou ik de aarde af laten graven en zand er op storten. Dat scheelt in blubber in de winter en de afvoer/drainage bij regen.
Als je een veulen wilt fokken zou ik al meteen een merrie/veulenstal maken; min. 3,5 x 4, 5 is nog beter.
Deze ruimte kun je bij geen veulen opdelen in 2 kleinere boxen; ééntje voor een shet en de ander voor opslag. De merrie heeft dan een andere box van 3,5/3,5. Ik zou naar de paddock toe een grotere open ruimte houden, die je als inloopstal/schuilstal kunt gebruiken.
Als je een simpele plattegrond/tekening kunt maken van hoe de situatie nu is(huis, toegangswegen, stal/tuin) dan kan iedereen gerichter meedenken :D