Schuilstal + grond verharden op klei/veengrond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Schuilstal + grond verharden op klei/veengrond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 10:12

Ik ben op zoek naar ervaringen en tips om zelf een schuilstal te bouwen en een stuk (klei)grond te verharden. Handige mannen (2 ingenieurs zelfs :D), tractor en ander zwaar geschut is aanwezig en anders wel te regelen. Mensen inhuren is financieel niet haalbaar, net als een stal laten neerzetten. Het gaat me dus echt om zelf bouwen, hoeveelheid werk maakt niet uit. Kosten dus wel.

Het zit namelijk zo:
Mijn 3 jarige knul staat op een heerlijk plekje, 2.5 ha weiland waar hij 24/7 in kan staan. Ook in de winter is dit geen probleem, het enige probleem is dat het kleigrond is en dus een dikke blubberbende is in natte periodes. Er zijn wel hoger gelegen stukjes zodat hij altijd enigzins droog kan staan maar het blijft een drama. Verder weinig bomen e.d. dus echt een open weiland. Op stal zetten is GEEN optie, dat wil ik niet en hij zeker niet.
Afgelopen jaar heeft hij daar gestaan, zonder schuilstal... dat beviel me toch echt niet en dit jaar voor mekaar gekregen dat er een schuilstalletje gaat komen. Ook willen we dit stalletje en een stuk er omheen verharden zodat ze altijd droog kunnen eten en droog kunnen liggen/staan.
Het idee voor de schuilstal is nu eigenlijk heel simpel: een T-vorm van 'muren' (hout e.d.), aangepast op de windrichting.
Voor de bodem zitten we te denken aan een stuk afgraven, zand erin en daar omgekeerde grindtegels op. Evt drainage als de boer het daar mee eens is... Dat is sowieso het probleem in het algemeen: het mag niet te moeilijk, te groot en moet eigenlijk ook zo weer weg kunnen. Hele betonconstructies zijn dus jammergenoeg niet mogelijk. Ik ben echter bang dat de tegels teveel ten opzichte van elkaar gaan verzakken/verschuiven en dat dit dus gevaarlijke situaties oplevert. Of valt dat wel mee?

Hoe hebben bokkers op klei/veengrond zulke dingen opgelost? Ik hoor graag alle verhalen en tips!

Riddershow

Re: Schuilstal + grond verharden op klei/veengrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:32

Ik heb alleen een stal gebouwd, (houten palen, met schraaldelen tegen de wand) in de stal is het droog.... buiten de stal niet.

Ik heb ook geen verharding op de grond. Gedroogde kleigrond is al kei hard van zichzelf.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:39

Heb je een bouwvergunning? Dat 'de boer' het goedvindt is geen garantie dat het van de gemeente mag. Dat zou ik dus eerst navragen. Het komt nl zelden (zeg maar niet) voor dat je in weilanden mag bouwen. Ook geen schuilstallen, zelfs geen demonstabele constructies. Er moet altijd een zgn. 'bouwblok' aanwezig zijn. Dán mag/kan je een bouwvergunning aanvragen.

Verharding aanbrengen mag wel zonder bouwvergunning en zonder dat er een bouwblok aanwezig hoeft te zijn. Uitgraven en een zandbed storten is prima, geklopt puin nog mooier, maar lastiger te verwijderen. Ik zou stelconplaten nemen (betonplaten van 2x2 meter) ipv grindtegels. Je kunt vaak ook 2e keus met hier en daar een barst of een hoekje eraf krijgen, of met olie of roestvlekken er op. Die zijn een stuk goedkoper.
Moeten wel met zwaar materieel (trekker red je het niet mee) geplaatst worden, maar is ideaal.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:41

Of je een vergunning hebt was ook mijn eerste gedachte.
Ibbel legt al goed uit dat demontabel ook niet mag.

Of je moet het risico willen lopen dat je een bekeuring krijgt en alles af moet breken.
Pas dan is het denk ik nuttig om verder te praten in wat je wilt. :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:46

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:55

Ik zit met mijn paarden ook op de kleigrond en ik had ook altijd het probleem bij mijn inloopstal dat de in- en uitloop 1 grote zuigende modderpoel was.
Sinds vorig jaar heb ik (de voor mij perfekte) oplossing: we hebben stalroosters gekocht van gegalvaniseerd staal, zgn. gruproosters die voor koeienstallen gebruikt worden.
De afmetingen waren ongeveer 1.50 x 1 m, we hebben ze naast elkaar voor de stal in de blubber gelegd en een beetje aangestampt. De roosters werden verder door de paarden (die er even aan moesten wennen) ingelopen en ze liggen keurig recht naast elkaar en muurvast. Ze zakken niet verder weg en zijn een stabiele ondergrond.
Deze winter was echt een genot, ik kon gewoon lopend zonder eerst kniediep door de modder de stal in, geweldig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 11:10

Je moet ALTIJD een bouwblok hebben. Dáárna pas komt de discussie vergunning of niet. Vergunningsplichtig of niet geldt echt alleen als aan de eerste voorwaarde: "in prinicpe mogen bouwen" (dus bouwblok) is voldaan.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 11:31

mo_van_dijk schreef:
Volgens mij heb je geen bouwvergunning nodig onder een bepald aantal vierkante meters. Er is hier laatst al een topic over geweest! DubbelDun @ [VSW] ideale-vergunningsvrije-(schuil)stal-ontwerp ? *help*

Dat geldt alleen op bouwblok en niet daar buiten.
En ook dan moet je nog steeds aan verschillende regels voldoen.
Zie de site van vrom.

In de wiki staat het ook netjes uitgelegd.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:10

Ibbel schreef:
Verharding aanbrengen mag wel zonder bouwvergunning en zonder dat er een bouwblok aanwezig hoeft te zijn.

Meestal mag dat ook niet en ook hiervoor heb je een vergunning nodig (aanlegvergunning); kan per gemeente verschillen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 09:05

Wat betreft vergunning e.d. van de gemeente: das mijn pakkie an niet. Het is hun land, en als zij zeggen dat het kan, ga ik er vanuit dat het kan. Of dat nou met toestemming is of het risico om een boete te krijgen en af te breken, mij maakt het niet uit eerlijk gezegd :D Nou weet ik wel dat onze gemeente over het algemeen niet zo snel moeilijk doet over zulke bouwseltjes.

Dus het is vanaf nu wel zeker nuttig om verder te praten ;)

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:11

Als de klei nat is van een par flinke buien wordt het ook erg drassig.
Dit heb ik nu naast de boederij, op dat stuk staat alleen een shet.

Heb je het op papier staan dat het mag? Niet dat ze er later op terug komen.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:12

Dus aan de ene kant zeg je het moet zo weinig mogelijk kosten en we doen alles, met noeste arbeid, zelf en aan de andere kant maakt het je niet uit of het straks weer afgebroken moet worden omdat de gemeente ingrijpt? :?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 09:24

Volgens mij geef ik toch duidelijk aan dat ik me echt wel bewust ben dat je vergunningen e.d. nodig heb. Op dit moment weet ik gewoon niet eens of ze die hebben of misschien nog krijgen, is mijn probleem ook niet. DAAR gaat dit topic ook helemaal niet over. Logisch dat jullie het aankaarten hoor, maar nu is het wel genoeg lijkt me. Als ik vragen over dat probleem zou hebben had ik daar wel een topic over geopend.
En ja BKS, je zegt het precies goed. Zo min mogelijk kosten (heb daar zo mn redenen voor) en we doen zoveel mogelijk zelf. En als de gemeente dan ingrijpt ALS de vergunningen niet in orde zijn, is het balen maarja dikke pech (we hebben ze hier nog nooit zien ingrijpen btw).

Nu graag reacties op mijn openingspost, namelijk tips voor het verharden en evt voor de schuilplek.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:29

Het maakt mij niet uit hoor maar ik zou het zo sneu voor al die moeite en arbeid vinden als je het weer af moet breken, was verder helemaal niet aanvallend bedoeld of zo.
Om het verschuiven en verzakken van de tegels te voorkomen zou ik ze op een zandbed plaatsen en gewone opsluitbanden gebruiken. Van dit materiaal zijn ook wel partijtjes met een foutje of tweede keus te krijgen. Ik wens je veel succes!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:24

Wij staan op de klei en toen wij onze buitenstal lieten bouwen, moesten we ongeveer 30 cm uitgraven en daar zand in storten. Dat zand werd aangetrild en daarna zijn er betonblokken neer gezet. Daar is de stal opgebouwd.

Daarvoor hebben we betonroosters gelegd, omdat het anders toch wel heel modderig werd 's winters. Ook hier hebben we eerst 30 cm uitgegraven en daar zand op gestort. Doe je dit niet dan breken de tegels zodra de ondergrond hard en niet egaal is.

Het resultaat (voorheen was het voor de stal dus onwijs blubberig en er lag ook vies hooi.):
http://img197.imageshack.us/img197/7207/dazenval.jpg

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:32

een schuilstal zou misschien niet mogen,maar wat volgens mij wel mag zonder vergunning is het plaatsen van schuttingen.
al zou je 2 schuttingenin een L vorm plaatsen dan kan je paard daarachter uit de wind en regen staan,een dak is niet eens zo erg nodig.
je zou t ook in een + of T vorm kunnen plaatsen,dan kunnen ze aan alle kanten staan.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:55

BKS schreef:
Het maakt mij niet uit hoor maar ik zou het zo sneu voor al die moeite en arbeid vinden als je het weer af moet breken, was verder helemaal niet aanvallend bedoeld of zo.
Om het verschuiven en verzakken van de tegels te voorkomen zou ik ze op een zandbed plaatsen en gewone opsluitbanden gebruiken. Van dit materiaal zijn ook wel partijtjes met een foutje of tweede keus te krijgen. Ik wens je veel succes!!

Los daarvan wekt het ook weer negatieve reacties uit en worden paardenhouders ook nooit serieus genomen door overheidsinstanties: "zie je wel, weer een...........paardenhouder die zomaar wat aanklooit zonder zaken na te vragen bij ons (de gemeente)..."
Ik vind het niet vreemd dat overheid, fiscus, banken, etc. klagen over paardenhouders; een mentaliteit van 'het mag niks kosten en het interesseert mij niet of er wel of geen vergunning is...' vraagt om ellende.....
Ook al ben je geen eigenaar van een stuk grond, als je gebruiker bent ben je ook verantwoordelijk en kan je jezelf niet verschuilen achter kreten als 'dat wist ik niet'.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:03

Wij staan ook op kleigrond. De eigenaren van de wei hebben onder de stal beton gestort (beetje schuin aflopend, en wat hoger dan de paddock) en voor de stal gewoon tegels neergelegd. Wij hebben van die stoeptegels met rubber bekleed, maar zelf zou ik liever gewone stoeptegels gebruiken.
Ze kunnen hier altijd droog staan. Ik vind het ideaal. Klei en zand zat toch altijd weer nat en blubberig worden als het heeft geregend.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 12:32

Bedankt voor de tips die al gegeven zijn! Ik zit ook nog in de orienterende fase, aan het rondneuzen wat er allemaal mogelijk is dus. Definitieve plannen en beslissingen komen later deze zomer pas (in overleg met alle partijen)

MadamX, iets andere toon mag ook wel. Met zo'n aanvallend bericht heb ik de neiging om je gewoon te negeren maar dan ben ik zelf ook niet zo netjes bezig. Ik ben misschien ook wat te vaag geweest.
Allereerst verschuil ik me echt nergens achter hoor. Je zal mij nooit horen zeggen dat ik er niks van wist. Dat heb ik ook nergens gezegd en ik vind het nogal kort door de bocht dat je direct concludeert dat ik zo ben. Het blijft je eigen verantwoordelijkheid, dat ben ik helemaal met je eens.
Dat ik kosten hierop wil besparen omdat we gewoon heel erg veel zelf KUNNEN doen, wil ook niet zeggen dat het niks mag kosten. Je wil niet weten hoeveel geld er naar mijn paardje gaat voor zijn welzijn dus oordeel daar aub ook niet over.
Het gaat je eigenlijk niks aan maar de voornaamste reden voor kostenbesparing hiervoor is dat er mogelijk verhuisplannen zijn (van de eigenaar van de boerderij, een vriendin van me btw) en het bouwwerkje dus ook mogelijk maar een jaartje staat. Komt nog bij dat haar man en mijn vriend beide een beetje het motto "zelluf doen!" hebben en dus juist graag zelf ermee aan de slag gaan. Zo goedkoop mogelijk (zonder aan kwaliteit af te doen) is daarbij ook een sport, niks meer, niks minder. Er ligt heus wel wat geld klaar hiervoor, alleen geen duizenden euro's. En tja ik ben wel een echte Nederlander en heb liever iets zo goedkoop mogelijk.
Nog een laatste opmerking over de vergunning: ik heb nergens gezegd dat die er niet is of niet is aangevraagd of niet komt. Maar ik weet wel dat dit subtiele schuilplekje er ook komt als het niet mag. Ik vind het welzijn van mijn paard net even wat belangrijker dan de bureaucratie van gemeentes. Ik ben over het algemeen een verschrikkelijk braaf persoon die alle regeltjes braaf naleeft. Maar hierbij kijk ik ook even de andere kant op als het niet legaal mogelijk is.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:57

hoi,wij staan ook op kleigrond,wij hebben ook omgekeerde grindtegels voor de stallen.
niets afgegraven,wat los zand over de kleigrond,tegels gelegd,wel een rand om de tegels heen van op zijn kant staande straatstenen.
Ze blijven heel goed liggen ,alleen met veel vorst wiebelen ze een klein beetje,Foto's in mijn profiel.
groetjes...