), tractor en ander zwaar geschut is aanwezig en anders wel te regelen. Mensen inhuren is financieel niet haalbaar, net als een stal laten neerzetten. Het gaat me dus echt om zelf bouwen, hoeveelheid werk maakt niet uit. Kosten dus wel. Het zit namelijk zo:
Mijn 3 jarige knul staat op een heerlijk plekje, 2.5 ha weiland waar hij 24/7 in kan staan. Ook in de winter is dit geen probleem, het enige probleem is dat het kleigrond is en dus een dikke blubberbende is in natte periodes. Er zijn wel hoger gelegen stukjes zodat hij altijd enigzins droog kan staan maar het blijft een drama. Verder weinig bomen e.d. dus echt een open weiland. Op stal zetten is GEEN optie, dat wil ik niet en hij zeker niet.
Afgelopen jaar heeft hij daar gestaan, zonder schuilstal... dat beviel me toch echt niet en dit jaar voor mekaar gekregen dat er een schuilstalletje gaat komen. Ook willen we dit stalletje en een stuk er omheen verharden zodat ze altijd droog kunnen eten en droog kunnen liggen/staan.
Het idee voor de schuilstal is nu eigenlijk heel simpel: een T-vorm van 'muren' (hout e.d.), aangepast op de windrichting.
Voor de bodem zitten we te denken aan een stuk afgraven, zand erin en daar omgekeerde grindtegels op. Evt drainage als de boer het daar mee eens is... Dat is sowieso het probleem in het algemeen: het mag niet te moeilijk, te groot en moet eigenlijk ook zo weer weg kunnen. Hele betonconstructies zijn dus jammergenoeg niet mogelijk. Ik ben echter bang dat de tegels teveel ten opzichte van elkaar gaan verzakken/verschuiven en dat dit dus gevaarlijke situaties oplevert. Of valt dat wel mee?
Hoe hebben bokkers op klei/veengrond zulke dingen opgelost? Ik hoor graag alle verhalen en tips!