HELP.. Hoe voorkom je die Weidewondjes ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nanoeh

HELP.. Hoe voorkom je die Weidewondjes ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 23:08

hoe voorkom je die iritante wondjes die je paard krijgt als hij in de wei staat ?
van spelen enz. maar het duurt weken voordat er weer haartjes opgroeien en het is echt niet mooi met wedstrijden/keuringen enz.

ik heb wel is gedacht om antie-bijt te kopen maar hoe moet hij dat zeg maar krabbelen met zijn vriendjes en ze kunnen ook schoppen..

wie heeft er tips ?

Helma_Amber

Re: HELP.. Hoe voorkom je die Weidewondjes ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:19

Ik zou me er niet zo druk over maken, dat gebeurt nu eenmaal. Ze hebben gewoon plezier in de wei.
Anders zou je een zomerdeken op kunnen doen, maar dat lijkt me niet prettig voor het paard als het zo warm is.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 23:23

Ja dat is zo.. nee ik ga geen zomerdeken op doen nee ! ..
maar ik heb over een maand ongeveer een (onderlinge) wedstrijd.. en ik zal wel een foto maken maar hij heeft echt heel veel wondjes !.. het is echt niet mooi haha :p

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:24

Mijn paard heeft ook wel eens van die wondjes, maar dat maakt echt niet uit voor de wedstrijden hoor. Dat kan nou eenmaal gebeuren. Het gaat er om hoe die loopt he ;)

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:25

Liever een paard met irritante, kleine, geen erge, wondjes dan een paard op stal.
Hoort erbij, veel succes op je wedstrijd!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:25

Ik denk niet dat je er veel aan kan doen.. Onze pony's staan altijd buiten, hebben nooit wondjes..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:29

die voorkom je niet, dat heb je nou eenmaal als je paard met vriendjes in de wei staat.
dan zou je paard alleen in de wei moeten zetten, maar eerlijk gezecht zie ik dan liever een paard met een paar wondjes.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:41

Mijn paard heeft ook altijd vrij veel wondjes. Het ligt ook aan hun plaats in de rangorde.

Wat ik wel handig vind zijn van die soort van krijtjes waarmee je een plekje bij kunt kleuren. Dat kan natuurlijk niet als er echt een korstje zit, maar wel als alleen de haartjes nog niet helemaal mooi gegroeid zijn.

Die krijtjes zijn speciaal gemaakt voor paarden en zijn er in alle bekende vachtkleuren. Ze worden voornamelijk bij western gebruikt, dus als je ze wilt hebben moet je in die hoek zoeken.

Ik zal nog wel ff kijken of ik de naam kan vinden...

Ohja, het zou goed kunnen dat het bij keuringen verboden is. Het kan zijn dat je stamboek het niet toestaat om met de kleur/aftekening van je paard te klooien, en dan is dus elke vorm van verf e.d. verboden.

Ik vind trouwens dat dit nu iets is waar de verschillende bonden nog een stap kunnen maken in hun streven naar dierenwelzijn. Als ze in wedstrijden niet zo veel voorkeur zouden hebben voor blinkende paarden zonder een schrammetje (die dus veel op stal staan of iig veel alleen zijn), zouden mensen eerder geneigd zijn om hun paard naar buiten te laten. Ze zouden op wedstrijden dat 'natuurlijke' uiterlijk juist moeten waarderen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:47

Nou eh... niet? In een banaal geval rondom met bescherming, deken, halsdeken, staartbeschermer etc etc. Maar dat is ook geen paardwaardig bestaan. Die wondjes horen er gewoon bij. Die van mij heeft ook een paar littekens, op hals en been. Maar ach, je went er aan en je krijgt er op wedstrijd/keuring echt geen minpunten voor. Dan moet je hele paard al onder de wonden zitten voor daar op in gegaan wordt. En als het je echt te erg in het oog springt, denk dat je voor wedstrijd wel de krijtjes waarover LindyH vertelde mag gebruiken.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 00:11

Gevonden!

Het heet Grooming Chalk en er zijn verschillende merken die het maken.

Afbeelding

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 10:43

LindyH schreef:
Gevonden!

Afbeelding

vet !! waar kan je het kopen ?

chess01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:49

je kan ook levertraanzalf smeren op de wondjes, geneest er sneller door en bevordert de haargroei. Daarnaast voorkomt het witte haren en beschermt het tegen de zon.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:55

wij hebben hier 9 paarden staan in verschillende groepjes. als wij zien dat het toch niet helemaal klikt tussen bepaalde paarden dan halen wij ze uit elkaar. vorig jaar had 1 paard allemaal wondjes door een ander paard.
dus hebben we die 2 paarden bij mekaar weg gehaald. wij hebben hier die luxe dat we kunnen kijken welke paarden het beste bij mekaar passen....
missch kan dat bij jullie ook

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:05

Laat een paard een paard. Hoe meer je je paard inpakt en verwend hoe gevoeliger ze worden voor blessures..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:07

Silence heeft dat ook. Standaard hoor...een paar dagen voordat we iets te doen hebben komt ie met een wondje van de wei.
En dan op de dag zelf zit je inderdaad met een plek zonder haren.
Eerst vond ik het echt verschrikkelijk, maar inderdaad. Je doet er niks aan.
Eventueel kun je levertraanzalf smeren als het een dicht plekje betreft. Dit bevorderd de haargroei, maar verricht natuurlijk ook geen wonderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:30

Laat die wondjes lekker. Dat hoort er nou eenmaal bij en daar kun je niets aan doen. Je kunt wel allemaal middeltjes gaan smeren op je paard, maar wat dacht je van trappen en schuren aan de omheining? Weidewondjes zijn gewoon niet te voorkomen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:27

chess01 schreef:
je kan ook levertraanzalf smeren op de wondjes, geneest er sneller door en bevordert de haargroei. Daarnaast voorkomt het witte haren en beschermt het tegen de zon.

Wees wel voorzichtig met levertraan zalf. Volgens mijn veearts kunnen sommige paarden plotseling heel allergisch reageren op deze zalf. (Waaronder de mijne natuurlijk weer ;) )

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:04

Inderdaad gewoon mee leren leven.
Mijn paard ziet er in de winter vaak ook echt niet uit. Dan is het gras op of niet smakelijk genoeg meer en gaan ze elkaar lopen pesten. Die van mij is hoog in rang en het komt echt alleen van het spel. Tsja ruinen hé. Die spelen stoere spelletjes.
Nog nooit een opmerking van de jury gehad.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:06

Ik heb ook zon paardje.. is laagste in de kudde, en heeft heel regelmatig bijtwondjes en zo..
Gewoon mee leren leven.. dat doen paarden nou eenmaal..
het enige wat je kan doen is je paard alleen zetten, en of dat nou een wenselijke oplossing is.. imo niet..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:08

of mee leren leven of proberen de samenstelling van de groep te veranderen

Klarisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:09

Ja, vind ik ook. Gewoon mee leren leven. Mijn paard staat samen met het paard van mijn zus op de wei. Regelmatig heeft hij er weer een schrammetje bij.. Dat hoort er nou eenmaal bij.. Vaak is er alleen wat haar weg en geen wond of zo..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:23

nanoeh schreef:
LindyH schreef:
Gevonden!

Afbeelding

vet !! waar kan je het kopen ?

In westernwinkels hebben ze ze meestal wel, ook nog in andere kleuren. Ik zou wel eerst ff bellen voordat je er helemaal heen rijdt. :D
Eurohorse is een westernwinkel die met een bus veel op evenementet staat en dus ook vast wel een keer bij jou in de buurt (staat op hun site). Ze hebben alleen natuurlijk niet alles bij zich, maar je kunt vragen of ze het voor je meenemen, als ze het hebben.

Als het niet lukt wil ik hier in Nijkerk wel ff kijken of ze het nog hebben, en dan kan ik het naar je opsturen.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:27

ik heb er ook 1 die heeft zijn hals altijd vol zitten
tot grote kale plekken aan toe
nu hij weer een vliegendeken op heeft is alles weer dicht
maar toch heeft ie af en toe nog bijtwondje in zijn nek op bij de flanken..
sh*t happends

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:30

ach, wees niet te kkritisch en bekijk je paard van een paar meter afstand. dan zie je ze vaak niet eens...

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:54

zij schreef:
ach, wees niet te kkritisch en bekijk je paard van een paar meter afstand. dan zie je ze vaak niet eens...

Uhm... niet altijd waar; die van mij staat erg laag in de rangorde en wordt eens in de zoveel tijd (ook omdat ze zelf wat hogerop wil komen :P ) flink te grazen genomen. Afgelopen winter had ze op dr kont meerdere repen van ongeveer 2 bij 8 cm er af liggen (ze is vrij klein en staat bij veel grote paarden die dr billen wel lekker vinden!) Nou, ik kan je zeggen dat je dan half blind moet zijn om ze niet te zien! Leek wel of ze gevild was. Niet echt fantastisch als je op wedstrijd moet (ik zou zo niet eens starten :n ). Ook heeft mijn paard een gevoelig en dun huidje (arab) dat met het minste of geringste open ligt, allergie voor muggenbulten, etc, etc. Een paar krasjes; mee eens, daar kijk je zo overheen; maar die lappen is een ander verhaal. Vanwege het tere huidje en de vergrote kans op regenschurft heeft die van mij meestal (in de winter altijd) een deken om, dat beschermt ook wel redelijk. Maar geweldig die blokjes krijt, wat een supertip +:)+ ; es kijken of ze die bij Arthur ook hebben, had er nog nooit van gehoord!

En bovenstaande verhaal wil niet zeggen dat ik daarom mijn paard maar liever binnen zet; nooit en te nimmer!! Die krasjes horen er nu eenmaal bij. Ik weet ook wel dat IK daar meer last van heb dan mijn paard. ;)