Wat zit er nu weer in het stro?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quartertje

Wat zit er nu weer in het stro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 21:00

Vanmiddag zat ik met een stalgenootje op een baal stro en toen ik naar mijn broek keek zag ik ineens een aantal kleine geel/bruine beestjes lopen. Mijn stalgenootje had ze in haar shirt zitten want zij zat tegen een andere pak aan. Ik heb geen idee wat voor beestjes dit zijn. Ze zijn in ieder geval erg klein en wij krijgen er de kriebels van :j Iemand een idee wat dit voor beestjes zijn? Het stro zit in hele grote balen die soms schimmelig aan een kant zijn.

Tellie

Re: Wat zit er nu weer in het stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:42

Geel/bruine beestjes... duidelijk. :P
Dat maakt het zoeken een stuk duidelijker. :')

Kan je er geen foto van maken oid?

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:57

Ik denk precies hetzelfde als jij. Er kruipen en vliegen al genoeg beesten op deze aarde, dus een aantal foto's van 'beestjes-die-graag-in-andermans-shirt-kruipen zou wel een stuk makkelijker maken voor ons allemaal. :Y)

edit: Kijk maar eens op deze pagina en hopelijk vind je hem. ;) http://nl.wikipedia.org/wiki/Gebruiker: ... _Nederland
Laatst bijgewerkt door Tanja op 25-07-09 16:17, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:05

Ik zal even serieus zijn
Het kan deze zijn een hooimijt
Afbeelding

Je kunt er jeuk van krijgen hooimijt maar hij is niet gevaarlijk.

Quartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 23:08

Jullie hebben helemaal gelijk lekker duidelijk NOT, zal eens kijken of ik ze op de foto kan zetten hahahah. Moeten ze wel even voor me willen blijven stilstaan (nu we toch op deze manier aan het bokken zijn doe ik lekker mee). Maar volgensmij lijken ze op alle voorgaande foto's. We hebben ook al aan luis oid gedacht, maar ik kan geen vergelijkbaar beessie op internet vinden.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:22

Wat je kunt proberen is een leeg cd doosje pakken en er een vangen. ( of je t shirt leegschudden ;-) Doosje dicht. Misschien lukt het dan om hem op de foto te zetten met macro stand.

Je zou het eventueel ook op alcohol kunnen zetten en opsturen naar Naturalis ter determinatie. Die kun je altijd eerst even mailen en vragen hoe je zo'n beestje het beste bewaart en opstuurt.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:18

Moderatoropmerking:
Ik heb 1.5 pagina offtopic reacties verwijderd, reageer serieus, kan je dan niet, reageer dan beter gewoon helemaal niet.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:22

is dat niet een beetje veel werk om erachter te komen wat een paar beestjes zijn in hooi.
maarja het zou gvaarlijk kunnen zijn

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:42

ik weet wel, dat als stro nat is geweest, dat er dan ook beesjes in komen, die zulle het waarschijnlijk wel zijn. zijn verder onschuldige besstjes, maar veroorzaken idd jeuk

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:58

nounou... dat vind ik best een onvriendelijk overkomende opmerking Tanja...

En ontopic: TS, je moet echt foto's maken van de beestjes. Of in de bieb in een insectenboek gaan turen. Want op deze manier zal niemand het je kunnen vertellen...

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:50

Ik sta ook op deze stal en deze beestjes zijn dusdanig klein dat je ze nauwelijks ziet, laat staan dat je er een foto van kunt maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:52

Effe pletten tussen 2 papiertjes, scannen en uitvergroten... :+

Garth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:14

hooi en stro hebben vaak veel beestjes
vooral stromijten komen veel voor, maar aangezien het een afvalproduct van het land is, kan er veel meer in zitten
bovendien kruipt er bij opslag vanalles in, zeker als het even vochtig is geweest

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 00:02

Pally schreef:
Ik sta ook op deze stal en deze beestjes zijn dusdanig klein dat je ze nauwelijks ziet, laat staan dat je er een foto van kunt maken.

Kortom alles was off topic omdat iedereen mocht raden? Grapje was om geen foto.
Lieve Moderator toch.....we zullen nooit meer een grapje maken en tot in de eeuwigheid raden.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 28-07-09 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 00:13

Pally schreef:

TIP:
Als je een digitale camera hebt waarvan je de lens kan wisselen....
Er bestaan ringen die je voor op je lens kan schroeven.
Door deze ring kan je dan je lens achterste voren op je camera vast maken.
E violá..... je kan er bijzonder kleine dingen behoorlijk scherp mee fotograferen.

TIP 2
Er bestaan ringen die je tussen je camera en je lens kan zetten....meestal een setje van 5 verschillende maten die ook nog eens op elkaar passen.
Dit is vergelijkbaar met een fotobalg van vroeger.

TIP 3
Er bestaan ringen met vergroot-glazen die je op je lens kan schroeven.
Ook deze passen op elkaar waardoor je steeds groter kan uitvergroten en zijn daarnaast ook nog eens te koop voor lenzen die je niet van je camera kan halen. (meestal de kleinere digicamera's)

Bij tip 2 en 3 krijg je wat minder scherpe foto's , maar voor dit soort zaken waarshcijnlijk wel voldoende duidelijk.
Iig. hoeven we dan niet meer te gokken en hoeft die moderator niet meer de lijn te slopen.

(ps: ik dacht zelf al aan een trosje geel/bruine coleoptera-anus)
Afbeelding