wel of niet deel weide verhuren? jullie ervaring!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

wel of niet deel weide verhuren? jullie ervaring!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 14:35

Mijn paard staat op een hectare eigen land en ik heb zitten denken om een gezelschapspaard voor haar te kopen, maar wil eigenlijk niet mijn aandacht moeten verdelen aan een tweede paard.
Dus nu zit ik serieus te denken om gewoon een schuilstal en weidegang te verhuren.
Maar ik ben nogal serieus als het op mijn paard aankomt en ik vraag me af wat jullie ideeen zijn met betrekking tot een huurpaard op je eigen land te hebben.
Ook wat jullie denken die een eigen paard op een gedeeld huurland hebben staan.
Wat zijn dingen die je nou echt niet vind kunnen en wat zijn jullie ervaringen?
Mijn idee is om iemand te vinden die net als ik elke dag zijn weide uitmest, twee keer op een dag voert (al is het maar een beetje, ik wil niet dat 1 paard eten krijgt terwijl de ander niets krijgt, daar krijg je alleen maar lastige paarden van). Die respect heeft voor de omheining en die niet zijn hele vriendenclub meeneemt om hele dagen sigaretjes te roken tussen de paarden.
Ik zou graag iemand willen die net als ik, geniet van een paard te hebben en die dus niet vies is om gewoon zelf voor zijn paard te zorgen. Ik wil dus niet een tiener die liever achter jongens aanrent en haar paard verwaardeloost of zoals ik zeg (mijn land ligt nogal beschut) het land gebruikt om stiekum achter de rug van zijn of haar ouders het gebruikt om met vriendjes rond te hangen...

Die wie heeft ervaring met het verhuren of het huren van een schuilstal en weide en wat zijn julile ervaringen?

Lowara

Re: wel of niet deel weide verhuren? jullie ervaring!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:39

ik denk, dat je op bepaalde punten realistisch bent, en op andere punten niet. ( in ieder geval.. stel ik zou de huurder zijn)
verplicht 2X per dag voeren of elke dag de weide uitmesten?
mjah.. zou voor mij en de huurders die ik hier ooit heb gehad dus al niet lukken.
meesten die ik hier heb gehad voerden wanneer het ze uitkwam en uitmesten deden ze ook af en toe wel,maar zeker niet braaf elke dag.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:42

Er zijn ook zat volwassenen die een weide zoeken hoor.

Wil je de paarden wel of niet bij elkaar zetten? Dat is me niet helemaal duidelijk.
Over alles valt natuurlijk een afspraak te maken. Maar bedenk wel: hoe meer verplichtingen jij vraagt van de huurder (uitmesten, voeren, water geven) hoe minder je voor je weide kunt vragen natuurlijk. Weet niet of dat een probleem is?

Verder is het wel heel handig om de paarden tegelijk te ontwormen. Anders heeft ontwormen zo weinig nut.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 14:53

Had een heel bericht getypt. Maar zal het kort houden. Iedereen hier die weides heeft in het dorp waar mijn paard staat mest zijn weide 1x per dag uit of zeker 1x in de twee dagen. Dus dat zal niet zo een probleem zijn. Is wel een beetje de mentaliteit hier in de omgeving.

Twee keer voeren per dag, het gaat er gewoon om dat mijn paard twee keer op een dag krachtvoer krijgt en dus het paard van de huurder ook iets zou moeten krijgen als die van mij iets krijgt. Wil geen jaloezie onderling. Al zijn het wat wortelen of wat dan ook...

Ik wil de weide in twee opsplitsen. Dus de paarden niet samen zetten.
Het gaat mij er niet om dat ik niets wil doen, want ik wil best het paard voeren ( want ik wil dat ze gelijk eten) ik wil ook uitmesten en water geven etc. Bedoel, of ik nou 1 paard of twee paarden doe, dat maakt totaal niet uit. Het gaat mij erom dat ik dus niet een tweede eigen paard erbij wil hebben als het op aandacht aankomt. Ik wil gewoon iemand die verantwoording neemt voor zijn dier.
Ik weet nog niet precies hoeveel ik wil vragen. Ik bedoel, het is dus een half hectare dat ik zou verhuren, maar wil geen vrije hand geven op dat half hectare. Het ligt van de weg af en is omheint met struiken. Dus het is erg prive en rustig daar. Ik zorg dat er een schuilstal staat met een stukje uitloop met een zandplaat ervoor. Dat de weides goed afgezet zijn met schikdraad en ik zal dat ook onderhouden.

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:20

LecyTinker schreef:
Had een heel bericht getypt. Maar zal het kort houden. Iedereen hier die weides heeft in het dorp waar mijn paard staat mest zijn weide 1x per dag uit of zeker 1x in de twee dagen. Dus dat zal niet zo een probleem zijn. Is wel een beetje de mentaliteit hier in de omgeving.

Twee keer voeren per dag, het gaat er gewoon om dat mijn paard twee keer op een dag krachtvoer krijgt en dus het paard van de huurder ook iets zou moeten krijgen als die van mij iets krijgt. Wil geen jaloezie onderling. Al zijn het wat wortelen of wat dan ook...

Ik wil de weide in twee opsplitsen. Dus de paarden niet samen zetten.
Het gaat mij er niet om dat ik niets wil doen, want ik wil best het paard voeren ( want ik wil dat ze gelijk eten) ik wil ook uitmesten en water geven etc. Bedoel, of ik nou 1 paard of twee paarden doe, dat maakt totaal niet uit. Het gaat mij erom dat ik dus niet een tweede eigen paard erbij wil hebben als het op aandacht aankomt. Ik wil gewoon iemand die verantwoording neemt voor zijn dier.
Ik weet nog niet precies hoeveel ik wil vragen. Ik bedoel, het is dus een half hectare dat ik zou verhuren, maar wil geen vrije hand geven op dat half hectare. Het ligt van de weg af en is omheint met struiken. Dus het is erg prive en rustig daar. Ik zorg dat er een schuilstal staat met een stukje uitloop met een zandplaat ervoor. Dat de weides goed afgezet zijn met schikdraad en ik zal dat ook onderhouden.

Over dat 2x per dag voeren kan je toch afspraken maken dat als jij, je eigen paard voert het andere paard een wortel geeft, of dat de jij s ochtends voert en de ander s avonds ?
en je zou bijvoorbeeld ook om de beurt kunnen mesten. Als je de taken verdeeld, heeft iedereen er meer profijt van.
Waarom komen ze eigenlijk niet bij elkaar als ik vragen mag?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 15:27

mijn paard staat nu met ijzers en dus om problemen te voorkomen durf ik dat nog even niet.
Ze heeft echt een vriendje nodig omdat ze nu teveel door de weide aan het lopen is en omdat de weide nogal afgesneden van de wereld ligt door de omheining volet ze zich dus erg eenzaam... uhh, mijn punt was... geen idee...
Maar goed, ik had mijn moeder haar twee paardejs gehaald omdat de hoefsmid moest komen en dat is een shetlander hengstje van twee ( die te koop staat) en een welsh merrie van 5. Ik dacht dat dat leuk gezelschap zou zijn, maar mijn paard heeft een shetlander fobie en dus was dat een regelrechte ramp. Die van mij was echt heel erg gemeen tegen de shetlander.
Dus ik wil niet dat mijn paard iemand anders zijn paard verwond. Mocht het nou wel lekker gaan samen, dan mogen ze van mij lekker samen lopen, kunnen ze aan elkaar knabbelen en lekker zij aan zij grasjes eten. Maar ik weet niet wat voor paard dat ander paard gaat zijn. Dus vandaar nu even op deze manier, gaat het goed samen en vind die persoon ook leuk om ze samen te zetten dan heb ik daar totaal geen probleem mee.
Ik heb dus totaal geen problemen om het allemaal zelf te doen of om het te delen.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:33

Het lijkt me idd al realistischer als jij gaat voeren en mesten, zo behoud je de controle die je wenst.

ikzelf heb nog een poos een weide gedeeld met een persoon. was ook gewoon een kleine ha met schuilstal verdeeld in 3 percelen. we huurden die samen en betaalden elk de helft.
we spraken een rollenpatroon af om te voeren en langs te gaan. als iemand niet kon belden we en ving de andere het op, was ook makkelijk met vakanties.
maar vanaf de herfst begon ik hooi bij te geven en al snel bleek dat toen het de ander z'n beurt was om te voeren af en toe geen hooi gegeven werd omdat met te kruiwagen tot aan de hooistal lopen 25/30m mss te veel moeite was en het voor haar paard niet nodig was.
Ook qua inspraak wat betreft weideonderhoud was het zeer moeilijk. er stond veel giftig onkruid op en wou graag sproeien, bemesten, maaien enz, maar die persoon wou dat dan niet betalen dus gebeurde er niets.

nu sta ik op mezelf en het is zo'n verademing. Geen rekening moeten houden met niemand en doen wat je wil.
soms wel moeilijker met voeren in combinatie met school in putje winter maar dat overleef ik telkens wel :) en met vakantie of als ik een keer niet kan vangen mijn ouder het gelukkig (nu nog) op.

deze winter komt misschien een vriendin bij mij staan om haar voor de winterperiode uit de nood te helpen.
Ik heb bewust gekozen voor quasi all in (voeren, binnen en buitenzetten, hooi, korrels, wortelen enz inbegrepen) omwille van het bovenstaande. enkel voor stalstrooisel en -onderhoud moet ze zelf zorgen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 15:39

ik zorg voor het hooi, ik zorg voor het krachtvoer, dus de huurder hoeft zelf niets te halen. Ook zijn krachtvoer ( moet het wel zelf betalen) wil ik halen bij de winkel. Op deze manier kom ik nooit voor de verrassing te staan dat er geen voer is. Wat hooi betreft zou ik het erg vinden als mijn paard goed hooi krijgt en het andere paards snert spul krijgt.
Dus ik wil al het werk doen, maar wil gewoon iemand die verantwoordelijkheid neemt voor zijn dier.
Zoals je zei dat die persoon gewoon geen hooi voert omdat het teveel moeite is. Kijk dat zou bij mij al in een verkeerd gat schieten.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:40

ik ben zelf een huurder, dus ik kan misschien in dat oogpunt beetje helpen.
Ik huur een deel van een hectare, samen met nog 3 andere mensen. We voeren allemaal op andere tijden. Dit brengt geen enkel probleem op, want de paarden staan niet bij elkaar. Ik voer om 7 uur in de avond, en de buuf verder op voert pas om een uur of 8, en als ze smorgens komt geeft ze die van haar ook lekkers etc. Daar kijken de paarden niet naar hoor, als ze sámen staan wel ja. Dan moet je zelfde tijden voeren.
Maar als ze paarden niet zij aan zij staan, dus de stallen waar ze zou kunnen voeren niet naast elkaar staan is er niks aan de hand wat betreft dat punt.

Ik zou het zelf gewoon verdelen, een prijs vragen: en verder uitzoeken. Jij blijft de eigenaar, je geeft wel wat regeltjes van dat ze de zaak moeten bijhouden en schoonhouden, maar verder moet je je misschien niet met elkaar bemoeien. Ik zou het liefst zo huren in ieder geval, want ik doe graag mijn dingen zelf, omdat ik ook graag de zaken over mijn paarden beslis. Ik hoop dat je het een beetje begrijpt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:47

Waarom koop je geen 2 shetlanders er bij, als je toch de paarden niet samen zet, is het zodat ze andere paarden ziet. ik zou het gezeik van iemand erbij niet willen. ik heb jaren self service gestaan en er is altijd wat. Dat uitmesten van de wei, wordt 9 van de 10 keer niet gedaan, teveel werk.

Als jij consequent bent, zul je zien dat de andere partij op jouw gaat leunen, zeker ook omdat ze er voor moeten betalen. Die shetten heb je geen omkijken naar en ik zou ze gewoon bij je paard laten lopen, wel zo gezellig. Ga je rijden dan is die ene shet niet alleen zodat je niet bang hoeft te zijn dat hij uitbreekt. Dan kan je de wei in 2en delen en heb je altijd genoeg gras en een mooie wei.

Ik wou dat ik een hectare had, ik heb een halve en dat is net weer te weinig...... zo heeft iedereen wel wat..

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 15:54

als de huurder iemand is die ech bezig is met haar paard in de zin van, vooor het welzijn van het paard, dan hoef ik geen regels te hebben.
Als die persoon respect heeft voor mijn spullen ( wiede, stalling, omheining,etc) dan kan het me niet schelen hoe, wat en waar.
Ik zou de schuilstallen graag naast elkaar willen hebben en de weides lopen ook langs elkaar. Dus wat dat betreft zien de paarden wel wat de ander doet, maar geeft het ook wat gezelschap aan elkaar en als het nou goed blijkt te gaan dan kunnen ze lekker samen in de weide en dan is het alleen een kwestie van de bedrading tussen de stallen weg te halen!.

Ik hoef niet het laatste woord te hebben, maar als ik nog eens dik duizend euro in die weide ga pompen dan zou ik het waarderen als die persoon respect heeft voor al het werk en geld dat ik erin heb gestoken.
Ik wil ook de weides kunnen bemesten etc. Wil ook niet dat ik me dood werk om de JKK eruit te krijgen en dat het bij de huurder schouder hoog staat en dus een tijdje later bij mij weer vol staat.

Zou het ook erg vinden als ik zoveel moeite ga doen om de weide met mooi gras vol te krijgen en dat die persoon met nat weer het paard er volle bak in laat lopen en het 1 modder joda word. Daarom ligt die zandplaat ervoor...

Maar wat betalen jullie voor een half hectare? Inclusief en exclusief voer?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:56

Er zijn betrouwbare mensen die zich aan de afspraken houden, maar je moet ze maar net treffen.

Aan je berichten te zien woon je helaas te ver weg, anders was ik graag gekomen. Wei uitmesten doe ik hier ook al, dus niks nieuws onder de zon.

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:01

wij hebben hier thuis ook iemand staan. die dus veel dingen beloofd... mar niet nakomt...
-heel vaak komen en pony zou binnen 2 maand super afgevallen zijn(is echt meeegaa dik..) ...komt ze zomaar een maand niet..
- eigen voer meenemen.
- we zouden de wei uitmesten..samen.. dan moet ze oppeens snel naar huis..
- geen rommel achterlaten.. liggen mijn spullen op de grond en het hare in een kist..
- ze wou zlef wel uitmesten als ze kon.. nog nooit gebeurd(okee dit hoefde dus ook niet perse.. maar als je een eigen pony hebt en je ziet dat er nog niet gemest is dan zou ik in ieder geval het wel doen..) achjaa je hebt van die mensen die alleen komen om te rijden ... :+

tjaa.. mij bevalt het niet echt

maar inderdaad er zijn betrouwbare mensen en die moet je treffen. en als je goede regels maakt dan moet het wel lukken.
okee het is een soort van all- in maar baal dan wel dat mensen alleen komen om te rijden en verder niks willen doen
Laatst bijgewerkt door wietske100 op 24-07-09 16:07, in het totaal 2 keer bewerkt

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 16:01

russel schreef:
Waarom koop je geen 2 shetlanders er bij, als je toch de paarden niet samen zet, is het zodat ze andere paarden ziet. ik zou het gezeik van iemand erbij niet willen. ik heb jaren self service gestaan en er is altijd wat. Dat uitmesten van de wei, wordt 9 van de 10 keer niet gedaan, teveel werk.

Als jij consequent bent, zul je zien dat de andere partij op jouw gaat leunen, zeker ook omdat ze er voor moeten betalen. Die shetten heb je geen omkijken naar en ik zou ze gewoon bij je paard laten lopen, wel zo gezellig. Ga je rijden dan is die ene shet niet alleen zodat je niet bang hoeft te zijn dat hij uitbreekt. Dan kan je de wei in 2en delen en heb je altijd genoeg gras en een mooie wei.

Ik wou dat ik een hectare had, ik heb een halve en dat is net weer te weinig...... zo heeft iedereen wel wat..

Het was de bedoeling dat mijn moeder haar welsh en shetlander bij haar zouden komen staan. MAAR mijn paard heeft een shetlander fobie. er staan op het pad dat naar mijn weide gaat ook twee shetlanders en daar durft ze niet langs. Die shet van mijn pa die gaf haar ok de stuipen op het lijf. Die welsh is gedeeltelijk van mij en dus dacht ik eraan om alleen die welsh bij mijn paard te zetten omdat we die shetlander gaat verkopen. Maar mijn ma wil die welsh bij haar thuis hebben staan, dus zit ik weer met het probleem dat ik geen paard heb om bij haar te zetten. Wanneer ik een paar dagen weg ben zet ik mijn paard ook bij mijn ouders. Dus ze staat niet altijd op de weide die ik heb. Ik heb een anderhalfspaard trailer en dus een tweede paard zou ook weer extra werk geven qua vervoer. En dan heb je de hoefsmid kosten, elk paard hoe groot of hoe klein kost extra en vooral voor een paard waar ik niets mee wil doen vind ik dat zonde.
Dus shetlanders zijn geen optie en dan een tweede paard betekend een paard dat af en toe alleen moet staan en waar ik geen echte aandacht aan wil geven. Dat vind ik niet eerlijk. Dat is helemaal het probleem wat ik wil vermijden met een huurder, dus ga het zeker niet zelf doen.

Ik ben er ook nog niet helemaal uit, maar ga volgende week de weide opnieuw inrichten en nieuwe schuilstallen maken etc. Dus zit nu te orienteren wat ik zou kunnen en willen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 16:04

de huurder krijgt zijn eigen kast voor spullen en zijn eigen waterbak etc. wil alles nieuw en netjes klaar hebben, maar met de regel dat het in dezelfde staat ( uiteraard gebruikt, maar in goede staat) weer wordt achtergelaten bij vertrek en anders een vergoeding.
Ik wil het beste voor mijn eigen paard en vind het schijnheilig als ik dat niet voor een ander paard wens.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 16:11

maar ik vroeg me af, hoeveel betalen jullie voor je weide of vragen jullie voor je weide en wat zit erbij inbegrepen etc?

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 20:11

Hey,

IK wil zo komen met storm :) Kan je alleen niet helpen en het is een beetje ver uit de buurt.
Misschien is het wel een idee als er echt niets normaals meer is hier in de buurt....
Wil je de wei zomer en winter verhuren?

PS PB je vanavond even terug!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 11:38

Mirel schreef:
Hey,

IK wil zo komen met storm :) Kan je alleen niet helpen en het is een beetje ver uit de buurt.
Misschien is het wel een idee als er echt niets normaals meer is hier in de buurt....
Wil je de wei zomer en winter verhuren?

PS PB je vanavond even terug!

Mirel, je weet, je bent welkom!!! Ik gooi zo dinkum een meter om voor storm!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:52

ik verhuur ook mijn weide, maar ze staa gewoon bij elkaar
Smorgens zet ik ze op de wei, ( staan snachts op paddock met hooi) en sàvonds zet de ander ze weer op de paddock
Brok voeren we zelf, ik voer smorgens mijn ene paard brok en gooi ik de rest al op de wei, sàvonds krijgt het paard van de huurder brok, Mijn ander paard krijgt geen brok bijgevoerd
Er is totaal geen jaloezie of problemen tussen de paarden bij het voeren, al staan ze dan wel even op een ander stukje
Weiland schoonhouden deden we samen. Ik deed smorgens de padock, zij deed smiddags de wei
Nu doet haar vader alles smorgens, hij is net met pensioen en verveeld zich en vind het een leuk klusje ( ben ik heeeel blij mee)
Ze betalen 100- pm
er is een grote schuilsta, ik regel de wormenkuren en smid, en hun betalen mij dat geld achteraf terug
Hooi regel ik ook maar zit bij de prijs inbegrepen
Ze morgen gebruik maken van de bak en hindernissen

Ik zou de paarden gewoon bij elkaar zetten, en onderling afspraken maken