Slechte ervaring staltegels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bijinn

Slechte ervaring staltegels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 08:35

Medio juni heb ik voor 3 stallen (3 x 3.5m) staltegels aangeschaft. Prijzig grapje als gewone particulier zijnde, maar ik had er zoveel goede dingen over gehoord dat ik het er graag voor over had.

Inmiddels liggen de tegels al een paar weken in de stallen en als ik het over kon doen, had ik ze nooit besteld. Wat een teleurstelling :n 1 tot 2 maal per week liggen er 1 of 2 tegels los in de stal. Dat op zich is nog niet zo erg; je legt ze met een klein beetje moeite zo weer terug. Maar wat ik wél heel erg vind is de smerige ammoniakgeur die je tegemoet komt bij het uitmesten!! Mijn merrie is keurig opgevoed en poept/ plast netjes in de achterste 2 hoeken. Als ik 's avonds (elke dag) voordat de paarden naar binnen komen, de ontlasting weg haal komt er een geur tegemoet waar ik bijna van van mijn stokje ga. Ik weet dat mijn paard 's nacht uitgebreid gaat liggen en ik moet er niet aan denken dat ze continu die geur inademt.

Het is werkelijk om te huilen. Hebben meer mensen deze ervaring? En zo ja, hebben jullie er een oplossing voor kunnen vinden?

Overigens ligt er een laagje stro in de stallen. Zodra onze voorraad stro op is gaan we over op strokorrels om eens uit te proberen, maar ik kan me niet voorstellen dat dat iets aan de geur zal doen.

8nnemiek

Re: Slechte ervaring staltegels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 08:49

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat een bepaalde tegel een geur kan opnemen of juist niet..?
Komt het niet doordat er sinds die tijd misschien minder ventilatie is? Of dat je paard misschien ander voer krijgt? Of er minder wordt opgestrooid? Of is er nog iets anders veranderd?

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 08:52

Heb je wel een goede afvoer onder de matten???
Als de urine eronder blijft staan en het niet weg kan, dan is het ook niet raar dat er zo'n geur ontstaat.
Mijn paard staat boven een rooster (voorheen koeienstal), waardoor de urine direct de gierkelder inloopt.
Zijn stal is dan ook helemaal super droog en ruikt heerlijk fris.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 08:54

Nope, we zijn op dezelfde hand verder gegaan: zelfde voer, zelfde hoeveelheid stro/ hooi, elke dag netjes uitmesten etc. De ventilatie ook hetzelfde gebleven.

Ik ga er ook niet vanuit dat de tegel de geur opneemt, ik verbaas me er alleen over dat ik door de koop van staltegels hierop zo enorm achteruit gegaan ben. Eerst lagen er rubberen matten die 0,0 doorlieten en zelfs toen rook ik de ammoniak een stuk minder.

De geur is echt heel hevig. Ik ga de tegels er morgen ook uit halen om ze schoon te spuiten, maar ik zie het niet zitten om daar elke zaterdag aan te moeten besteden :? Voor 1200 euro hadden ze dat er ook wel even bij mogen zeggen.

klotshtiduj schreef:

Een super afvoer :j Ook dit zijn oude koeienstallen, dus het loopt direct weg.

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 08:59

Jose22 schreef:
klotshtiduj schreef:

Je zou dan verwachten dat de geur ook weg moet lopen...
Heb je de matten voor gebruik afgespoeld met heet water en zeep?? Dit is mij geadviseerd omdat er vettigheid in de tegels kan zitten wat er tijdens de productie in is gekomen. Door de tegens met heet water en zeep (vetoplossend middel) te behandelen, zorgt dat ze optimaal urine doorlaten en er niets in de matten achterblijft.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 09:16

Geen zeep gebruikt (hier is overigens ook helemaal niks over gezegd of geadviseerd), wel even afgespoeld.

Maar de urine loopt er wel doorheen; je hoort het ook gewoon lopen nadat mijn merrie geplast heeft.

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:22

Als je toch morgen aan de gang gaat...
Haal een goede allesreiniger en gebruik warm water!! Misschien dat het toch helpt. Succes ermee.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 09:48

Het is een idee inderdaad, alleen heb ik momenteel geen warm water vanwege vakantie van de eigenaar, maar dat komt wel weer als hij terug is.

Ik vind het geheel alleen enorm teleurstellend. Je zou het eens moeten ruiken... :n

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:27

Jose22 schreef:
Nope, we zijn op dezelfde hand verder gegaan: zelfde voer, zelfde hoeveelheid stro/ hooi, elke dag netjes uitmesten etc. De ventilatie ook hetzelfde gebleven.

Ik ga er ook niet vanuit dat de tegel de geur opneemt, ik verbaas me er alleen over dat ik door de koop van staltegels hierop zo enorm achteruit gegaan ben. Eerst lagen er rubberen matten die 0,0 doorlieten en zelfs toen rook ik de ammoniak een stuk minder.

De geur is echt heel hevig. Ik ga de tegels er morgen ook uit halen om ze schoon te spuiten, maar ik zie het niet zitten om daar elke zaterdag aan te moeten besteden :? Voor 1200 euro hadden ze dat er ook wel even bij mogen zeggen.

klotshtiduj schreef:

Ik denk dat je geen afvoer in je stal hebt waardoor de urine in de stal blijft, eerder werd dit opgenomen door de stalbedekking en grotendeels verwijderd nu blijft dit dus onder de tegel staan en ruik je het. Niet ideaal lijkt mij.

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:46

Jose22 schreef:
Het is een idee inderdaad, alleen heb ik momenteel geen warm water vanwege vakantie van de eigenaar, maar dat komt wel weer als hij terug is.

Ik vind het geheel alleen enorm teleurstellend. Je zou het eens moeten ruiken... :n

Een waterkoker doet wonderen....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:56

@Jose22 : hoe groot en dik zijn je tegels dat ze los gaan liggen??
Ik heb al jaren tegels op stal liggen en nog nooit is er één van zijn plaats gekomen.
Wél moet de boel natuurlijk goed aan de wanden aansluiten.

Wat voor bedding gebruik je op de tegels en is die laag wel dik genoeg om de stank tegen te houden.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 13:01

friesiszwart schreef:
Ik denk dat je geen afvoer in je stal hebt waardoor de urine in de stal blijft, eerder werd dit opgenomen door de stalbedekking en grotendeels verwijderd nu blijft dit dus onder de tegel staan en ruik je het. Niet ideaal lijkt mij.

Je quote een stukje waarin ik schrijf dat ik afvoer heb :? En daarnaast ligt er óók stalbedekking, zoals in mijn eerst post vermeld. Er is niks aan de situatie gewijzigd, behalve dat ik de rubberen matten door staltegels heb vervangen. Er ligt nog altijd gewoon stro in de stal.

Daarnaast blijft het niet onder de tegel staan, er blijft iets opliggen waardoor het zo enorm gaat ruiken.

DubbelDun schreef:
@Jose22 : hoe groot en dik zijn je tegels dat ze los gaan liggen??
Ik heb al jaren tegels op stal liggen en nog nooit is er één van zijn plaats gekomen.
Wél moet de boel natuurlijk goed aan de wanden aansluiten.

Dat doet het, de tegels zijn precies passend neergelegd (wat nog een hels karwei was). Het is ook niet 1 stal waar ze los komen te liggen; het zijn alle 2 de stallen die momenteel bezet zijn. (De derde zal vanaf morgen een paard komen te staan.)
De tegels zijn 50 x 50 x 3,5 cm.

DubbelDun schreef:
Wat voor bedding gebruik je op de tegels en is die laag wel dik genoeg om de stank tegen te houden.

Momenteel, net als voorheen, gewoon stro. En als de stro op de tegels ligt, terwijl jij erboven staan, ruik je niks. Maar haal je de stro weg, of kom je dichter bij de tegels, dan ga je bijna onderuit.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:06

Ik heb van die dikke zwarte tegels liggen van 1 x 1, gekocht bij Divoza. De rode hadden ze uit de handel genomen omdat die te snel beschadigden. Ik heb alleen het idee, dat deze veel slechter doorlaten. Ik heb er vlas opliggen en dat is echt zeik en zeiknat. Net zo nat en mogelijk natter als in de stallen waar de tegels niet liggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:22

Ik vermoed ook dat het loskomen door het formaat van de tegels komt. Die van 50/50 zijn toch een stuk minder 'massief' in gewicht als die ik heb (van 1 m²).
Zeker als je grote paarden hebt die behoorlijk om hun as moeten draaien om rond te komen op stal dat ze met de achterhoeven de boel eruit draaien??
De stank heb ik zo geen verklaring voor. Ik heb nu zowel vloeistofdichte koematten als vochtdoorlatende matten in de stallen liggen en beide stinken even hard als ik de bedding weghaal en de natte ondergrond komt bloot te liggen.

Ik weet dat er spul in de handel is die de geur maskeert/bindt, misschien is dat een oplossing ??

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:24

Ja dat is spul met zeoliet erin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:26

Nee dit is iets vloeibaars. Dat met Zeoliet zijn die strokorrels...of bedoel je die niet ??

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:32

met houtkrullen gebruiken ;) als je merrie zo proper is zal ze haar plasjes wel op de juiste plaats doen ;)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:43

DubbelDun schreef:
Nee dit is iets vloeibaars. Dat met Zeoliet zijn die strokorrels...of bedoel je die niet ??

Nee is een poeder en dat bindt de ammoniak. Jij bedoelt stalfris waarschijnlijk, kan je bij de paardendrogist kopen.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:01

meschien gewoon voegen en dan de urine er uuit mezemen of vegen inplaats van sfvoer en elke week afspuiten

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 08:30

Ik gebruik al 1,5jr staltegels van granuflex. Ik vind het ideaal.
Ze liggen strak en vast op de bodem van de stal: aflopende gecoate vloer, in midden putje. Door de urine wordt de mest wat vloeibaar en gaat eronder zitten. Je moet om de paar maanden de tegels afspuiten en een harde straal water eronder door spuiten. Dit net zolang tot het water helder wordt.
Ik begrijp dat dat bij jou lastig is, omdat ze op een rooster liggen. Dan kan je bijv wel de bovenkant hogedruk afspuiten.

Ik heb er geen laag stro op liggen. Ik gooi aan de zijkanten wel wat stro, voor te knabbelen.. en natuurlijk hooi.
Als het wat naar urine stinkt, gooi ik in het midden een emmer warm water met chloor erin.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:36

Zelfde probleem hier :j matten van 55 euro per m² en er ligt ook een laagje stro over (wel niet zoveel).. Heb ook een goede afvoer, maar mijn oudje is er wel happy mee. Die kreeg eerst wondjes van op gewoon stro te liggen en dan toch op een of andere manier de beton te raken, nu heeft hij daar geen last meer van. Alleen die geur :r

Talithah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:14

wij hebben staltegels,maar echt nergens last van...vervelend en vreemd als je er zo'n last van hebt,zeker als de urine weg kan lopen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:20

Als er wat op blijft liggen, zoals bij de "oude" tegels, welke grof geperst zijn waardoor vuil er iets in mee kan lopen en de boel snel verstopt, is het tijd om ze door te spuiten.

Wij gebruiken deze straks op de nieuwe stallen: http://www.terburgbv.nl Deze zijn fijn geperst en het vocht loopt dus via de gaatjes weg, 5 mm aan de bovenzijde, 8 mm aan de onderzijde, dus vuil wat erin gaat kan er ook altijd uit. Deze hoeven niet regelmatig met de hogedrukspuit behandeld te worden, hier volstaat een emmer water eens in de zoveel tijd...

*edit* gemengd blauw en/of zwart-blauw, we zijn er nog niet helemaal uit...