Weide uitmesten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Weide uitmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 21:06

Ik ben er inmiddels een beetje klaar mee. Na de hele dag werken, boodschappen, eten koken, opeten en afruimen, kan ik ook in de weide nog eens aan de gang in mijn toch al zo korte avonduurtjes.

Mijn merrie en haar veulen staan op ruim een halve hectare grasland. Ideaal plekje, alles zelf doen, maar de stal biedt wel de basis daarvoor (stromend water, electra, mesthoop, etc). Maar inmiddels ben ik meer bezig met weide-onderhoud dan dat ik geniet van en met mijn meiden, en dat gaat me steeds meer tegenstaan. Uitmesten, onkruid steken, omheining repareren en verzetten, watervoorziening vullen, het kost zoveel tijd en ik mis gewoon mijn echte hobby: met een paard bezig zijn!

Hoe doen anderen dat die op een doe-het-zelf stal staan? Ik ben op zoek naar tips en trucs om het weer leuk te hebben..

poes

Re: Weide uitmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:08

Sommigen slepen de weide gewoon van tijd tot tijd zodat de mest verspreid wordt, en dit als natuurlijke meststof kan dienen. Mss is dat een idee?

Verder kun je overwegen om in de weide enkele baden te zetten zodat je maar om de zoveel tijd hoeft te vullen.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:13

Water moet je toch vers houden vind ik.
Dus toch dagelijks schoon water erbij.
Hebben ze heel het stuk om op te lopen?
Anders zou je ze op een stukje kunnen zetten zodat je ook niet heel je wei af hoeft te zoeken naar de mest.
Ik zelf zou niet uitrijden over de wei,persoonlijke mening.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:15

Tja het werk moet nu eenmaal gedaan worden. Wat ik tegenwoordig doe, is een spannend boek op mijn Iphone zetten. Dan word ik voorgelezen tijdens het saaie werk :D

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:16

perceel verdelen idd, maar ik heb het idee dat je dat al doet? volgens mij kan het met merrie en veulen wel in 3 tot 4 stukken.

maar idd welkom in het grootste nadeel van eigen land :D poep scheppen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:17

Het grote probleem idd... Ik mest persoonlijk alleen de stal en paddock bij. En dat mest ik om de dag. Dan heb ik 1 avond om te rijden / tutten / whatever. En de volgende dag om alles weer op te ruimen. Mijn paarden maken samen per dag ongeveer 1 kruiwagen vol :+ Verder mest ik om m'n dooie gemak, laat geregeld tussendoor de kruiwagen stilstaan, om ff te kroelen of tutten. Stal en hopen in de paddock bijeen vegen doe ik de dag dat ik niet mest.

De weide mest ik niet uit. Vind dat te onhandig met het lange gras, en het is eigenlijk ook niet nodig.

Het onkruid doodspuiten / uittrekken, omheining repareren etc. doe ik meestal tussendoor een beetje even meenemen, gewoon een kwartiertje per dag eigenlijk. En het grote onderhoud / grote werk plan ik eens een vrije zaterdag voor in, waar ik dan een paar uur voor tekeer ga.

Water : speciaal daarom heb ik 2 grote speciekuipen van elk 90 liter waardoor ze er 2 dagen mee kunnen doen. Je zou ook kunnen overwegen om een vlotter te installeren / waterbakje, maar daar moet je ook de faciliteiten net voor hebben. Voeremmers maak ik ook schoon als de kuipen leeg zijn, gebruik dan het restantje water daarvoor, en schuur dan ook elke keer voor vullen de ton schoon. Bespaart me de volgende keer meer schoonmaken.

Het toverwoord is toch bijhouden. Dan valt het elke keer best mee wat er nog moet gebeuren...

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:19

Ik sta ook op basis van zelfverzorging maar ik vind het 'bezig zijn' eigenlijk alleen maar leuk. Ik moet wel zeggen dat ik student ben met tijd over en dan is het wel wat anders.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:19

Mest opruimen in de wei doe ik elke dag even dan zijn het zo'n 1,5 tot 2 kruiwagens.
Hoe meer je opruim hoe meer ze van het gras ze eten.
Onkruid steken doe ik niet aan 1 keer in de zoveel tijd ga ik er met de gazonmaaier of bosmaaier doorheen.
Waterbak vullen doe ik alleen met hete dagen voor de veulens, mijn man heeft een bronpijp geslagen er staat een pompje in de wei, kun je ook laten doen werkt perfect en als je even rondkijk op internet dan kun je de goedkoopste uitzoeken.
Ik heb overal gewoon een draadje staan werkt hier perfect.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:20

Inderdaad bijhouden is het beste.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:24

Ik ben ook wel benieuwd of de paarden/veulens die er staan allemaal van jou zijn, dus heb je ook nog weidegenootjes die (n)iets doen? :)

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:26

Die van mij hebben met zijn 4ren een hectare wei, mesten doe ik niet gezien ik gene plaats heb voor de mest...

we hebben een oude badkuip staan en ik heb 2 jerrycans van ieder 25 liter, met het warme weer neem ik iedere dag 2 volle mee. als hij helemaal leeg ik rij ik ene keer extra zodat hij vol is hoef je het daarna maar bij te vullen.
met dit weer om de dag bijvullen.

Onkruid laat ik ook staan muv jacobskruid.

ik doe alles op het dooie gemakje maar ik heb dan ook geen drukke baan ernaast. Heb laatst een paar tuinstoelen meegenomen en zit daar dus geregeld ff een half uurtje te genieten op de wei met Tom in mijn nek ;)

ik zou zeggen kom eens kijken ;) Roosendaal - Dintelmond is niet zo ver :P

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:27

Hier mijn tips:

Neem een vlotter, echt ideel ik kan niet meer zonder, elke avond water vullen etc ging mij vreselijk tegenstaan.
Dus hebben wij in een enorme speciekuip een gat geboord, zon vlotterding met slang er aan en die aan de kraan, je kunt bij veel tuin/dierencentra wel spullen kopen om dit te maken, volgens mij heeft het mij al met al iets van 20 euro gekost?
Dit vult zich automatisch bij echt super handig.

Verder hebben we een hele grote soort ruif voor in de winter om helemaal vol te stoppen emt hooi, hier kunnen ze echt een paar dagen mee en dus ben je ook niet veel tijd kwijt aan hooi brengen.

Onkruid wordt hier onderhouden gelukkig, maar ik meot dit wel zelf aangeven.

Drollen trappen we regelmatig kapot in het land, en er wordt geweidesleept.

We hebben zon 3 stukken tot onze beschikking dus het land kan regelmatig even "rusten"

Het werd mij ook allemaal teveel naast mijn fulltime baan en huishouden om dan savonds te voeren en water geven etc, en geen tijd of puf meer te hebben om iets leuks te doen als rijden of lekker poetsen.

Met deze dingetjes scheelt het zoveel tijd en kan ik wel doen wat ik leuk vind.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 21:32

^)

Ik heb de weide verdeeld in 4 stukken, op 1 loopt een hoefbevangen weidegenootje, 2 en 3 lopen mijn meiden nu en met een lijntje om de dag een meter of 5 verder voor nieuw gras en stuk 4 is momenteel afgesloten om aan te groeien.

Er groeit véél onkruid wat ik komend voorjaar laat wegspuiten, het lukt me gewoon niet om alleen bij te houden. JKK is praktisch weg nu, maar de zuring groeit achter je rug om terug!

En uitmesten is dus onderhanden werk, hmpf. Na afgelopen winter (24/7 op het land, maar het uitmesten niet bijgehouden) heb ik het laten slepen, maar was ik verder van huis omdat het niet goed werd gedaan. Had ik dus over 8000 m2 kleine mestballen liggen :( Volgens mij verhoogd het ook de infectiedruk van wormen en is het niet zo best voor de zuurgraad van het land?

We hebben met 4en een watervat (kuub) bij de weide staan, op een kar, dus die rijden we 2x per week naar stal om te vullen. Dat is wel ideaal qua vers water! Maar helaas kunnen 2 van de 4 het vat maar verrijden, dus dat is ook best wat werk..

Grootste werk is eigenlijk nog wel het transport van alles (mest, water, kuil/ hooi in de winter) van en naar de wei. Misschien moet ik eens op zoek naar een oud aanhangertje wat ik vol mest kan laden en dan eens per week richting mesthoop.. :)*

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:35

Ik mest de wei ook niet uit. Om de zoveel weken zet ik ze op een nieuw stuk zodat het andere weer even kan bijkomen.

Verder water bijvullen... ik heb een enorm lange waterslang aangeschaft zodat ik niet met emmers hoef te zuilen want daar heb ik echt de schurft aan.

Met voeren en water bijvullen, vegen, e.d. ben ik meestal maar een half uurtje zoet. Gaat steeds sneller, terwijl die waterbak vult kan ik weer het volgende doen.

De zuring schiet hier ook altijd de grond uit. Is ons een doorn in het oog. Spuiten werkt ieder jaar weer niet.
Dus ik heb besloten me er gewoon niet meer aan te storen :)

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:36

Maar dat is mest van op het land?
Kan je het neit gewoon kapottrappen ofzo? Dan is het zo weg.. Hier iig wel!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:37

Nou ik sta op een pensionstal, er staan 8 paarden in de wei en wij hebben een rooster, iedereen doet met iemand anders een week de wei uitmesten en daarna hoef je 4 weken niet. Alleen helaas heb je er altijd mensen tussen zitten die het ineens gewoon niet doen, en dan ben je 3 dagen bezig om alles leeg te krijgen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 21:38

elanor schreef:
Ik ben ook wel benieuwd of de paarden/veulens die er staan allemaal van jou zijn, dus heb je ook nog weidegenootjes die (n)iets doen? :)

In totaal hebben wij bij ons achter een 15.000 m2 land, verdeeld over 4 eigenaren: maar door omstandigheden hebben we allemaal een eigen stuk waar ons paard op staat. Mijn merrie woonde samen met een pony, echter die is hoefbevangen dus mag nauwelijks gras en mijn merrie is zogend, dus die moet juist veel gras. De eigenaresse van de hoefbevangen pony doet.. ehm.. zeg maar niks op af en toe na aandringen haar eigen stukje uitmesten na.

De andere 2 meiden houden hun eigen stukken prachtig bij. Die hebben echter allereerst al wat minder land en hun paarden staan in de winter niet buiten 's nachts, dus hebben zij een betere start gemaakt dit buitenseizoen met een schone wei en ik heb eerst 2 maanden in m'n upje winterpuin staan ruimen :o Zij rijden wel trouwens, maar hebben misschien minder moeite met alle uren werk?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 21:42

D_Travis schreef:
Neem een vlotter, echt ideel ik kan niet meer zonder, elke avond water vullen etc ging mij vreselijk tegenstaan.
Dus hebben wij in een enorme speciekuip een gat geboord, zon vlotterding met slang er aan en die aan de kraan, je kunt bij veel tuin/dierencentra wel spullen kopen om dit te maken, volgens mij heeft het mij al met al iets van 20 euro gekost?
Dit vult zich automatisch bij echt super handig.

We hebben geen kraan bij de wei. En het slootwater schijnt niet al te best van kwaliteit te zijn..

D_Travis schreef:
Maar dat is mest van op het land?
Kan je het neit gewoon kapottrappen ofzo? Dan is het zo weg.. Hier iig wel!

Sterker nog: de vogels pikken alles al uiteen! Dus met lang gras is het ook nog eens ploeteren om weg te krijgen. Maar het lijkt niet vanzelf te vergaan? Heb nu ook plekken met lang gras staan, omdat de paarden het niet wegvreten omdat er nog mest ligt van ruim een maand geleden (daar stond dus die hoefbevangen pony van die eigenaresse die het niet uitmest, is ook frustratie nr 1 hoor)..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 21:43

Nuage schreef:
De zuring schiet hier ook altijd de grond uit. Is ons een doorn in het oog. Spuiten werkt ieder jaar weer niet.
Dus ik heb besloten me er gewoon niet meer aan te storen :)

Dan hou ik geen gras over := En er schuilen teken in := En ik krijg ruzie met de baasjes van de weides naast de mijne :=

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 21:46

TinkerTom schreef:
we hebben een oude badkuip staan en ik heb 2 jerrycans van ieder 25 liter, met het warme weer neem ik iedere dag 2 volle mee. als hij helemaal leeg ik rij ik ene keer extra zodat hij vol is hoef je het daarna maar bij te vullen.
met dit weer om de dag bijvullen.

Red je dat met 4 paarden?! De mijne drinkt momenteel al 2 speciekuipen van 65 liter per dag leeg! Dus wij hebben een 1500 - 2000 liter water per week nodig met 4,5 paard..

TinkerTom schreef:
ik zou zeggen kom eens kijken ;) Roosendaal - Dintelmond is niet zo ver :P

Nou graag! Wist niet dat je zo dichtbij zit :D

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:47

Ow... wordt jullie land ook weleens gemaaid?

Ik heb precies 1 hectare land in 3 stukjes opgedeeld en heb wel hier en daar bosjes zuring en stukjes lang gras waar de paarden niet meer eten maar verder is er nog gras genoeg over.
Mest uitrijden over het land doe ik ook niet meer hoor, heb het 1x geprobeerd en een maand later lag het nog vol met mest.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:48

Ow dat is van die vlotter dan niet erg handig nee idd..

Ja hier wel, en wat we ook doen, alles goed wegtrappen juist op die lange grasplekken.

Twee jaar gelden hadden we allemaal stukken met lang gras, mede door veel drollen daar etc, maar toen we dit regelmatig zijn gaan wegtrappen en slepen, begonnen ze daar ook weer te eten, dus vorig jaar hadden we na een tijdje weer een hele mooie vlakke wei.

En met dat hooi zou ik gewoon zon grote bak of soort ruif helemaal volproppen. Even in de gaten houden hoelang ze er mee kunnen.
Wij hadden vorig jaar zelfs gewoon hele balen erin gezet. Ze konden er precies 6 dagen mee(met 1 baal)
Heel handig. Maar toen waren ze nog met zijn 5en en nu zijn er twee naar de opfok.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 21:54

Dat gaan we zeker doen komend najaar/ winter!

Heb ze afgelopen winter door de wei op verschillende hoopjes gevoerd, moesten sowieso al 2x per dag komen ('s morgens kuil en 's avonds hooi en water geven) dus ieder 7x en dat was al afzien. Plus lagen er dus door de hele wei restjes niet opgegeten hooi en takken (lading slechte balen hooi gehad). Dus eind van de zomer wordt er een hooiruif/ bak gemaakt waar we flink wat in kunnen stouwen..

In principe wordt het land niet gemaaid, behalve als we er om vragen... Dat scheelt natuurlijk qua lang gras, maar zou dat ook schelen in hoe graag ze het eten?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:54

Hier ook iedere dag + water bijvullen, heb 2 shetlanders en binnenkort een welshje..

Ach, het hoort er bij maar soms wou ik wel eens dat ik wat meer tijd overhield voor de pony's zelf :=

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:56

Ouke eet liever kort gras hahaha