"kruiskruid" met paars bloemetje ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

"kruiskruid" met paars bloemetje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 06:56

Weet iemand toevallig wat dat voor plant is ? :)

In de wei waar Rena naartoe gaat verhuizen staan behoorlijk wat van die "struiken" stengels onkruid.
Ik heb er al heel veel uitgetrokken maar er staat nog genoeg...

Een deel is JKK , en een deel lijkt er heel erg op. Zo in een snelle blik dezelfde type stengel , zelfde soort blad , zelfde soort knopjes....maar de bloeiende versie heeft duidelijk paarse bloemetjes !

Wat zou dat kunnen zijn :? Ik ken het niet :)

Het is gelukkig net iets makkelijker eruit te trekken dan JKK , die moet ik er meestal echt uitsteken maar dit spul laat zich vrij goed diep eruit trekken.

Het is kleigrond , we hebben foto's gezien van hoe het een jaar of 8 geleden was en toen was het echt een schitterend biljartlaken !
Helaas heeft de vorige huurder er een zooitje van gemaakt blijkbaar , ze heeft de mest van haar paarden steeds over een deel van het land verspreid en dat deel is ene onkruid-sprietenbos nu :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 07:00

Misschien zijn dat de mestplekken van de vorige paarden? Hier ook dat deel alleen onkruid, maar sommig deel heel veel gras en dat eten ze ook niet. Als het mestplekken zijn eten ze er lang niet van, ik doe steeds afmaaien.

Ik zie nu ook overal van de paarse bloemetjes groeien, weet niet wat het is, een wilde plant, heel mooi, maar gewoon uittrekken en dat stuk spuiten, kan je volgende week doen, dan is het warm weer.

Een paar keer achter elkaar goed kunstmest, doorzaaien en het gras zal als een gek gaan groeien op de klei! :Y)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 07:14

Heb je een foto? :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:32

het klinkt als nachtschade, erg giftig, maar zonder foto durf ik het (natuurlijk) niet met zekerheid te zeggen...

edit: foto: Afbeelding

Is het dit?

pmarena

Re: "kruiskruid" met paars bloemetje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 09:25

Nope , deze is totaal anders dan JKK qua blad :)

Ik zal van het weekend eens een foto maken , omdat er zoveel van stond nam ik eigenlijk aan dat er vast wel 20 bokkers op zouden springen die meteen wisten wat het was :D

Ik wil de bloemetjes eigenlijk ook niet open laten gaan ivm. zaadverspreiding enzo , ik heb het nu alleen gezien toen ik voor de eerste keer kwam trekken.

Nu zijn het verder nog knopjes.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:52

de bloemen open is nog geen probleem voor zaadverspreiding. je moet het alleen gelijkopruimen alsje het dan eruit trekt door het opdroogen komen dan de zaden. wij wachten bij jakobs altijd tot het geel word (gras staat een beetje hoog en dan zien we het staan) op de weides waar ze niet lopen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:00

is het lila of echt paars ?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:05

is het deze ? (das tenmisnte de 1e aan waar ik moest denken)
Afbeelding

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:08

of deze ..

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 10:54

Hihi , nee , lief dat je je best ervoor doet maar dat lijkt allemaal totaal niet op JKK :D

Het is echt net JKK qua opbouw , alleen dan paars :)

Ik trek er zoveel mogelijk uit voordat het gaat bloeien , chronisch tijdgebrek dus als ik wacht totdat er bloemetjes komen , dan staat een deel al zaad te strooien voordat ik daarbij kom , en Rena gaat over 2 weken verhuizen en dan wil ik een heel eind klaar zijn :)

Maar ik zal kijken of ik er ergens 1 open kan laten gaan , had gewoon totaal niet verwacht dat er niet meteen een aantal bokkers het herkenden aan de beschrijving :D

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:34

Kan Bijvoet zijn, beetje roodbruin achtig bloemetje en hier een foto van het blad

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 11:54

Mjjj...nah ik denk het niet eigenlijk.

Nu word ik toch wel heel nieuwsgierig wat het eigenlijk is , ik hoop dat er zaterdag wat in bloei staat :)

Het is echt duidelijk paars , of het neigt naar lila durf ik eigenlijk niet te zeggen , het beeld is aan het vervagen in mijn hoofd omdat ik alleen 2 weken geleden die bloemetjes heb gezien , die er direct heb uitgehaald samen met het JKK , en vorig weekend waren het allemaal alleen nog maar knopjes.

Op die paarse bloemetjes na was het ook echt lastig te zien of het nu die paarse of dat JKK was , dus ik twijfel ook heel erg wat ik er nu uitgetrokken heb van het weekend....

De herkenbare JKK (vanwege openende bloemetjes) was in ieder geval een stuk beter geworteld en die had wel die rood-achtige stengel , dit spul heeft dat niet.

Nu weet ik niet of JKK (al hoog maar nog niet geopende knopjes) ook een groene stengel kan hebben en een paarse gloed in het knopje....?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:58

JKK kan wel een groene stengel hebben, maar paarse gloed in het knopje heb ik nog nooit gezien. Ik ben ook benieuwd naar je foto's.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:59

Ik heb het gewoon eens gegoogled.
Afbeelding
http://nl.wikipedia.org/wiki/Senecio_glastifolius
In afrika bestaat een paarse variant van kruiskruid, volgens mij wel giftig.
Maar of deze in nl bestaat?

edit: nu zie ik dat de blaadjes van de bloem toch wel iets anders zijn...
Laatst bijgewerkt door Lizz op 21-07-09 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:01

Lizz schreef:
In afrika bestaat een paarse variant van kruiskruid, wel giftig.

Nee deze groeien niet in Nederland in het wild, volgens mij worden ze wel eens verkocht door tuincentra, maar ze kunnen zich hier niet in het wild handhaven.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:02

EstherHegt schreef:
Lizz schreef:
In afrika bestaat een paarse variant van kruiskruid, wel giftig.

Nee deze groeien niet in Nederland in het wild, volgens mij worden ze wel eens verkocht door tuincentra, maar ze kunnen zich hier niet in het wild handhaven.

Ook niet met de afgelopen warmte en dus droogte?
(overigens zie ik dat de blaadjes wel iets anders zijn dan dat van JKK)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 12:08

Ja die Afrikaanse had ik ook al gevonden inderdaad :j

Maar dat lijkt er totaal niet op , althans , ik weet nu zachtjes aan niet eens meer hoe het bloemetje er nu precies uitzag :P

Maar deze is nog best leuk om te zien door dat gele hartje en dat had hij volgens mij echt niet.

Afijn , zo langzaamaan voel ik een missie groeien om hem eens goed op de foto te gaan zetten , haha !

Hopen dat ik er 1 kan grijpen van het weekend , ik zal ze vast nog niet allemaal te pakken hebben gehad ;)

Overigens was het ook opvallend dat ik er regelmatig rupsen op tegenkwam , een gestreepte helder geel-zwart rups....

Ik dacht meteen : is dat nu een rups van die beruchte Jacobsvlinder :?

Dat wilde ik nog even opzoeken , dat is waar :) Zal eens kijken.

Ik zag ook een mooi vlindertje langskomen , een blauwe. Zowel dat paarse JKK als die rups als die vlinder heb ik niet eerder gezien :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 12:10

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:33

Ik had ook al gezocht :D

Waar ik aan moest denken is de zuurgraad in de grond. Staan die paarse en gele versies door elkaar heen? Of staan ze apart?

Want bij sommige planten kan volgens de zuurgraad, de kleur van bloemblaadjes bepalen. Ik weet dat dat zo is bij de hortensia. Die zijn blauw als de grond zuurder is en anders roze.
Maar ik weet niet of gele bloemetjes paars kunnen worden...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 12:41

Ze staan wel behoorlijk door elkaar ja , niet op dezelfde cm maar op bepaalde stukken van het weiland staan van die bosjes , daar 3 bosjes paars , een meter verderop 2 JKK , meter verderop weer een bosje paars , 2 meter verderop weer 3 bosjes JKK.... zomaar her en der zo'n struik van die sprieten :)

De JKK daar zet je je ragfork onder en die wip je eruit , dat paarse spul daar ga ik bij zitten en die trek ik stengel voor stengel met zoveel mogelijk wortel eruit. En dan op naar het volgende "bosje"...en zo verder. Werkverschaffing :P

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:46

als je nou eens een foto maakt en plaatst, dan weet ik vast wel welke plant het is 8-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 14:33

Staat in de planning :j

Maar die wei is 25 km verderop dus ik ben er alleen in het weekend nu ;)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:58

Lizz schreef:
Ook niet met de afgelopen warmte en dus droogte?
(overigens zie ik dat de blaadjes wel iets anders zijn dan dat van JKK)

Nou misschien eens per toeval, planten die uitheems zijn doen er wel een aantal jaren over om zich te zelfstandig kunnen vestigen, dat wordt dan een exoot genoemd.
Bezemkruiskruid is er eentje die uit Afrika komt en die zich idd heeft gevestigd, Bezemkruiskruid komt van oorsprong uit Afrika en is per ongeluk meegekomen in schapenvachten voor wolfabrieken. Bezemkruiskruid groeit veel langs spoorwegen, bermen en in omgewerkte grond, maar je komt hem bijvoorbeeld ook wel ook tegen tussen stoeptegels in de steden. Bezemkruiskruid maakt geen rozetten en kan overblijvend zijn.
Blad is duidelijk anders dan bij Jakobskruiskruid en bloem ook geel.
Afbeelding

Afbeelding

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:21

Als je afbeeldingen googled op "paars kruiskruid" kom je palmees kruiskruid tegen (maar volgens mij woon jij niet op isla la palma :D)
Afbeelding

Ik moest zelf nog even aan cichorei denken, staat ook vaak aan hollandse weideranden, maar die heeft niet zo'n trosvorming als hierboven en niet zo'n prominent hart...
Afbeelding

Ben benieuwd naar je foto's...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:02

daarom dacht ik aan beemdkroon daar die ook zo'n rozet bladeren basis heeft

ben ondertussen wel erg nieuwsgierig naar wat het wel is :P