Mijn paard springt over de 1.60m omheining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YamaDeva

Mijn paard springt over de 1.60m omheining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 08:23

Wij huren een stuk land van 2500-3000m2 voor twee paarden waar ze 24/7 op staan. Ze zijn allebei tonnetje rond, dus staat zat gras op :Y) .
Het is de helft van een 5000m2 land, en middenafrastering is met kunststof palen van 1.60 met 3x lint (onder/midden/boven).
Nu is mijn merrie van 1.58 al twee nachten over het lint gesprongen en staat het lange gras ernaast op te smullen.
Ben stiekem wel trots dat ze zo hoog kan springen, maar ze is al dik genoeg :j . Hoe kan ik haar in ons eigen deel van de wei kan houden?
Heb gisteravond een paar bulten hooi in hun land gelegd (in het kader van liever extra hooi dan extra gras :o ), maar dat heeft blijkbaar ook niet geholpen.
We huren het land tijdelijk, dus wil ook geen enorme investeringen gaan doen in de afrastering. Anders zou bijv een dubbele afrastering een optie zijn (dan moet ze hoog én ver springen) maar dat loopt aardig in de papieren.
Volgende zomer staat ze op ons eigen land, maar zit dus nog met dit seizoen...

Alle tips van harte welkom!

joyce83

Re: Mijn paard springt over de 1.60m omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:25

staat er wel stroom op? Heb je haar ook echt zien springen of is er een mogelijkheid dat ze onder de draad door gaat?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:26

Is met prikpaaltjes de dubbele afstand niet te betalen?

En de vraag van joyce wilde ik ook vragen. :)

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:28

Ik denk ook dat ze er eerder tussendoor glipt dan eroverheen springt. Sommige paarden zijn echt heel lenig en snel tussen schrikdraadjes door!
Ik zou eerst meer draadjes proberen (vijf bv).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:30

idd ik zou eerder denken dat ze ertussen/eronder door gaat. aangezien 1.60m wel erg hoog is hoor ;) voor een niet getraind "springpaard" als ze er tussen door gaat kun je bijv. een extra lint spannen of een stuk prikkeldraad(ben ik geen voorstander van)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:46

Extra linten/draden er tussendoen. Nee, geen prikkeldraad!!!

Je hebt vast wel zo'n stukje draad waar een handvat aan zit om de boel te openen. Je zet een nieuwe accu/batterij op het apparaat (heb je die al gecheckt trouwens), zet de boel aan, roept je merrie en als ze bij je is dus je 1 draad tegen haar neus/borst/buik, enz. .

Succes verzekerd. Nee, dit is niet zielig. Dit heet even herhalen waarom schrikdraad schrikdraad is. Ik doe het zelf ook als ik uitbrekers heb. En het werkt altijd.

Daarnaast heb ik liever dat mijn paarden een stroomstootje krijgen en daarvan schrikken dan dat ze hoefbevangen worden of over straat rennen met alle gevolgen van dien.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 10:59

Het land is vochtig: Ik zie duidelijke sporen in ons land van kleine galopperende pasjes richting draad (meten van afstand en hoogte?) en zie in het andere land een paar afdrukken die van de landing moeten zijn (voetstappen zijn normale "deukjes" in het gras, dit zijn diepere sporen waar de graszode iets beschadigd is, prachtig twee naast elkaar). Kan dus haast niet anders of ze springt. Ze heeft al eerder over lint gesprongen van 90cm en dat was gewoon een hertenhupje om te zien. Ze is ongetraind, maar wel erg lenig (lange rug) en als het gras bij de buren groener is...

Er tussendoor kan ik me zowiezo niet voorstellen: er zit een draadje op 30cm, een op 90 cm en een op de bovenste, alledrie met stroom. Als mens kun je er goed tussendoor bukken en stappen zonder stroom te krijgen maar een paard van haar formaat redt dat niet...
Ze is erg gevoelig voor stroom en heeft al een keer een klap gehad, dus dat kent ze wel. Als ik met lint bezig ben in de wei blijft ze ook altijd op héél respectabele afstand dus daar gaat ze niet tussendoor proberen te friemelen ;).
Ik weet dat er inderdaad paarden zijn die aan het draad gaan staan en met hun tastharen afwachten en precies tussen twee stroomstoten door er onderdoor kunnen schieten. Maar dan is er 1 draad op 90cm hoogte ofzo. Dat redt ze niet qua tijd omdat ze moet coordineren met haar benen over het onderste draadje en haar lichaam onder het bovenste draadje - zonder aanraken. Als ze dat kan, gaat ze het circus in :D

Als ik een dubbele afrastering maak zou ik rond de 250 euro kwijt zijn aan kunststof paaltjes en lint. Volgend jaar maart gaan we verhuizen en dan heb ik het niet meer nodig. Vond dat dus een beetje zonde van het geld en hoopte op een andere creatieve oplossing. Maar als het niet anders kan...

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:02

Ik denk dat je het dan hoger moet maken :P

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:10

Er bestaan toch ook van die opzet stukjes, waardoor je bestaande palen kan verhogen?
Ik was al even aan het zoeken maar kan zo snel niets vinden, zoek nog even verder.........

Edit;
Als je dit op een of andere manier aan je bestaande palen kan bevestigen, heb je er ongeveer 20cm bij. Is per 10 stuks 9.75.
Afbeelding

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 12:21

Bedankt voor de tip Ilse, maar helaas, de vaste afrastering die er nu staat is houten palen van 1m.
Die heb ik al verhoogd door er kunststof palen van 160 tegenaan en tussendoor te zetten... en daar kan ik deze dingen niet opschroeven.
Hogere kunststof palen dan 160 kan ik niet vinden en hout is hier in Nederland ontzettend duur.
We gaan emigreren naar Slowakije waar hout goedkoop is, dus beetje zonde om hier de hoofdprijs te betalen als we met een halfjaar voor een tiende van de prijs hout kunnen aanschaffen...

:)* Stukje van de benen van mijn merrie afzagen? }:)

Denk dat dubbele (kunststof) afrastering nog steeds de beste optie is...

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:01

nou, de mijne kan het ook hoor :D
die springt ook over de 1,60 prikpaaltjes heen...

ik heb er een extra draadje voor gedaan.
dus gewoon breder maken en ik heb er stukjes lint aan gehangen, zodat het wapperde.
Ik durfde het niet hoger te maken, omdat ik bang was dat ze dan alsnog een poging zou doen, met alle gevolgen...

Succes in ieder geval, ik weet hoe frustrerend het kan zijn ;)

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 22:18

Nou dames, na een schemeravondje sluipen in de tuin en achter de struiken liggen (ik moest toch met eigen ogen zien hoe en wat -kon het niet geloven dat mijn hangbuikvarkentje zo sportief was) moet ik hierbij mijn fout erkennen:
ze kruipt er wel onderdoor! |o
Voorin de wei zitten twee draden ipv drie (ca 80 en 160 hoogte) omdat daar af en toe doorheen gereden moet kunnen worden. Door de relatief brede afstand en het ontbreken van het derde onderste lijntje staat mevrouw er voorlangs te snuuven en duikt er in een flits onderdoor!! Dus toch geen topspringpaard op mijn wei :P
Ze staat eigenlijk nooit voorin omdat ze de scharrelende vogels in de bosjes daar eng vindt. Maar na zonsondergang slapen die, en dan durft ze daar blijkbaar wel te komen. Nooit aan dat plekje gedacht en vanwege de sporen in het land dacht ik mijn conclusie te kunnen trekken. Te voorbarig, blijkt nu :o
Heb er nu even simpel afzetlint onderlangs gedaan en halverwege een extra prikpaaltje - morgen zal ik het gelijk "professioneler" oplossen.

Allemaal dank voor jullie reaktie en wilde de dames die "er onder door" zeiden toch even laten weten dat ze gelijk hadden :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 06:41

Hihi , wat een teleurstelling zeg :D

Maarja dit is wel een heel stuk makkelijker op te lossen , pech voor het paard :P

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 06:45

dat dacht ik al!
doet die van mij ook hoor, met 4 draadjes telkens maar 30 a 35 cm. ertussen, maar als hij er zin in heeft duikt hij er gewoon tussen door maar gelukkig alleen als er geen stroom op staat.
(al heb ik dat ook weer niet gezien, maar door de afdrukken op de draden ga ik er vanuit dat hij het zo doet..)

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:15

:D :D :D Hihi..wat een boeffie.. ;)

En jij maar denken wat een knap springpaard heb ik hihihi :+

Dus daar ook maar een derde draadje bij zeker?

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 13:23

Ja, wat een ontgoocheling hè 8)7
Er komt inderdaad een derde stroomdraadje op 30 cm en dan verwacht ik dat het opgelost is!

Ben nog steeds trots op haar (hou wel van een beetje ondernemend karaktertje), maar vond 160 springen stiekem toch stoerder dan eronderdoor kruipen, hihihi.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:25

Waardeloos, mijn veulen van 5 maanden flikte dat dus ook!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:27

Heb je niet toevallig foto's gemaakt? Dat zou een heel leuk fototopic opleveren :D :D

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 16:18

Helaas geen foto's, was ook al te donker trouwens: ze doet het na zonsondergang en scant ook nog eerst uitgebreid de tuin of ze iemand/iets ziet voordat ze het doet, de smiecht! Ik moest echt op mijn buik liggen en heel stil zijn, want ze zat met arendsogen te loeren...
Het allermooiste is haar gezichtuitdrukking als je haar eruit komt plukken, dan is ze zo tevreden met zichzelf *\o/*. Dat zou het wel erg goed doen op een foto :D

Cartouche_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:19

dikke linten met stroom op ofzo?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:23

Welke is het eigenlijk uit je profiel , die witte ?

Die ziet er wel bijdehand en listig uit namelijk :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:26

femke27 schreef:
Extra linten/draden er tussendoen. Nee, geen prikkeldraad!!!

Je hebt vast wel zo'n stukje draad waar een handvat aan zit om de boel te openen. Je zet een nieuwe accu/batterij op het apparaat (heb je die al gecheckt trouwens), zet de boel aan, roept je merrie en als ze bij je is dus je 1 draad tegen haar neus/borst/buik, enz. .

Succes verzekerd. Nee, dit is niet zielig. Dit heet even herhalen waarom schrikdraad schrikdraad is. Ik doe het zelf ook als ik uitbrekers heb. En het werkt altijd.

Daarnaast heb ik liever dat mijn paarden een stroomstootje krijgen en daarvan schrikken dan dat ze hoefbevangen worden of over straat rennen met alle gevolgen van dien.

Overigens vind ik bovenstaande tip wel een hele slechte , je paard roepen en als het naar je toe komt , het belonen met een stroomstoot... :=
Baasje = stroomstoot dat is nu niet helemaal de juiste boodschap die je ze mee wilt geven i.m.o. :P

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 16:41

Ja, het is inderdaad de witte, goed gezien! Ze is een hele slimme merrie en haar trukendoos is oneindig }> het wordt nooit saai met haar...
Daarentegen snapt ze nieuwe dingen ook bijzonder snel en dat is dan wel weer leuk.
Ik houd wel van dieren met een "eigen" karakter, dus van mij mag ze zo blijven hoor!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:49

Het is wel eens lastig natuurlijk , maar ik kan een beetje bijdehand-heid ook wel waarderen ;)

Alhoewel , ik heb hier een rood katertje die een ware ontsnappingskunstenaar (uit de tuin) is , dat word je wel zat hoor !

Het is natuurlijk best stoer dat het ventje elke versteviging van het fort weer doorziet , maar je wordt er wel een beetje gek van , het is net Prison Break hier :P

DaphneHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:54

Wat een boef, maar een paardje met karakter blijft inderdaad wel het leukste!! Succes nog dit seizoen op de wei!!