Onderhoud wei met te veel klaver

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Onderhoud wei met te veel klaver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 17:34

Ik heb sinds 5 jaar een stuk land gehuurd. Hier voor heeft er van alles en nog wat op gestaan (graan, mais enzo), nu dus 5 jaar gras.

Ik mest mijn land (bijna) iedere dag uit.
Zodra het te nat word gaan mijn pony's er af voor de winter en zodra het in het voorjaar begint te groeien gaan ze er weer op. Ik heb het in 5 stukken verdeeld en wissel af waar ze staan (2 of 3 weides in gebruik normaal).
Ieder voorjaar strooi ik kunstmest, 'voor de paarden wei' bij de fourage handel vandaan.

Sinds vorig jaar staat er wat klaver tussen mijn gras, maar dat is sinds dit jaar wel flink uit de hand gelopen. Mijn pony's eten het ook slecht.
Verder staat er weinig rommel op, een enkele boterbloem (deze probeer ik als ze op komen zo veel mogelijk met wortel en al er uit te trekken) en een klein beetje zuring (deze haal ik er ook met wortel en al uit).

Wat kan ik het best doen om de klaver terug te dringen?
Grasmat mag hier en daar ook wat dikker. Rond de mestplekken is hij dat wel en mijn pony's eten dat gras nog wel aardig

8nnemiek

Re: Onderhoud wei met te veel klaver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:37

Ik weet het niet zeker.. maar werkt kalk strooien niet tegen onkruid? :)
Dat helpt ook om verzuring door urine tegen te gaan, en dan wordt de grasmat ook weer wat dikker.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 17:41

Ik heb tot nu toe juist gevonden dat veel klaver duid op stikstof gebrek en juist kalk rijk.

Er staat (buiten de klaver) juist heel weinig onkruid.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:43

Bemesten met stikstof. Klaver bindt stikstof uit de lucht, wordt daarom wel gewaardeerd als grasmatbewoner, maar het is een teken dat er weinig stikstof in de grond zit.

Edit: je weet het antwoord zelf ook al merk ik...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 17:56

Stikstof, kan je dat gewoon ook in korrels krijgen? (ben echt groen wat dat betreft hoor, ben nu pas verder gaan kijken dan enkel kunstmest er op gooien omdat het tot nu toe altijd prima ging)

Beetje klaver is ook niet erg, maar ik kan op een paar stukken zowat geen gras meer vinden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:58

Laatst bijgewerkt door ellepel op 18-07-09 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:58

Ja, je kunt wel (voornamelijk) stikstof kunstmest krijgen. Handigst is het even bij een loonwerker of boerenbond oid na te vragen.
Als er zoveel klaver al staat is het misschien wel zinvol te spuiten tegen klaver (MCPP/MCPA) en/of met gras door te zaaien.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:03

Klaver?? En ze eten het niet?? Dat is vreemd, want juist klaver is voor de meeste paarden een lekkernij.
Vroeger ( toen alles nog beter was) werd er hier in de buurt zelfs klaver op stallen gebracht wat vers gesneden was.
IK heb momenteel een stuk waar de paarden niet op kunnen vanwege diepe kuilen ( voormalige boomgaard) en daar groeit ook bijna alleen maar klaver op. Ik maai het nu een paar keer per week en geef het aan de paarden zowel op stal als buiten in de paddocks. Heerlijk vinden ze dat en het gaat schoon op.
Weet je zeker dat het klaver is??? Er bestaan div. soorten zowel de rode als de gele klaver.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 18:09

@ ellepel: Die zak die op de pavo site staat gebruik ik altijd al.

Ik denk idd dat ik wel naar spuiten toe moet.

Hier foto'tje van hoe het grootste deel van mijn land is.
Op sommige plekken is het heel plukkerig omdat ze wel om de klaver heen proberen te eten. Toen er nog niet zo veel groeide vonden ze klaver wel een traktatie, maar nu er bijna niets anders is eten ze echt nog maar enkele hapjes.
Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:28

ai, dat is inderdaad wel erg. Witte klaver is ook niet zo goed in grote hoeveelheden.
Ik heb op bepaalde stukken ook vrij veel klaver. Vooral die stukken die erg kort worden gegeten. Ik ben ook wel benieuwd naar een oplossing, liefst zonder gif spuiten.