vraagje -> vliegenmasker..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bibi1994

vraagje -> vliegenmasker..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 16:15

Hoi
ik weet niet of dit goed staat maargoed...

mijn zusje heeft net een nieuw vliegenmasker gekocht(voor een fjord) nou was mijn vraag
kan dat masker nachts ook op? of moet dat nog om een bepaalde tijd eraf
gehaalt worden?

Groetjes

Simone96

Re: vraagje -> vliegenmasker..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:08

s'nachts zijn er minder vliegen en andere beestjes dus misschien is t dan niet nodig?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:37

Kan op blijven, zeker bijv. in het land, op stal zou ik het echter liever afhalen, stel je voor dat ze er mee gaan schuren of iets dergelijks, en ergens achter blijven hangen ofzo.. Het zit op een plek waar je beschadigingen moeilijk kunt laten herstellen...

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:41

ik zou hem s'nachts als die op stal gaat er af halen.
die van mij heeft er al 3 gesloopt op stal..

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:40

's nachts op stal zou ik hem er ook af halen, daar zijn dan trouwens ook niet veel vliegen

MeAndManuel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:08

Er zijn s'nachts bijna geen vliegen maar je kan hem opzich wel laten zitten.. vooral als ze op het weiland staan.. op stal zou ik hem er gewoon afhalen..
Ze kunnen er wel prima doorheen kijken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:17

's nachts zijn erbijna geen vliegen, dus het lijkt mee een béétje overbodig ;)
(Ik zou zowieso niet aan zo'n kap beginnen eigenlijk. Stel je voor dat er een horzel inkruipt er er niet meer uit kan :\ Daarbiij, paarden gaan in groepjes staan als ze echt last hebben van vliegen zodat ze elkaar vliegens wegjagen. Ik zou eerder een halster nemen met daaraan zo'n vliegenfrontriem).

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:20

[gast1122] schreef:
Ik zou eerder een halster nemen met daaraan zo'n vliegenfrontriem).

een halster om in de wei geeft meer en ernstiger risico an een vliegenkap met een elastieken sluiting in mijn ogen
mijn pony had vorig jaar dag en nacht een vliegenkap op :) als ik kwam ging hij af :)
maar hij loopt 24/7 buiten :)

MeAndManuel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:23

Indd.. zo'n vliegefrontriem vind ik erg hinderlijk.. het lijkt me niet echt prettig zo'n ding.. en een halster heeft indd meer risico..
Als je een goedpassende vliegenkap heb.. dan komen er geen dazen of vliegen onderdoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:26

MeAndManuel schreef:
Indd.. zo'n vliegefrontriem vind ik erg hinderlijk.. het lijkt me niet echt prettig zo'n ding.. en een halster heeft indd meer risico..
Als je een goedpassende vliegenkap heb.. dan komen er geen dazen of vliegen onderdoor...

Zul je net zien ;)
Maargoed het is mijn mening natuurlijk. Ik vind zo'n vliegenfrontriem gewoon wat veiliger. (Ligt misschien ook een beetje aan het halster).
Heb vaak zat gezien/gehoord dat zo'n kap er weer half bij hangt of dat er weldegelijk een beest in kruipt.
Maar dat is mijn ervaring/info :j !

Beter is uiteindelijk dat je er helemaal niks om hangt, geen kap en geen frontriem.
(Ik heb het geen van beiden in ieder geval).
Het is en blijft áltijd een risico als een paard met iets om z'n hoofd in de wei staat.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:28

de mijne had zijn vliegenkap regelmatig af..
nouja, was elastiek sluiting dus dan gaat hij af
een halster is stug en star..
(zie topic op VSW)
een beest in de kap heb ik nóóit gezien, en de mijne sloot niet 100% aan! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:31

Ik blijf bij mijn bovenstaande post :j
En gelukkig is het bij jou nog nooit mis gegaan :)
(Er zal ook niet zo even 1,2,3 een beest in kruipen :+ Maar het zal maar gebeuren dat er een horzel in kruipt).

Ik zou er gewoon helemaal niks om doen ;) !

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:35

Als ik de vliegenkap 's nachts op laat is hij gegarandeerd gesloopt tegen de ochtend.

Niets aandoen is misschien wel het handigst maar sommige paarden kunnen gewoon niet zonder de wei op, de mijne heeft in twee weken tijd drie keer een insectenbeet in haar ooglid gehad met als gevolg dagenlang een enorm gezwollen en tranend oog waar je twee keer per dag een half uur aan bezig bent met schoonmaken en verzorgen. Met vliegenkap is dit verleden tijd, dan weet je het wel.

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:40

Wij hebben vliegenkappen voor onze paarden.
Mijn pony heeft zonder deze kap enorm last van tranende en opgezwollen ogen.. Een halster met vliegfrontriem doen ze zo uit! Dit is dus ideaal. Het gaat 's nachts uit & doe het 's morgens terug aan.. Nooit problemen mee gehad. :)

cindy1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:44

Wij laten de vliegenkap ook s'nachts altijd op, mijn paardje heeft snel ontstoken ogen, zo'n gordijntje is net niet voldoende.
Ik denk dat het prima kan... volgens mij kunnen er geen beessies inkruipen als je de juiste maat hebt voor je paard!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:59

RT--> VSW

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:01

Mijn paard heeft ze vanwege haar oog ook dag en nacht op. Zeer zeker vanwege de vliegen maar ook vanwege het licht. Als het vliegenmasker goed pas en aansluit kan er ook niets onder komen.

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:58

[gast1122] schreef:
's nachts zijn erbijna geen vliegen, dus het lijkt mee een béétje overbodig ;)
(Ik zou zowieso niet aan zo'n kap beginnen eigenlijk. Stel je voor dat er een horzel inkruipt er er niet meer uit kan :\ Daarbiij, paarden gaan in groepjes staan als ze echt last hebben van vliegen zodat ze elkaar vliegens wegjagen. Ik zou eerder een halster nemen met daaraan zo'n vliegenfrontriem).

Als dat masker goed aansluit heb je een kleine kans dat er een of ander beest inkruipt.
Paarden kunnen wel in groepjes staan, maar dat houd de ontstekings-kans niet tegen....

@TS; Je moet wel erg goed kijken of hij goed past en goed aansluit.

Nens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:03

Kan opblijven, maar als je de mogelijkheid hebt het er af te halen voor de nacht zou ik dat doen :j

lcranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:46

Als het goed is kun je de vliegenkap omhouden.
Staat hij in de nacht op stal dan afdoen.
Hij moet toch in de ochtend weer buiten gezet worden en is de kap zo omgedaan, op stal is het een leuk item om af te schuren... Je kunt ook met een roller het hoofd beschermen.