Tastharen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 14:27

Fitzroy schreef:
Dan zouden alle kaalgeschoren paarden onder de beschadigingen moeten zitten, en dat is dus niet het geval.


Dat zal wel meevallen, in de huid zitten ook zenuwen immers, uiteindelijk voelen ze het heus wel.
Maar het is toch een stuk prettiger als je eerst even "gewaarschuwd" wordt voordat je tegen een muur aanloopt, dan gaat het toch zachter Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 14:41

Je hebt Lois gezien en die staan altijd tip-top getoiletteerd op stal. Dus oortjes kaal en snuit kaal. Overtollig haar aan zijn hoofd heeft hij verder niet. Of we nu wel of geen wedtsrijden hebben maakt niets uit.
Ik vind dat nu eenmaal erg mooi. Ik scheer mijn benen ook dagelijks tijdens het douchen, vind ik ook een stuk mooier Haha!

carina

Berichten: 2787
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 20:31

Carina schuurt ze zelf altijd af. Ze heeft kleine stoppeltjes, van zo'n 5 mm. Volgens mij heeft ze er geen last van, en anders, ze doet het zelf dus veel kan ik er niet aan doen.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 20:35

Ik scheer meestal ook alles weg, behalve door de oortjes, dat haar laat ik zitten, want dat laat ze niet toe Haha!

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 22:48

Ik laat het meestal wel zitten, afentoe heb ik eens een toileteer bui en knip ik ze wat bij Lachen

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 22:54

Ik laat het ook zitten. Ik vind het zielig om ze af te knippen/branden, hij heeft ze toch nodig! (Ook al is het dan maar voor mijn eigen idee ).
Vind het ook lief staan, die haartjes rond zn neus. Lovers

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 07:33

Voor mij hetzelfde als Parouscha, alles eraf behalve de oren..En ze eet gewoon de biksjes tussen het stro vandaan zonder de neus te stoten hoor..

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 11:08

ik knip zelden aan mijn paard.

Hoogstens die pluimen die uit de oren steken waar prut in hangt, of de sokken ff korter(niet uitscheren!) zodat ze niet meer op de grond hangen.

al dat haar zit er niet voor niets, daarnaast lopen die van mij in weer en wind buiten dus hebben ze het gewoon nodig.

Het enige wat ik wel regelmatig knip zijn de manen van mijn fjord.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 11:16

Ik haal ze er helemaal af! Met 1 hele goede reden. Ik heb 2 paarden gehad hier (van mij zelf) die met hun tastharen de boel gingen verkennen. Zo hier en daar even het schrikdraad ermee aanraken, en dan voelen of het aan staat. Met gevolg dat als ik ook maar heel even het draad uit had staan, omdat ik bezig was ofzo, er gelijk2 buitenliepen! Boos!
Toen ik dus door had waar dat van kwam, heb ik het er helemaal afgeknipt, en toen was het geintje dus ook over Haha!
Klariska was daar een echte ster in. Voor alle zekerheid haal ik nu van dat soort paarden de tastharen er van te voren al af.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 11:30

Bij mij gaat alles eraf. Tastharen scheer ik er regelmatig af, en ook die lange haren aan zijn kaak zegmaar gaan eraf, en de oren scheer ik ook uit. IK vind het gewoon verzorgder staan, en ik heb nog nooit gemerkt dat mijn pony er last van zou hebben.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 11:31

Bij Imker knip ik altijd tot een lengte van ca. 2 cm weg. Ik laat het nog wel een stuk(je) zitten, want die tastharen zitten daar natuurlijk niet voor niets. Bij merries met veulens vind ik dat je 4 maanden voor de worp de tastharen niet meer mag wegknippen, die hebben ze echt supersuper nodig.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 12:07

ik laat ongv. 2 cm zitten. Mij storen de baardharen niet en een jury kan het op die afstand niet zien. Oren en benen zijn wel kaal.

Nanya

Berichten: 181
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:27

Bij mijn New-Forester knip ik de haren in zijn oren. Zijn baard brand ik weg met een aansteker. Zijn tastharen mogen blijven zoals ze zijn.
En bij mijn super shettie knip ik alleen de haren in zijn oren weg.

Ik denk dat je vooral moet kijken naar het ras van de pony, voordat je allerlei haren weg gaat knippen!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 17:50

Ik denk dat je eerder naar het gebruiksdoel en de manier van stallen van een paard of pony moet kijken voordat je van alles gaat afknippen en afscheren. Een paard dat 24 uur per dag buiten staat heeft zijn sokken gewoon nodig, en ook de haartjes in zijn oren voorkomen dat er van alles in kan kruipen.

Een paard dat op stal staat met lelijk weer en misschien een paar uur per dag in een paddock staat is dan weer een heel ander verhaal.

Bij mijn paard wordt het derde oor geschoren of geknipt en de pluisjes uit de oren bijgeknipt. De baard wordt eraf geschoren, en de tastharen blijven gewoon zitten als ik niet naar een wedstrijd ga...De manen laat ik lang. De staart punt ik af en toe bij. De sokken mogen blijven zitten. En toch ziet ze er niet uit als een bospony...

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 20:33

bij eldientje scheer ik de '' snorharen' af met de tondeuse, die om de ogen laat ik zitten. eldien heeft er trouwens geen last van, althans, heb nix aan dr gemerkt.