Wel of geen schuilstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joosie

Wel of geen schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 08:42

Ik weet dat een schuilstal beter is voor je pony´s, maar nou zit ik met het probleem dat er geen schuilstal op allebei de weilanden wat ik wil gaan gebruiken geen schuilstal gezet mag worden.

Situatie:
Volgend jaar bevalt mijn verzorgmerrie (Fell pony) van mijn veulen. Als het 5 a 6 maanden is wil ik het afspenen en dus wil ik het op een ander weiland zetten niet samen met haar familie. Als gezelschap wil ik dan misschien een shetlander van dezelfde leeftijd er bij kopen. Dit is allemaal nog niet zeker, want moet nog even overleggen met de eigenaar van me verzorgpony´s. Want wil ze wel om de zoveel tijd weer bij de andere zetten.

Weiland 1 bij de verzorgpony´s: er is een dunne rij bomen, maar je mag geen schuilstal
Weiland 2 waar ik ze tijdelijk en soms wil neerzetten: aan de kant waar meestal de wind vandaan komt ligt een bos naast het weiland dus hebben ze niet veel last van wind enz.

Nou is mijn vraag hebben ze persee een schuilstal nodig? :o

MiSsY_Me

Re: Wel of geen schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:46

Het gaat niet alleen om de wind waar ze last van hebben...Wat dacht je van regen en felle zon? Dan zou ik toch in weiland 2 een schuilstal neerzetten...;)

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:46

Het is natuurlijk wel fijner als er een schuilstal is, maar vaak mag dat niet van de gemeente i.v.m. het aangezicht van het land. Wij hebben helaas ook geen schuilstal. De paarden staan in dit jaargetijde wel altijd op het land. Als het heer erg slecht weer dreigt te worden of het gaan onweren dan halen we ze gewoon naar binnen en zetten we ze later weer buiten. Wel even een klus natuurlijk voor de mensen die aan het werk zijn, maar het is helaas niet anders.

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 08:50

Op weiland 2 mag ook geen schuilstal gebouwd worden ;)

De pony´s die ik verzorg (fell pony´s) staan nou ook dag en nacht en die gaan gewoon in de zon staan ook al is er schaduw.
Met onweer staan ze ook gewoon buiten. Het zijn wel koudbloeden dus dat scheeld misschien?

In de winter gaan deze trouwens wel meestal naar binnen, omdat ze het land kapot lopen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:58

Tja, ik snap je vraagstelling niet zo goed eerlijk gezegd. Een schuilstal is altijd prettig, maar als het niet mag, mag het niet, dus houdt het op. Daarbij staan er genoeg paardjes dag en nacht in een wei zonder schuilstal. Wat bomen is dan wel zo fijn. Mss mag je in die weilanden wat extra bomen planten (bijv. een groepje van 3 in het midden of zo), zodat ze daar op elk moment van de dag beschutting van hebben?

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 09:00

Ik bedoel eigelijk kunnen ze er tegen om zonder schuilstal te staan?

hmm dat zou ik kunnen vragen :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:02

Of ze ertegen kunne vraag ke? Ja, ze zullen niet meteen dood omvallen, maar het is natuurlijk altijd beter om een schuilstal ( of schuilplek ) te hebben
Niet alleen voor de wind en regen, maar voornamelijk voor de zon

Of het dan een koudbloed of warmbloed is maakt niet zo heel veel uit
Kun je ook niet van 2schuttingen een L vorm ( hoek) maken, waar ze achter kunnen gaan staan

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:39

Als de bomen voldoende beschutting bieden, vooral tegen de zon, kan het prima hoor! Onze paarden staan ook zonder stal, maar wel langs de bosrand. Die staan ook heerlijk in de schaduw onder de bomen en 's winters zoeken ze eigenlijk nooit echt beschutting!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:48

Tis hier juist altijd andersom, bij erg slecht weer zoeken ze de beschutting van de bomen. Als de zon volop schijnt zie ik ze nooit in de schaduw staan. Alleen ons minihengstje, zie zoekt bij warm, zonnig weer wel de schaduw wel op.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:06

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:47

Indien je geen schuilgelegenheid hebt zou je kunnen overwegen de paarden in het winterseizoen elders te stallen. Echter als je ze laat staan moet je er wel voor zorgen dat er een droge plek is waar zij kunnen liggen.

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 14:30

josie schreef:
Wellicht mag een tent wel (= geen stal perslot): http://www.tackroom.nl/schuilstallen/boogstal.html

Heb je zelf ervaring hier mee? Gaan ze er niet met die tent vandoor haha want dat stel ik me er eigelijk bij voor :P
Als het niet dat geval is lijkt het me idiaal want die kan ik verplaatsen

ChilleChick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:55

Het is op zich wel belangerijk om bomen in de omgeving te hebben. Maar paarden kunnen ook, mits ze een dikke vacht hebben (of doe dan eventueel een waterdichte deken op) gerust 24/7 op het land staan hoor, ook in de winter!

Zolang het maar niet erg nat word en er een koude wind van -10 gaat waaien. dan moet er wel een stel dekens op gelegd worden maar dat is mijn mening

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:15

Kun je niet iets van een oude trailer oid erop zetten? Vaak zegt de gemeente wel dat het niet mag, maar wordt er niks tegen gedaan wanneer er wel wat op wordt gezet :)

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 16:18

Bedoel je een paardentrailer gewoon? Denk niet dat ze daar heel de tijd in en uit gaan lopen.
Maar heb wel gehoord als je wel een schuilstal op je land zet dat je flinke boetes kan krijgen.

Heeft er iemand ervaring met zo´n tentschuilstal ?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:18

Een schuilstal is bij een sober ras als de fell zeker niet nodig; een beschutting voor zon/felle wind is wel prettig. maar dat zou ook een schutting (=vergunningsvrij!) of een houtwal/struiken kunnen zijn.
In de praktijk vinden veel paarden het helemaal niet erg om in de regen te staan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:19

Ik kan niet wachten tot ze hier in nederland verplicht gaan stellen dat een paard een schuilstal moet hebben op de wei.

Niet zozeer vanwege de regen , maar wat denk je van die akelige dazen ?
Koudbloed of niet, geen enkel paard kan er tegen om lekgestoken te worden.

Dus ik zeg probeer toch iets van een schuilmogelijkheid te plaatsen.

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 16:24

aha, oke maar er staat dus wel een ´bos´ naast het weiland ligt, maar slootje tussen ;) Voor dazen zou ik dan een vliegendeken kunne kopen toch :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:01

Liever wel, maar als je de keuze hebt tussen 'stalarrest' en 'buiten zonder schuilstal maar met bomen' zou ik voor dat laatste kiezen. Ik heb gemerkt dat onze paarden in de winter niet zoveel gebruik maken van de schuilstal die we hadden.

Ook is het zo bij ons dat hoe langer een paard op stal heeft gestaan in zijn leven, hoe meer die gebruik maakte van de schuilstal. De paardjes die buiten opgegroeid staan er nooit in.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:38

Arabesk schreef:
Liever wel, maar als je de keuze hebt tussen 'stalarrest' en 'buiten zonder schuilstal maar met bomen' zou ik voor dat laatste kiezen. Ik heb gemerkt dat onze paarden in de winter niet zoveel gebruik maken van de schuilstal die we hadden.

Ook is het zo bij ons dat hoe langer een paard op stal heeft gestaan in zijn leven, hoe meer die gebruik maakte van de schuilstal. De paardjes die buiten opgegroeid staan er nooit in.

Haha bij ons is het net andersom. Mijn merrie die buiten is opgegroeid vindt de schuilstal maar wat interessant. Onze andere merrie, die bij haar vorige eigenaar altijd 's nachts binnen stond, staat er bij ons nooit in.

Voor de rest ben ik het met Arabesk eens.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:48

crossmonster schreef:
Ik kan niet wachten tot ze hier in nederland verplicht gaan stellen dat een paard een schuilstal moet hebben op de wei.

Niet zozeer vanwege de regen , maar wat denk je van die akelige dazen ?
Koudbloed of niet, geen enkel paard kan er tegen om lekgestoken te worden.

Dus ik zeg probeer toch iets van een schuilmogelijkheid te plaatsen.

en dacht je dat die niet in de schuilstal komen dan? Ik vind het kolder om puur vanwege de dazen de schuilstal verplicht te stellen.
trouwens, het scheelt nogal waar je bent, of er dazen zijn of niet. Woon je op een open vlakte zonder bossages dan valt het reuze mee.
Bovendien kan je een vliegendeken opdoen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:01

Dazen komen idd niet in de stallen nee ;)

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 18:05

Arabesk schreef:

Als ik ze niet op de wei zou zetten staan ze inderdaad een stuk meer op stal helaas...
Maar misschien laat ik mijn pa zo´n soort ´tent´ maken en dat even testen.

Was toch van plan om een vliegendeken op de doen, want dit jaar is wel heel erg

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:12

crossmonster schreef:
Dazen komen idd niet in de stallen nee ;)

Dat klopt inderdaad.
Hij moet dan wel aan 4 wanden dicht zijn met alleen een deuropening.
Een stal met 1 geheel open wand helpt helaas niet.

Ik vind ook dat een schuilstal moet.
Die van mij staan er allemaal regelmatig in.
Soms voor de regen maar meestal vanwege de dazen, een deken is helaas niet genoeg.
En ik kan ook niet wachten totdat het eens verplicht gaat worden.
Hier staat de stal namelijk ook niet helemaal zoals het hoort :D
Maar de buren hebben er geen probleem mee en krijgen we een boete zien we dan wel weer.
Ondertussen is hij al weer heel wat jaren in gebruik. ;)
Het is wel een hele nette die opgaat in de omgeving.
Zodat landschaps verrommeling zo min mogelijk is.

ChilleChick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:38

ik heb dat idd ook met mijn paard. Ze zat helemaal onder de bulten. Telkens aan het jeuken enzovoort.
Echt heel zielig, dus toch even een vliegendeken kopen.