afspuiten: warm of koud water?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelien14

afspuiten: warm of koud water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 06:59

hoe warm moet het water zijn waarmee je afspuit?
gister heb ik haar afgespoten maar ze werd maar niet droog?
ik heb echt heeel lang met dr gelopen. toen maar in het land gezet. ze was nog een klein beetje nat. niet meer koud ofzo.

Mopjemop

Re: afspuiten: warm of koud water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 07:12

mmm ik spuit mn paard nooit af en zou het zeker niet met koud water doen, ivm de nieren! mijn DA zei dat het onnodig en slecht is. je kan ook de zweetplekken plekken met een semi natte spons doen doen....als je dan toch iets wilt doen.

lhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 07:14

misschien wel een beetje lauw water dat zit een beetje tussen koud en warm in.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 07:26

Wij sponsen de paarden na training altijd af (emmer met spons). Als ze heel erg bezweet zijn, dan spuiten we ze helemaal met lauw water met de tuinslang. Daarna even met de 'trekker' erover en in notime zijn ze droog. Genieten ze echt van.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 07:34

Wij hebben alleen de beschikking over koud water,indien nodig worden alleen de benen ermee afgespoten.Als het wat warmer weer is zetten we gewoon wat emmers water in de volle zon voordat we gaan rijden.Het water is dan lekker op temperatuur als we terugkomen en kunnen we de paarden ermee afsponsen :j .
Wel even met het zweetmes eroverheen als je gesponst hebt ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 07:49

Ik spuit gewoon af met koud water, begin aan de benen en zo hogerop. Paarden hebben een andere gewaarwording van het begrip koud.
In de winter uiteraard met lauw water. Verder gan ze erna, of wel de stapmolen in of lekker droge onder hun zonnebank.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 07:50

ik spuit die van mij af met lauw water en de benen met koud water. mijn paard heeft echt een hekel aan koud water :=

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 07:51

Ik spuit de mijne met dit weer af met koud water, benen, hals en zadelplek. Even met het zweetmes erover en dan op stal.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:14

ik spuit altijd af met lauw tot warm water, ivm de warme spieren... als de paddock het toelaat (droog zand) dan lekker laten rollen.

de benen (onderbenen) doe ik vaak met koud water om de pezen etc te koelen na een intensieve training.
vervolgens een poosje stappen over het erf op het harde.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:23

Ik spuit af met koud water (alleen bij temp boven de 22 graden), zweetmes erover, even lekker laten rollen in het zand en dan de wei in.
Bij lagere temperaturen doe ik met een emmer lauw water alleen even bezweette plekken afsponzen (hals en zadelplek).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:25

Ik heb alleen koud water. Meestal spons ik af en zet pony dan even in de bak om te rollen, dan is hij zo weer droog.

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:26

Ik heb alleen beschikking over koud water dus ik spuit hem hier mee af bij hele warme temperaturen. Eerst laten wennen aan de benen en dan langzaam omhoog. Kont doe ik meestal niet.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:29

Veel mensen denken met warm weer ow geef me paard even een lekkere koude douche, maar 1 is dit niet goed voor de warme spieren na arbeid en 2 het paard krijgt het vaak nog warmer na de koude douche.. Het beste is afsponsen met lauw water en zweetmes erover..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:33

Die spieren kunnen dat best hebben zolang je maar geen 10 minuten met die slang erop blijft staan en je de achterhand niet meeneemt (aangezien daar de grootste spiergroep zit) ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:59

altijd warm
die spieren krijgen na training met een koude douche een enorme optater (jij stapt ook niet onder de koude douche na hardlopen, doe je dat wel voel je zelf alles ook wel zitten)

dus gewoon lekker warm wat warmer dan handwarm en dan idd lekker laten rollen in als het kan droog zand
zo niet even een zweet deken op en klaar alweer ;)

ik spuit de mijne altijd helemaal af die is namelijk na een zware training altijd van voor tot achter toch al zeik nat van het zweet

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:08

@evelien14 (TS): nog een tip voor het opdrogen...
je kunt je paard ook wat opwrijven met een handdoek om het opdrogen een beetje te versnellen (niet alle paarden vinden dit even prettig)...
en in het warme zonnetje drogen ze sneller als je zonder zweetdeken stapt (als je paard maar geen kou vat!).

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:10

Ik heb alleen de beschikking over koud water. Na het rijden mag paardlief lekker rollen in de bak dan afspuiten en meestal gaat ze daarna nog eens heerlijk rollen. Eigenlijk weet ik niet beter dan dat dit met warme temperatuen wel kan.

Als het koud is dan uiteraard lauw/warm water.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:36

Nee maar je pleurt je paard ook niet hijgend onder die koude douche ;-)
Ik stap eerst goed lang uit, dan nog afzadelen en dan in de douche.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:38

Uitstappen hoort er zeker bij ja, dat is ook niet meer dan logisch. Door het rollen is het meeste zweet ook al opgedroogd en is ze niet meer zo warm. Dat is mijn redenatie (zeg maar) om het zo te doen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:40

Die van mij gaat ook onder een koude douche! met warm weer elke dag zelfs :D Heb ook geen warm water.
begin bij de benen en dan langzaam omhoog, ze vind het heerlijk!

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:40

Ik spoel ze altijd af met warm water, alleen niet als het heel erg warm is, dan toch met koud water.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:41

benen vaak met koud water, winter en zomer, singel en bezweette plekken meestal met lauw water zeker als het echt warm is geen ijskoud water.
Wat de koude schok betreft, ik probeer dus meestal de kou te breken en spoel zelden de nieren rechtstreeks af, billen worden ook zelden gedaan. Mijn ervaring is dat de echt bezweete plekken sneller drogen na afspoelen/sponzen, alles aftrekken en laten rollen in het stro. Mijn paard is op een kwartiertje droog in de winter eerder halfuurtje

xTralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:42

Ik spuit haar altijd af met warm water en dan gaat ze met een zweetdeken het land / de stal in, als het heel warm is dan gaat ze zonder deken.
Maar wel altijd met warm water, als je het met koud water doet en ze gaan daarna het land in, dan krijgen ze het dubbel zo warm!

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:44

bij mij gaan ze onder de koude tuinslang, in het begin even wennen, maar vooral met warm weer vinden ze het heerlijk.
ik begin natuurlijk nooit op de rug, begin bij de benen en zo langzaam naar boven.
ik doe wel altijd goed het zweetmes erover.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:46

inderdaad niet te miepig over doen. Ik ken paarden die zomer en winter gewoon onder de koude kraan gaan. Ze zijn nooit verkouden!