Mishandeling of gebrek aan kennis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cream_1986

Mishandeling of gebrek aan kennis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 21:04

Mod: Als het hier niet goed staat sorry, heb het forum rondgekeken maar leek me hier het meest logische plekje.

Goed, ik zit met een dilemma en zoals het onderwerp al luid...

Mijn paard staat 20min fietsen bij mij vandaan. Ik fiets dat stuk regelmatig. Ik kom veel paarden onderweg tegen. Erg gezellig, maar 2 pony's springen er erg tussenuit. Zij staan er namelijk erbarmelijk bij. ;( Ik trek mij het lot van deze beestjes erg aan, omdat ik er bijna dagelijks langs fiets. Deze mensen zelf aanspreken durf ik niet, weet jij veel wat voor mensen het zijn!

Feiten
- 2 luxe pony's van max. 1.10cm, ruin en een merrie
- Staan op +/- 50m2 grond rondom een woonhuis waar geen spietje gras meer staat, geheel kaal op wat boterbloem na.
- Beestjes zijn mager met bolle buikjes, de ribben kan je tellen bij de merrie en duidelijk uitstekende bekken.
- Worden niet/nauwelijks bekapt of verzorgt, van het voorjaar zat de stront aan de vacht maar bleef zitten tot ze verhaard waren.
- Mensen hebben een redelijk mooi vrijstaand huis met gemiddeld 5 middeklasse auto's ervoor.

Ik hoorde dat het er voorheen 3 waren, roddel dat deze overleden is door gebrek aan een dierenarts. Ik snap het gewoon niet, het zijn 2 onwijs mooie luxe pony's, niet echt kinderponys ofzo. Neem dan een verzorgster ofzo. Of ga geiten houden, hun land word hier ook niet echt mooier van. }:0

Is dit ernstig genoeg om een LID of dierenbescherming voor te bellen? Ze worden zo natuurlijk gehouden als het maar kan.... Gewoon niet verzorgen of naar omkijken! Vind het erg sneu.

Kimberley84

Re: Mishandeling of gebrek aan kennis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:06

Ik zou bellen als je zelf de situatie als dusdanig slecht beoordeeld!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:07

Bellen kan altijd. Daar zijn ze voor.

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:07

als je zelf niet durft aan te bellen vrag een kennis het te doen.
eerst met de eigenaren zelf bespreken denk ik.
en als je echt niet durft dan de dierenbescherming bellen.
beter 1x te veel dan 1x te weinig.

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:10

als jij inderdaad denkt dat het een gevaarlijke situatie is zou ik gewoon bellen.

De dierenbescherming straal meer autoriteit uit en is en kan dit goed beoordelen.
succes!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:17

zou best onwetendheid kunnen zijn,
mooi huis, en een paar pony's erbij voor de sier.
ik denk dat het geen kwaad kan om eens een praatje te maken met de eigenaar, waarom zou hij boos worden?
als jij gewoon zegt dat je het leuke pony's vind, maar dat je je afvraagt of ze er voldoende aan toe komen, je bijvoorbeeld wijst op het belang van goede hoefverzorging (misschien zitten ze nog in de groei, dan kan je het er op gooien dat het belangrijk is voor rechte beentjes), het belang van voldoende voedsel (hooi erbij als het gras op is),
dat je zelf een paard hebt en ze voor vragen bij je terecht kunnen, dan is dat toch alleen maar prima?

of je schrijft het op, met je telefoonnummer erbij, en de opmerking dat ze je dus kunnen benaderen als ze nog vragen hebben, zoiets?

ik ga er nu dus vanuit dat het onwetendheid is, mensen met zo'n huis etc hebben vast ook wel de financiële mogelijkheid om een DA en hoefsmid te betalen wanneer dat nodig is.

NB, je zegt, waarom gaan ze geen geiten houden ipv pony's, maar geiten hebben net zo goed verzorging nodig hè ;)

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 21:26

Ja natuurlijk hebben geiten ook een goede verzorging nodig :z
Deze beschijten de boel alleen wat minder en kunnen het gras minder afhappen tot de grond.
Vandaar dat ik dat opperde.

Ik denk idd dat het voor een groot deel onwetendheid is maarja,
ik wil met mijn 21 jaar ook geen snotneus uithangen die het allemaal beter weet.
Weet van mezelf dat het dan zo over kan komen, ook al wil ik dat niet.

Hihi, boek ingooien "Hoe paarden houden" sponsored by me, visitekaartje erbij *D

Ik denk dat ik de dierenbescherming bel en de kwestie even voorleg.
Zij hebben de expertise in te schatten of een bezoekje op locatie verstandig is.

vivrelavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:41

Indd eens praten met de eigenaar, gewoon zeggen dat je er vaak langs komt, en dat je je zorgen maakt omdat hun hoeven wel wat lang zijn. Tja wel lastig om dat te doen, want wie weet worden ze erg boos. Als je het niet weet gewoon even de dierenbescherming bellen en om advies vragen. Het is lastig te beoordelen of dit mishandeling / verwaarlozing is of onwetenheid.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 08:03

Ik weet wat ik moet doen. Thanks voor jullie advies. Slotje mag erop.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:31

Geef je tzt nog een update?

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 09:23

Ik heb net de DB gebeld.
Bleek al een melding van binnen te zijn gekomen maar met erg weinig informatie over gegeven. Heb gezegd dat ze mij over deze zaak ook benaderen mogen. Denk wel dat het goed af loopt, heb in ieder geval goede hoop :)

Loves_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:00

Ik zou ook bellen of iemand anders vragen of die er war van wil zeggen.
Gwenn.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:26

Spannend...ik hoop dat het voor alle partijen goed af gaat lopen (met name de pony's)

ChilleChick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:31

Ik heb hier een buurvrouw die kan niet voor zichzelf zorgen.
Zei heeft een hond die voglens haar heeeeeeeeeeeeeeeel goed verzorgd word.
Ik houd haar goed in de gaten en zag haar 1x met het beest buiten lopen, ze komt er eingelijk bijna nooit mee buiten.
Beest was broodmager. Ik heb toen de dierenbescherming gebeld, en kreeg later telefonisch bericht over wat de afspraken geworden zijn.
Dit is allemaal anoniem gebeurt. Dus die mevrouw weet niet dat ik gebeld heb of wat dan ook.
Als ik jouw was zou ik dus gewoon de dierenbescherming bellen, en vragen of het anoniem kan blijven voor de tegenpartij wie gebeld heeft. Zo komen ze er dus nooit achter wie hen gebeld heeft. En geloof me,de dierenbescherming houd die dieren vaak nog rond de 6 weken in de gaten ;) Als er geen actie word genomen door die mensen, word vaak het(de) dier(en) weg gehaald.

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:39

goed dat je de dierenbescherming gebeld hebt , ben benieuwd hoe het afloopt.. vertel je ook hoe het afloopt?

Bananenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 13:48

Goed dat je hebt gebeld!
Hoop dat ze er ook echt iets mee doen want ik heb me laten vertellen dat het soms allemaal erg lang kan duren :(

wups81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:26

precies goed van je beter het zekere voor het onzekere
heb je het anoniem gedaan weet namelijk niet of ze dat geheim houden voor de eigenaar

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:31

goed dat je hebt gebeld!
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 18-07-09 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:32

Of het lang duurt heeft te maken met de ernst van de situatie, en met de hoeveelheid inspecteurs die beschikbaar zijn.
Ook voor hun is het vakantie-periode.
Ze zullen eerst een bezoek krijgen, en een waarschuwing.
Dan moeten ze aantonen dat ze indd indien nodig medische hulp hebben ingeschakeld, en verbeteringen hebben aangebracht.
Indien de verbeteringen nog niet afdoende zijn krijgen ze opdrachten deze verbeteringen wel in orde te maken.
Dan zullen ze weer een bezoek brengen, indien er niets veranderd is wordt er een PV opgemaakt, en dan beslist de rechter of er een straf volgt of niet.
Indien de situatie dusdanig slecht is kan er terplekke een DA door de LID worden ingeschakeld, en kan er direct een beslissing genomen worden.
Dit laatste gebeurt echter niet veel.

Edit@ Aangezien je de dierenbescherming hebt gebeld, zullen deze het eerst moeten doorspelen naar de LID. Dus eer er actie onernomen wordt ben je al gauw ruim een week verder!
Laatst bijgewerkt door potverdikkie op 18-07-09 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 23:33

De eigenaar kent mij niet dus daar heb ik geen probleem mee. Mocht hij me contacteren... netjes te woord staan. De politie zit hier niet ver vandaan, mocht het ooit nodig zijn

En ik heb een sterke beschermengel hier, vriendlief }>

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:35

potverdikkie schreef:
Of het lang duurt heeft te maken met de ernst van de situatie, en met de hoeveelheid inspecteurs die beschikbaar zijn.
Ook voor hun is het vakantie-periode.
Ze zullen eerst een bezoek krijgen, en een waarschuwing.
Dan moeten ze aantonen dat ze indd indien nodig medische hulp hebben ingeschakeld, en verbeteringen hebben aangebracht.
Indien de verbeteringen nog niet afdoende zijn krijgen ze opdrachten deze verbeteringen wel in orde te maken.
Dan zullen ze weer een bezoek brengen, indien er niets veranderd is wordt er een PV opgemaakt, en dan beslist de rechter of er een straf volgt of niet.
Indien de situatie dusdanig slecht is kan er terplekke een DA door de LID worden ingeschakeld, en kan er direct een beslissing genomen worden.
Dit laatste gebeurt echter niet veel.

Edit@ Aangezien je de dierenbescherming hebt gebeld, zullen deze het eerst moeten doorspelen naar de LID. Dus eer er actie onernomen wordt ben je al gauw ruim een week verder!

voor dat gedaan is zijn ze dood |(

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:37

Het beste wat je in zo'n geval kunt doen is foto's maken van de situatie en de staat waar de dieren in zijn.
Deze doormailen, en vermelden dat er zeer grote spoed bij is.
Met bijgevoegde foto's hebben ze direct een indruk hoe het eraan toe gaat daar, en hoe de ernst van de situatie is!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:42

kan je van jou paard niet een plakje hooi over t hek gooien? dat ze toch nog een beetje in leven blijven?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 00:01

Goed dat je de dierenbescherming gebeld hebt.
Ik wil dit topic even volgen, ben wel benieuwd hoe het afloopt.

Hoop dat het gewoon onwetendheid is van die mensen en dat het voor de pony's in de toekomst beter wordt.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 00:16

goed dat je hebt gebeld. Maar kan even duren voordat er actie wordt ondernomen. Mischien ook nog even een briefje in de bus doen? Als het onwetendheid is zet ze dat vast aan het denken.