Mijn paard probeert me als ik in zijn stal kom te pletten!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nl_t

Mijn paard probeert me als ik in zijn stal kom te pletten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 19:32

Zoals de titel al zegt: mijn paard probeert me te pletten als ik zijn stal in kom of hij gaat doen alsof hij me gaat bijten hij is 7
ik weet niet meer wat ik moet doen ,ik ben niet bang voor hem ,maar ik vind het vervelend dat hij zo op mij reageert ,vanavond [20 minuutjes geleden] heeft het hoogte punt ik had hem uit de wei gehaald ,lekker eten gegeven [van buiten af]en toen hij het op had wou ik hem ff knuffelen ,ik kwam ze stal in en hij probeerde me 2x te pletten waarop ik foei riep en hem terug duwde hij kwam en derde keer ,maar voor ik terug kon duwen gaf hij een harde trap naar achter,naast waar ik stond ,ik ben nu nog niet bang voor hem maar ik vraag me af hoe kan het dat hij zo doet? ik heb hem net3a 4 maanden me ouders zijn nu bang dat hij mij een keer raakt .
ik poets hem dus buiten ze stal ,want dan plet hij me mindervaak [tot ik ga opzadelen] maar er komt en nieuwe manege ,die een smaller gang pard krijgt 3m en mijn paard ik 1,80 [hoog] dus dan kan ik zeerwaacrschijnlijk niet meer buiten ze stal poetsen en opzadelen wat moet ik nu doen? waar door kan het komen ? is het pubertijd? of haat hij mij persoonlijk?

Gr T

KiWiKo

Re: Mijn paard probeert me als ik in zijn stal kom te pletten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:35

dan moet je het dier gewoon van huis uit eens een behoorlijke trap voor zijn kleute geven ............ is hij besomieterd..........

dat soort gedrag doet hij maar bij zijn weidemaatjes......

jij moet net zo tegenover dit paard reageren alsof je in een discotheek staat en iemand jou van jouw kruk af duwt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:39

foei zeggen?
een flinke klap of trap kon die van mij krijgen

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:39

*Heel (penny) bokt komt aanrennen om KiWikO voor dierenbeul uit te schelden*

Maar dat zou ik ook doen ... een paard moet respect voor je hebben vind ik, en van zijn soortgenoten zou hij ook een trap krijgen dus dit lijkt mij wel het meest duidelijke voor het paard en is het dan ''zielig'' ? Nou minder zielig dat dat jij strax je ribben oid breekt :o

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:41

Tja, allereerst vind ik een stal min of meer het privéterrein van een paard. Wij zullen er nooit in gaan om te knuffelen en zeker niet tijdens/net na etenstijd. Trouwens wij knuffelen zelden met onze paarden, en zoja dan altijd op het moment als ze iets doen wat wij graag willen, dus als beloning. Verder ga ik met Kiwiko mee, als een paard wanneer ik deze uit stal wil halen, of op de poetsplaats sta te borstelen of wat dan ook en deze maakt aanstalten om me te pletten, krijgt die geheid een opsodemieter. Oftewel opvoeden die hap.
Laatst bijgewerkt door aslo op 15-07-09 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:42

Een keer een goed gemikte schop tussen de ribben!! Volgende keer is zijn lel naar jou raak!! :oo

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 19:42

maar als je slaat of schopt dan bevestig je toch dat hij de baas is en jij moet slaan om te kijken of je hoger op komt ? [heb ik in een boek gelezen ][want ja ik kan lezen :D]

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:42

Zou hem ook eens duidelijk op z'n plek zetten.
En nee, het is niet zielig. Denk je dat ze in de kudde foei te horen krijgen, nee dan krijgen ze ook gewoon een klap/knal/trap.

Is hij helemaal bedonderd.
Je hebt hem ook pas kort dus kan heel goed uitproberen zijn. Zet 'm goed op z'n plek hoor, anders heb je er voor altijd last van en wordt het onveilig.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:43

Hij probeert je uit, en zal daarmee steeds verder gaan als je niet heel snel Kiwiko's advies opvolgt. :j

Als je dat te zielig vindt: een paard dat naar de slager gebracht wordt doordat niemand hem meer durft te corrigeren, dat is nog veel zieliger!

Knuffen tijdens voertijd vind ik trouwens minder geslaagd, zeker met een nieuw paard, dat zou ik niet doen...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:44

Stal priverterrein van het paard??? Het moet niet gekker worden. Al wil ik er ondersteboven en onder de buik aanhangen, dan doe ik dat.. Of ie nu eet of niet. Respect behoort een paard voor je te hebben.
Ga dus mee in het antwoord van Kiwiko... :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:45

beter naar een paard kunnen kijken en minder goed in lezen zijn :D

een stal is als de mand van een hond.............. hun eigen stukje domein.......... dus poets je een paard niet in hun stal........ maar dan alsnog mocht het voorkomen, dan nog moet een paard je niet mogen pletten....... en dan nog moet het paard ti=och inschkken
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 15-07-09 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:45

Ook al wil je hem knuffelen tijdens het eten, jij bent de baas.
Ik kan zelfs met m'n handen in de voerbak en m'n paard stapt opzij. Als ik weer weg ga dan pas eet hij verder.

Vind ik wel zo veilig.

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 19:47

ik vind het ook niet zielig ,maar asl hij me uit probeert ,hoe lang doet hij daar ong over?

ik knuffelde ook niet meteen na ze eten ,zeker 15 minuuten later want ik moest eerst het paard van me ouders ff verzorge borsteltje,hooi enz.

dat doen alsof hij bijt ,bijt hij soms ook wel raak ,wat moet ik dan doen ? terug bijten ofzow?

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:49

Pfoe, hoe lang doet hij erover.
Het zal na 1 keer een tik geven o.i.d. niet meteen over zijn, maarja, hoe lang?!

Ook bijten niet toestaan hoor. Niet bijten, trappen, pletten of maar eraan denken je te "bedreigen".
Gewoon goed duidelijk en consequent zijn.

Nee is nee. Niet af en toe wel mogen happen en af en toe wel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:49

waarom zpu je in hemelsnaam willen knuffelen tijdens het eten....... laat het dier met rust dan :)

zijn stal is zijn veilige haven.......... net zoals een bench voor een hond............. maar dat betekend niet dat het dier ons mensen eruit mag werken wanneeer het hem/haar uitlkomt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:50

Het is ook een slecht teken, dat je niet aan je paard mag komen tijdens het eten, maar als de rangorde niet goed vaststaat, zoals in dit geval, zou ik het knuffen onder etenstijd maar even laten, dat komt later dan wel weer.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:50

Hebben je ouders wel verstand van paarden? Zo niet haal er dan als de donder iemand bij die er verstand van heeft, want als je zo halfzacht met je paard blijft omgaan, dan kan je over een paar maanden niet eens meer de stal in lopen.

Vraag aan een verstandig volwassen iemand om eens een tijdje met je mee te lopen als je met je paard bezig bent. Zodat je problemen op de juiste manier kan aanpakken. Dat lijkt me zinniger dan boeken lezen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:51

doet hij dit bij iedereen, ook bij vorige eigenaar??

happen ed mag dus ook niet, zodra die dat probeerd een klap voor zijn harses verkopen

BiBiQ

Het lijkt me toch ook niet het 1e wat je doet als je paard eet. Maar je moet wel gewoon de stal in kunnen komen, ook in de buurt van z'n voerbak, zonder dat je paard gekke fratsen uit gaat halen.

Het is dan wel een veilige haven, maar ook in de veilige haven ben jij de baas.

KiWiKo

bo0tjeee schreef:
Pfoe, hoe lang doet hij erover.
Het zal na 1 keer een tik geven o.i.d. niet meteen over zijn, maarja, hoe lang?!

Ook bijten niet toestaan hoor. Niet bijten, trappen, pletten of maar eraan denken je te "bedreigen".
Gewoon goed duidelijk en consequent zijn.

Nee is nee. Niet af en toe wel mogen happen en af en toe wel.

je hoeft dat soort dingen maar een keer te doen.......... en als jij twijfelt aan wanneer en hoe dan moet je dat aan iemand anders over laten........en dan moet jij bij diegene in de leer

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:52

Tja, ik behandel mijn ZE paard altijd met lotion in de manen/staart, terwijl hij aan het eten is. Als ik dat al niet zo kunnen/mogen? Kom op zeg, ik haal zijn eten niet voor zijn neus weg.

Bij bijten een tik op de neus geven. Vaak is een volgende keer al voldoende om de hand op te heffen en ik gebruik wel altijd mijn stem met straffen, dan weten ze de volgende keer bij stemverhef, dat het ophouden moet...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:53

KiWiKo schreef:
beter naar een paard kunnen kijken en minder goed in lezen zijn :D

een stal is als de mand van een hond.............. hun eigen stukje domein.......... dus poets je een paard niet in hun stal........ maar dan alsnog mocht het voorkomen, dan nog moet een paard je niet mogen pletten....... en dan nog moet het paard ti=och inschkken

Precies, indien nodig kunnen we alles doen bij onze paarden in de stal, maar ik respecteer dat stukje ruimte en in principe laten we ze daar met rust. Ze worden er in en uit gezet, krijgen daar hun eten en meer niet. Als ik wil poetsen of wat dan ook, haal ik ze eruit en zet ze op de poetsplaats. Waarom denk je dat veel manegepaarden zo strontsjaggie zijn? Al die kinds die steeds weer voor die tralies hangen en zo graag willen knuffelen etc. , ja daar worden ze vrolijk van ;)

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:53

Maar TS moet ook het paard op z'n plek zetten. Anders doet hij het bij de nieuwe persoon niet, en bij TS wel.

Tuurlijk, bij twijfel niet zelf gaan klooien. Dat voelt je paard gegarandeerd en dan gaat hij zeker dwars "over" je heen.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:54

Kiwiko heeft gelijk hoor, hij probert je gewoon uit en op zich is dat niet zo erg natuurlijk, alleen hij brengt je echt in gevaar zo.
aanpakken die puber en laten zien dat je daar niet van gedient bent, foei helpt niet meer gewoon keihard terugmeppen hoor meis, desnoods een flinke mep met de zweep erover heen.

Nee hoor hij haat je niet, je bent gewoon te lief en hij maakt daar misbruik van.
Neem eens iemand mee in de stal die overwicht op paarden heeft en laat diegene jou zien hoe je dit aanpakt.
Pas wel op hoor meis als je dit gedrag niet goed aanpakt word het echt gevaarlijk en zijn jou ouders terecht bezorgd.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:55

hoe lang het duurt hangt er ook een beetje vanaf hoe consequent jij je gaat opstellen. Als hij vanaf nu bij elk fout gedrag een flinke correctie krijgt dan valt meestal wel vrij snel het kwartje

wat betreft bijten afstraffen, ik pak meestal een vel in de hals of op de borst en draai dat om en hou vast, mijn merrie piept dan omdat het zeer doet en laat het dan wel om mij te bijten of te bedreigen

Pletten en trappen idd eens een goeie schop verkopen (zet ook maar een flinke stem op, zoiets als : ben je nu helemaal bedonderd!) Mijn merrie als ze eens de vergissing :+ maakt om te pletten of te dreigen hoef ik alleen nog maar mijn stem te gebruiken

Stal is wel haar plekje waar ik haar zoveel mogelijk met rust laat, maar als ik er ben dient ze me te respecteren