2 jarige-> Opfok of koppel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melissa

2 jarige-> Opfok of koppel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 13:52

Ik ben van de week wezen kijken bij een 2 jarig hengstje (hij wordt volgende maand 2) Hij heeft tot nu toe altijd met leeftijdsgenootjes gelopen.
Stel dat ik hem koop, kan hij nog een jaar in de opfok, of hij kan meteen naar de stal waar ik hem wil hebben, en dan komt hij in een koppel met allerlei verschillende leeftijden te lopen.

Wat raden jullie aan?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:53

Kan beiden, wat jij wil..als ie maar zoveel mogelijk buiten komt in de koppel en geen halve dagen op stal staat te kijken :)

Melissa

Re: 2 jarige-> Opfok of koppel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 13:56

Hij staat in de koppel sowieso tot en met oktober buiten, daarna gaat hij halve dagen. in de opfok komt hij swinters in een loopstal.
Voordeel van de koppel is wel, dat ik hem er af en toe uit kan halen om eens te poetsen of langs de weg te wandelen (verkeersmak maken)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:58

Inderdaad, keus is aan jou :)
Maar je geeft aan dat t om een hengstje gaat. De stal waar je hem graag wilt hebben, staan daar alleen maar hengstjes in de groep?

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 14:02

Nee, dan ik laat hem castreren.

In de opfok hou ik hem nog wel een jaar langer hengst, groeit hij wat mooier uit!

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:28

Mijn tweejarige hengst staat nu ook in de koppel/hengstenwei. Ik vind dat heel goed voor hengsten, ze leren daar minder dominant te zijn en de rangorde wordt bepaald. Mijn paard wordt er niet slechter van in ieder geval. ;)

Maar het is altijd je eigenkeus.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:07

Eeen hengst verplaatsen naar een andere koppel zou ik met 2 jaar niet doen, hij zal dan behoorlijk het mikpunt worden lijkt mij. Is het niet mogelijk hem in de huidige groep te laten staan tot het moment dat je met hem aan het werk zou willen gaan?

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:11

friesiszwart schreef:
Eeen hengst verplaatsen naar een andere koppel zou ik met 2 jaar niet doen, hij zal dan behoorlijk het mikpunt worden lijkt mij. Is het niet mogelijk hem in de huidige groep te laten staan tot het moment dat je met hem aan het werk zou willen gaan?

Dat had ik niet begrepen.. Maar als dat zo is zou ik het niet doen, de groep is vaak dan al zo bepaald dat hij er als 'buitenstaander' bijkomt.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:14

Tenzij het een geheel nieuw gevormd koppel is natuurlijk. Dan maakt het weer niet uit.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:51

Paarden raken snel genoeg aan elkaar gewend hoor.
Mijn jonge dier kwam ook met 1,5 in een nieuwe (bestaande) groep te staan. Was natuurlijk wel even rangorde bepalen, maar dat is echt met paar daagjes wel klaar.

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen t dier in een groep te doen met diversiteit aan leeftijden. Dat bootst meer een echte kudde na en paard wordt meer opgevoed door de ouderen.

Succes met je keuze! :)

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 21:58

Bedankt allemaal!

Precies, ooit zou hij toch in een andere groep moeten, dus dan maakt de leeftijd ook niet uit. Rangorde bepalen hou je altijd wel. En dan kan het maar beter in het weideseizoen, want daar hebben ze meer de ruimte en is de kans dat hij in een hoek gedreven wordt, kleiner.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:07

Heb je al besloten wat je gaat doen dan? Volgend jaar is er nlk ook weer een weideseizoen O:) :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:05

Melissa, ik zou hem eerst laten castreren voor je hem ophaalt. Dan kan hij op zijn nieuwe plek snel(ler) zijn koppel in.