Nieuw ingezaaide wei: Strookbegrazing? HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

R_MW

Nieuw ingezaaide wei: Strookbegrazing? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 09:28

Hallo,

Onze paarden krijgen hun gras via strookbegrazing. Twee keer per dag krijgen ze een strookje erbij. Dit gaat op zich prima. De paarden zijn niet dik en niet dun en hebben lekker wat te knabbelen.

Maar ze moeten nu naar een andere wei, omdat het eerste stuk kaal is. Die nieuwe wei is een tijdje terug ingezaaid. Inmiddels is het stuk al een keer gemaaid en gemest, maar je ziet dat het nog een kwetsbaar stuk is. We zijn bang dat met strookbegrazing de wei stukgelopen zal worden. De boer verderop zegt dat strookbegrazing slecht is, omdat de paarden het gras te kort maken. Daardoor wordt de grond kwetsbaar en komt er slecht gras voor terug (zegt hij). Hij zegt dat we de wei in 4en moeten verdelen en om de 5 dagen de paarden over die 4 delen moeten schuiven, ook als ze een deel nog niet hebben kaal gegeten.

We hebben 2 haflingers en 2 kwpn'ers staan.

Wat te doen, wat te doen?

Alvast bedankt!

Groetjes Roos

Barvrouwke

Re: Nieuw ingezaaide wei: Strookbegrazing? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:31

Ik denk dat ik inderdaad hetzelfde zal doen als die boer. Hij is zo gek nog niet.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:33

denk dat die boer gelijk heeft.
Onze paarden krijgen ook per strook maar ons nieuw ingezaaide land is er inderdaad niet mooier van geworden...

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 09:45

Maar zouden die haflingers dan niet uit hun voegen barsten? Daar ben ik namelijk een beetje bang voor. En ik ga zondag op vakantie en kan het dan dus niet meer in de gaten houden. Een stalgenoot houdt de boel in de gaten.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:52

ligt eraan hoeveel gras er staat.
Staan ze 's nachts binnen?

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 10:07

Nee ze staan dag en nacht op de wei. Het gras staat ongeveer 20 cm hoog.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:33

Bij ons komen ze op een nieuw ingezaaide wei minstens een half jaar niet op. We maaien het meestal 4 keer en doen het 2 keer bemesten. Wil je ze er toch op zetten zou ik het inderdaad doen zoals de boer zegt en ze er niet teveel/te lang opzetten. Want hoe korter het gras hoe harder ze eraan kunnen trekken en ze het met wortel en al eruit trekken. Ik zou het stuk zo lang mogelijk sparen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:33

Ik zou het nieuwe stuk nog even ongemoeid laten. Gewoon nog een keer maaien straks en de paarden voorlopig in de oude wei op hooi zetten. Je kunt in die oude weide wel weer een draad spannen zodat er een stuk weer aan kan groeien.

Ik denk ook dat de hafjes inderdaad te veel binnen krijgen op die manier.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:54

als die oude weide nu kort is zou ik de paarden gewoon dat hele stuk geven, en desnoods wat hooi erbij.

Is inderdaad zonde van je nieuwe gras; het gaat namelijk echt heel snel naar de knoppen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:14

bij nieuw gras is strookbegrazing inderdaad niet echt een optie. Ze trekken het met wortel en al eruit en lopen het stuk omdat de grasmat nog niet bestand is tegen paardentanden en hoeven.

Licht laten begrazen, eventueel maar een paar uurtjes per dag als je haflingers anders te dik worden, en niet te kort laten eten. Liever wat meer namaaien. En dan vlot wisselen zoals die boer al vertelde. Of je laat het eerst nog een keer afgrazen door schapen. Dan groeit het gras meer in de breedte en de schapen trappen de zode ook voorzichtig wat meer aan zodat de draagkracht langzaamaan verbetert en ook paardenhoeven beter kunnen verdragen.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 14:41

Dank jullie wel. We hebben het als volgt geregeld: ze mogen steeds even op het nieuwe stuk en gaan daarna weer op het kale stuk met hooi.

Bedankt voor de adviezen!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:53

Het eerste stuk is kaal, hoe doe jij dan aan strip beweiding? Ik zou persoonlijk de paarden in de bak/paddock gaan zetten en hooi bijvoeren i.p.v op het nieuw gezaaide stuk te zetten de bodemmat is nog lang niet dik genoeg en op deze manier zouden ze het stuk lopen, of je moet ze op het hele stuk gooien. Dit is echter ook weer tegenstrijdig want, geef je ze het hele stuk dan hebben ze meer ruimte en vertrappen minder en de negatiefe kant ze hebben meer ruimte dus kunnen ze meer rennen en sliding stops maken. De keuze is aan jou maar ik denk dat de beste man wel gelijk heeft.

@Barvrouwke: "Die boer is zo gek nog niet" Geen een boer is gek en heeft meer verstand weide onderhoud en paarden als de meeste mensen met paarden.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 15:14

@Daffie1986: we gaven op het eerste stuk strookbegrazing, maar dat stuk is inmiddels (dmb strookbegrazing) kaal gegeten. dus 'moeten' ze naar het andere stuk waar (nieuw) gras staat. Maar inmiddels hebben we dus een goede oplossing dus gaat goed komen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:14

Maar waarom doe je dan geen strip begrazing? Dat houdt in dat je steeds een klein stukje geeft en hetgeen ze al kaal gegeten hebben afgezet wordt zodat dit ook weer kan groeien.

Mogen we ook weten wat je oplossing is?

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 15:25

De oplossing staat hierboven.

We hadden strip/strookbegrazing, maar het gras is niet voldoende aangegroeid om ze daar weer op te zetten