Apart tarief voor zomer / winter opfok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welk tarieven systeem zie jij het meest zitten?

Een vast maandtarief voor gehele opfokperiode.
13 (15%)
Een vast maandtarief dat nav leeftijd wordt bepaald.
4 (4%)
Een zomer en wintertarief voor de gehele opfokperiode.
12 (14%)
Een zomer en wintertarief dat nav leeftijd wordt bepaald.
17 (20%)
Betaling per maand.
32 (39%)
Betaling per kwartaal.
4 (4%)

Totaal aantal stemmen: 82

Barvrouwke

Apart tarief voor zomer / winter opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 09:53

Graag zal ik van jullie weten waar de voorkeur naar uitgaat, met betrekking op de stallingsprijs
in een opfok. Moet dat;
Een vast maandtarief zijn voor gehele opfokperiode.
Een vast maandtarief zijn, dat nav leeftijd wordt bepaald. (veulen goedkoper als twenter)
Een zomer en wintertarief voor de gehele opfokperiode.
Een zomer en wintertarief dat nav leeftijd wordt bepaald.

Daarnaast heb ik de vraag of je liever de rekening per maand of per kwartaal ontvangt.
Uitgaande dat er vooraf betaald moet worden, met uitzondering van hoefsmid, da en ontworming.

Beide vragen zal ik in een poll zetten. Graag 1x op de tariefmogelijkheden te stemmen en 1x op de betaalmogelijkheden stemmen.

Alvast bedankt *D

Ecudes

Re: Apart tarief voor zomer / winter opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:39

Ik betaal graag per maand. Een apart zomer/wintertarief lijkt me handig, omdat veel opfokken dit hanteren. Dit houdt je in de zomer ook een beetje concurrerend. Maar op zich heb ik ook geen bezwaren tegen een vast tarief.

Een tarief per leeftijd lijkt me wel zo eerlijk, in ieder geval voor het winterseizoen. Een veulen eet niet wat een tweejarige eet. Maar op zich zou ik er ook geen bezwaar tegen hebben als dit één tarief zou zijn. Wel ben je dan wat veulens betreft niet erg concurerend ten opzichte van andere opfokken.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 14:21

Barvrouwke schreef:
Graag 1x op de tariefmogelijkheden te stemmen en 1x op de betaalmogelijkheden stemmen.

Volgensmij gaat de telling niet helemaal goed op zo. Er is namelijk meer gestemt op de tarieven dan betalingstermijn. Willen jullie dit bij het stemmen in de gaten houden?

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:31

Barvrouwke schreef:
Barvrouwke schreef:
Graag 1x op de tariefmogelijkheden te stemmen en 1x op de betaalmogelijkheden stemmen.

Volgensmij gaat de telling niet helemaal goed op zo. Er is namelijk meer gestemt op de tarieven dan betalingstermijn. Willen jullie dit bij het stemmen in de gaten houden?

Heb ik gedaan :D

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:34

Ik heb dan wel geen veulen, en ben dus al helemaal niet opzoek naar een opfok :+ Maar heb aangeklikt wat ik het liefst zou willen, een vast maand tarief voor de gehele opfokperiode, en de rekening per maand :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:08

Dat van de leeftijd snap ik niet zo goed... jaarling en 2 jarige eten ong. hetzelfde en worden de paarden dan bijgevoerd met brok? Neem aan dat de paarden gewoon 24/7 buiten met onbeperkt hooi/gras?
Ik zou iig een vast tarief willen voor de gehele periode en betaling per maand.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:10

ik betaal het liefst hetzelfde bedrag voor de hele opfokperiode, dus geen winter of zomertarief. Daarbij betaal ik het liefst per maand :)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:10

Betaling per maand
Winter en zomer tarief verschillend, kost ook voor de pensionhouder niet hetzelfde.
Geen verschil in leeftijd. Eten niet erg verschillend.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 15:34

@ Aaronyve; de meeste opfok staat 's winters toch echt op stal. Dan wel niet totaal op stal als elke uren per dag/week buiten op een paddock.

@ Vorame; de kosten 's zomers zullen misschien wel wat minder zijn. Maar je moet niet vergeten, dat ook je weide geld kost. Je moet je omheining repareren. De trekker gebruikt diesel. Je moet de sloten schoonhouden. Je moet de weides slepen, injecteren, kunstmest strooien en evt een bestrijdingsmiddel tegen onkruid.
Om dan nog maar niet te spreken over evenueel bijhuren van grond en de afschrijving van alle machines die je ervoor moet hebben staan.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:53

Nou slechte opfok dan...
Dacht juist dat iedereen hun paarden naar de opfok deden om ze sociaal met andere paarden te laten worden en zodat ze fijn buiten konden staan.
Mijn jaarlingen staan iig wel 24/7 buiten.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:53

Ik weet wat de kosten zijn.
In de zomer kun je een paard in een nette weide kwijt voor 50/55 euro per maand.
In de winter sta je automatisch duurder.
Ik zou er dan ook niet meer voor gaan betalen omdat er op die plaats toevallig ook winterstalling is.
Misschien maak ik daar wel geen gebruik van. :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:55

ik zomer en wintertarief de gehele opfokperiode, en ik betaal per maand
vind het prima zo en zou het niet willen veranderen
weet elk jaar waar ik aan vaste lasten aan toe ben en dat is heel fijn...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 06:02

Ik heb ingevuld een vast bedrag per maand; doe ik zelf nl ook (als aanbieder). Dat de zomerperiode minder kost is klinkklare onzin, maar ik begrijp dat een enkeling dat denkt omdat men niet op de hoogte is van weidemanagement en werktuigkosten.
Daarnaast is een vast bedrag per maand voor het hele jaar beter voor beide partijen: de aanbieder krijgt elke maand hetzelfde en wanneer er toevallig een maand is waarin minder kosten zijn gemaakt, ontstaat er een 'potje' welke gebruikt kan worden in een maand waar wat meer kosten zijn gemaakt. Voor de gebruiker is een vast bedrag ook makkelijk omdat men 'went' aan de vaste lasten per maand; schommelingen zijn op termijn nooit gunstig. Los van dit alles is het voor de aanbieder ook makkelijker ivm met de boekhouding en aangiftes bij de fiscus.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:09

Het is geen onzin.
Paard hoeft niet bijgevoerd te worden.
Weidebeheer heb je ook in de winter dan moet de omheining ook goed en de weides zuiver zijn als voorbeeld of zet je ze alleen in van die groepstallen neer?
Dat laatste kies ik sowiso al niet.
Dat is leuk voor de nacht.

Overigens heb ik voorheen mijn eigen paarden alleen op de zomerweide gehad, daar ga ik dan niet betalen voor de wintermensen.
Ondertussen heb ik zelf grond en ook verhuurd gehad.
En ik verhuur wel in apart tarief.
50 euro voor in de zomer is meer dan genoeg.
Anders gaan mensen elders kijken.
Misschien in het westland niet, maar elders wel.
Ook genoeg stallen die hun paarden naar friesland brengen voor in de zomer maanden omdat het daar minder duur is.
Die gaan echt geen wintertarief mee laten betalen.
En je laat daarmee wel grote en vaak erg gemakkelijke niet zeurende klanten gaan.

Eigen keuze natuurlijk, maar meteen maar roepen dat de mensen dan geen benul hebben van kosten is te kort door de bocht omdat ze het op een andere manier doen.
Er zijn gewoon meer manieren, anders hoefde er ook geen pol te staan.

TamiBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:16

Ik betaal in de zomer 75 euro en in de winter 125, in de winter krijgen ze nog hooi erbij, omdat het land dan te schraal is!