Wat als de enige toekomst grasmaaier is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Wat als de enige toekomst grasmaaier is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 08:22

Even de voorgeschiedenis: mijn 10 jarige haflinger heeft een peesontsteking, zijn we na een aantal kliniek bezoeken achter gekomen. Gewricht is nu 4 weken geleden ingespoten en de 28ste moet ik terug, dan wordt ze weer ingespoten. Voorlopig moet ze volledige weiderust.
Voor de hele geschiedenis zie: [BEH] [filmpje] kreupel paard, wat zien jullie? *update Blz 5*
Probleem is dat ik nog 0 verbetering zie, geen klein beetje, echt niks.
Wat nou als de prognose straks blijkt: Komt niet goed, maar kan pijnvrij als weidepaard fungeren. Is nog niet aan de orde, maar wel iets om over na te denken IMO.

Zo op de wei lijkt ze geen pijn te hebben, en hoeft ze van mij dus ook niet naar de eeuwige groene weides. Echter rijden of welke vorm van arbeid zit er dan gewoon niet meer in. Ik zou haar dan graag als gezeldschapspaard weggeven voor een symbolisch bedrag, maar ben dan zo bang dat ze alsnog in de handel terecht komt. Om dat te voorkomen kan ik voor een veel drastischer maatregel kiezen (in laten slapen/slacht), maar t is zo'n fijn dier verder. Ze zou ideaal zijn bijv als leerpony voor kids (hoe ze ermee moeten lopen, poetsen, etc) maar rijden gaat dus niet.
En voor mezelf, 185 pm voor een paard waar je niks mee kan....
Daarbij nog zou het beste zijn dat ze het hele jaar dan 24/7 buiten blijft, en dat kan ik haar zowiezo niet bieden (in de winter moeten ze hier op stal)

Ik wissel graag eens van gedachten wat anderen zouden doen mochten ze in een dergelijke situatie komen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:25

Ik heb in zo een situatie gezeten met een paard, uiteindelijk bleek dat ook in het weiland ze veel pijn ging krijgen en overdag steeds vaker ging liggen
Aangezien dit imo geen paardwaardig bestaan was heb ik ervoor gekozen om haar e laten inslapen, slager ging niet omdat ze een voorgeschieenis had..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:27

Tsja het is een keuze die je idd zelf moet maken. Mijn paarden gaan niet weg. Mijn stalnaam is Anam Cara en dat betekent zielsvriend en dat zijn mijn paarden ook voor mij. Ze hebben mij veel plezier en geluk gebracht en als zij niet meer voor mij kunnen werken maar nog wel een paardwaardig bestaan kunnen hebben dan zorg ik voor hen. Rijden is voor mij niet zo belangrijk dat ik ervoor afstand zou doen van een paard.

Maar nogmaals dat is je eigen keuze, de 1 heeft een paard als hobby en ontspanning, de ander heeft een paard als partner en een partner doe je niet weg omdat hij of zij niet meer 'bruikbaar' is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:28

Ik heb het geluk dat ik weide in de buurt heb, maar als mijn pony's op pension zouden staan en eentje kan niet meer werken, dan zou ik denk ik toch op zoek gaan naar een weide met schuilstal waar ze kunnen staan. Ik hecht meer waarde aan de omgang met mijn dieren dan het rijden, dus ik zou ze zeker niet verkopen.

LadyMadonna

Re: Wat als de enige toekomst grasmaaier is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 08:31

Het is niet alleen het rijden waar het om gaat. Daar heb ik eventueel nog een ander voor dus dat maakt me niet zoveel uit.
Ik heb geen eigen land, en 185 euro per maand voor een paard waar je alleen naar kan kijken is een behoorlijke smak geld.
Daarbij kan ik haar 's winters geen weidegang bieden

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:33

Kun je geen plaatsje vinden zonder rijbak of andere luxe, maar alleen weiland en schuilstal bij een particulier?
Dat jij wel eigenaar blijft maar de stallingskosten een stuk minder zijn.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:34

Ik kan begrijpen dat je 185pm veel vind voor'n paard waar je niks mee kan,ik prijs mezelf gelukkig dat ik eigen stallen heb en eigen weiland dus voor mij is de optie weidepaard heel makkelijk.
Wel vind ik dat Echwel een goed punt heeft,een paard laat niet gauw pijn zien dus het paard kan best nog pijn hebben wat jij,ik,anderen niet zien,dus altijd opletten.

Is er niemand in de buurt met'n weide die je zou kunnen huren?
Of als je haar als weidemaat uitleent/verkoopt met'n goed waterdicht contract erbij.
(met in je achterhoofd houden dat je dan wel zomaar haar terug neemt,dus extra kosten)
Laten we hopen dat dit allemaal niet nodig is.
Succes

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:35

Het nare van welk contact dan ook is dat wanneer je erachter komt dat het niet wordt nageleefd je altijd 1 stap achter de feiten aanloopt.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:37

Tja, ik heb vorig jaar voor dezelfde keuze gestaan. Mijn merrie heeft vergevorderde artrose en kreeg zo naar de winter toe steeds meer last met rijden. Ze kon echter wel pijnvrij buitenritjes maken en op het land staan. Dus toen heb ik de beslissing genomen om haar met pensioen te sturen. Ze staat nu ruim 120km bij mij vandaan, bij een kleine stalling waar ze zoveel mogelijk (ook 's winters) in het land staat. M'n moeder woont er vlak in de buurt en zomers gaat ze heel soms een ritje maken, maar voor het grootste gedeelte staat ze gewoon in het land, van haar oude dag te genieten.

Ik betaal dus wel 175 per maand voor een paard dat een beetje grasmaaier staat te spelen. Maar ze heeft zoveel voor mij betekend toen ze nog wel goed kon lopen, dat ik het oneerlijk vind tegenover haar om haar (voor mijn gevoel) te dumpen als ze niet meer nuttig is. Ze verdient beter dan dat. Nu heb ik gelukkig de financiële ruimte om een ander paard van stal te leasen, maar was dit niet het geval geweest, dan had ik maar niet gereden. Als ik een paard koop, blijft ie tot z'n laatste adem bij me.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:40

ik betaal ook gewoon elke maand voor mijn paard ...... en ik ga een paar keer per jaar kijken........ en als ik het niet meer kan of wil betalen dan gaat hij dood......

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 08:41

dat is dus ook waar ik bang voor ben. Contract op stellen is leuk, maar verder precies wat echwel zegt.
Ze zou bijv super geschikt zijn voor een kinderboerderij, ze is gek op kinderen kan kan genieten van uren gepoetst te worden. Maar waar vind je dat?

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:47

Ik ken 't probleem. Mijn moeders paard is ook afgeschreven vanwege een peesblessure.
Zij zocht ook een pension of iemand die hem een goede oude dag wilde geven. Maar dat blijkt niet mee te vallen.
Nu staat hij bij Van der Kruijs in Leende; www.hetpaardenrusthuis.nl Je betaalt er wel voor, maar 't paard blijft gewoon van jou. Ze hebben het echt super daar en worden goed in de gaten gehouden.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:48

Ook ik heb mijn oude paard en pony hier bij mij thuis op pensioen staan. Gelukkig heb ik eigen weide en kan dit dus ook zonder problemen. Als dit niet zo was zou ik ook een oplossing proberen te zoeken ,want ze zijn met erg dierbaar. Misschien kan je de kosten met iemand delen of toch een plaatsje als grasmaaier voor haar vinden.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:14

Als mijn paard nog pijnvrij als grasmaaien kan fungeren zal ik hem aanhouden, het liefst gewoon bij mij in de buurt op een stal die hem kan bieden wat het beste voor hem is.
Kan dat niet, dan zou hij naar een rusthuis gaan, maar hij blijft van mij. Ik zou hem nooit weggeven of verkopen, veel te bang dat hij dan in de handel beland.... En bovendien gaat het tegen m'n principes in om hem maar af te danken als hij niet meer bereden kan worden.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:18

stef schreef:
dat is dus ook waar ik bang voor ben. Contract op stellen is leuk, maar verder precies wat echwel zegt.
Ze zou bijv super geschikt zijn voor een kinderboerderij, ze is gek op kinderen kan kan genieten van uren gepoetst te worden. Maar waar vind je dat?

Misschien kun je eens kijken naar een zorgboerderij? Kennissen van mij hebben hun paard daar ook naar toe gedaan en heeft het daar super naar zijn zin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:22

Als ik in een dergelijke situatie zou komen, verandert er voor mij helemaal niets.
Ik heb mijn paarden niet alleen om mee te rijden, ze betekenen voor mij veel meer dan dat. Dus wanneer ik niet meer zou kunnen rijden, vanwege hen of vanwege mezelf, dan blijven ze gewoon bij me. Geen haar op m'n hoofd die denkt aan verkopen of weg doen, ik moet er niet aan denken.
In jouw geval zou ik een plek zoeken waar het paard 24/7 de wei in kan.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:24

Wanneer mijn paard alleen nog als grasmaaier kan dienen en dan pijnvrij is, mag hij hier blijven. Voordeel is dat wij een eigen stal hebben dus dan is het qua kosten wel anders natuurlijk. Mocht ik op de een of andere reden niet de mogelijkheid hebben om het paard te houden laat ik hem inslapen. Misschien hard, maar ik wil voorkomen dat ze in de handel komen.

Wanneer je met contracten aan de gang gaat, ben ik, net zoals andere al zeggen, bang dat je evengoed achter de feiten aanloopt. Misschien is het een optie om ergens een plek te zoeken waar hij 24/7 de wei op kan? Vaak is dat wat goedkoper en kan je toch je paard houden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:26

ik snap je probleem,ik heb hier een anda staan,die ook een peesblessure heeft gehad en daarvoor geopereerd is,daarnaast heeft ie zoveel beenproblemen erbij gekregen,dat hij inmiddels ook fungeerd als weide paard,alleen ja,de mazzel,ik heb een eigen weide,weet wat er wel/niet mee gebeurd.

er zijn zelfs mensen die tegen mij hebben gezegd dat ik hem weg moet geven als weidepaard :? ,beetje onlogisch als ik eigen wei heb,maar goed...

ik zou hem dus nooit naar andere mensen doen,feit blijft dat hij nl periodes heeft dat ie super loopt en dat ik in die periodes er ook zelf wel mee ga rijden,dat vind ie geweldig,maar ik weet wat ie mankeerd en hou daar rekening mee,ik zou altijd bang zijn,dat als ie bij vreemde mensen komt te staan dat mensen er ook op gaan rijden en hem gewoon helemaal stuk zouden rijden...

dus de afspraak hier is dat als mij iets overkomt en mijn vriend moet paarden weg doen,dat maestro gaat hemelen,ik heb teveel voorbeelden gezien,dat paarden met gebreken weggedaan worden,waar beloofd wordt dat mensen er niet mee gaan rijden,en uiteindelijk worden ze wel bereden,en dan lijkt er ook geen grens met rijden te zijn....

nee dat zou ik hem niet aan willen doen.. :n

in jou geval,ja,zou dus ook oppassen met kinderboerderijen,voor je het weet,gaan ze er toch mee draven en rijden ze door de pijn heen,mss een goedkoop rusthuis? of een particulier die goedkoop een paardje kan hebben op de wei....geen idee,maar zou het daar zoeken denk ik :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:32

kun je niet naar een goedkopere wei uitkijken? 185 pm is erg veel. voor de helft pm (of nog minder)moet je toch haast een wei kunnen vinden? dan hoef je in elk geval nu nog geen beslissing te maken en staat ze de wintermaanden niet in zo'n naar klein stalletje

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:42

Jeetje Stef
ik heb dat topic over James helemaal gemist
geef haar maar een hele dikke :(:) van me

sja, als ik puur naar mezelf kijk en de situatie op Ed projecteer...
mocht ze niet meer gereden kunnen worden, maar wel pijnvrij! in de wei kunnen staan , dan denk ik dat ik haar gewoon zou laten lopen .
nu is het een heel groot voordeel dat ik heel wat minder stalgeld betaal dan jij
en ik in de winter ook gewoon weidegang heb , dus dat is iets waar je idd naar zou moeten overstappen
maar zolang het pijnvrij kan en ik het geld heb om haar te onderhouden, zou ik er voor gaan

btw, mocht je onverhoopt voor die ongewenste beslissing komen te staan, misschien dat je haar hier bij ons op stal neer kunt zetten
, weidepaarden zijn hier welkom, en de mensen zijn onwijs goed voor de dieren, we hebben momenteel al twee bejaarden staan, en 4 grasmaaishetjes ;) naast nog 6 berijdbare paarden en nog wei te veel :+
ik sta btw in raamsdonk bij particulieren

of misschien idd in bruikleen bij een zorgboerderij, in uitwijk zit er op de eng ook nog 1 trouwens, is ook redelijk in de buurt

en aangezien het niet erfelijk zou moeten zijn, zou je ook nog na kunnen denken over een veulen?

maar dat is allemaal in het geval van prognose grasmaaier
hopelijk geneest het goed en kunnen julie nog jaren en jaren gaan genieten van elkaar

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:47

stef schreef:

Hier wil ik wel even op inhaken, als oud-medewerker/vrijwilliger op een kinderboerderij. Daar zit men over het algemeen niet te wachten op 'afdankertjes' om het zo maar even oneerbiedig te noemen. Kinderboerderijen moeten het hebben van giften van het publiek en subsidies van de overheid. Die willen alleen gezonde dieren, die functioneel zijn voor hun doel, educatie en recreatie. Kinderboerderijponies moeten dus meer kunnen dan alleen geborsteld worden, ze moeten urenlang kindjes een rondje meedragen, soms voor een huifkar of koets lopen en daarnaast worden ze meestal nog gereden tijdens lessen door vrijwilligers of medewerkers. Dieren die zo niet hun 'werk' kunnen doen, drukken zwaar op de begroting.
Ik zou ook eerder naar een zorgboerderij zoeken, waar het paard alleen maar paard hoeft te zijn. Aangezien de medewerkers daar over het algemeen leren om te verzorgen, stallen te doen etc.
Ik bedoel dit overigens niet onaardig, maar de misvatting van de kinderboerderij als een soort dierenopvang wordt dagelijks gemaakt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:01

Ik heb paarden aan huis staan, dus mocht er ooit een in grasmaaier status belanden dan kan ie blijven, mits het wel gewoon kan rondlopen in stap én draf én galop, dan mag ie lekker blijven. Ik vind dat een dier wel recht op een waardig leven heeft, dus als het in normale omgang al pijn heeft, dan is het einde verhaal. Heel simpel.

Had ik mijn paard op pension, dan had ik het laten afmaken... als gezelschapspaard en alles klinkt leuk en aardig, maar je weet nooit zeker hoe en wat. Of het moet bij bekenden en in de buurt zijn (dus dat je het wekelijks kan zien). En idd risico op de handel in en alles, dat zou ik oneerlijk tegenover m'n paard vinden. En idd, de kosten zijn gewoon te hoog voor een paard wat verder geen nut of kwaliteit van leven meer heeft :)

In ieder geval : succes en sterkte ermee :)

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:06

wat vervelend voor je! Ik persoonlijk zou mijn paard niet snel weggeven/verkopen aan derden als grasmaaier. heb tevaak gehoord/gezien dat er toch weer op gereden wordt of dat ze snel doorverkocht worden en in de handel terrecht komen.
Ik persoonlijk zou op zoek gaan naar een betaalbare stalling met weidegang. ook al zou dat betekenen dat je paard niet bij je in de buurt kan staan.
succes!

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:07

ik heb ook een haflinger die op haar 19de versleten was en nu enkel dient als weide vulling, ik heb nog 3 jaar lang haar stalgeld van 200 pm betaald, gelukkig heb ik ze nu bij huis, dat scheelt wel.

ik zou inderdaad proberen een weiland te zoeken waar ze goedkoper kan staan. zeker een haf kan het hele jaar door buiten, dus een weilandje met schuilstal is voldoende. of een opfokweide ofzo waar ze tussen andere paardjes kans taan, is meestal rond de 50 pm, dat scheelt alweer, alleen zit je dan waarschijnlijk wel dat ze een eind verder weg staat.
heel vervelend voor je, en ik hoop voor je dat het toch nog goedkomt met wat rust en een goede behandeling.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:49

Paarden die niet gezond zijn worden door ons nooit bij iemand anders ondergebracht, onder geen enkele voorwaarden/contract/afspraak! Ik heb daar zoveel ellende van gezien.
Helaas kunnen wij niet de voor de sport/fok ongeschikte paarden aanhouden en daarbij zien wij veel ellende van paarden die met vroeg-pensioen moeten. Dus omdat wij bijzonder gek zijn met onze paarden maken wij in zulke gevallen een einde aan hun leven. Dan zijn ze imo het beste af.