Hoe hoog hebben jullie het gras staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 08:00

Ben er benieuwt, want ik denk dat hoog gras niet goed is, maar een vriend van mij zegt dat het wel goed is.

Groetjes.

geerke

Re: Hoe hoog hebben jullie het gras staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:04

bij mij is het heel laag..en je kunt het ook niet echt gras noemen...ik woon in zuid frankrijk en de zon brand hier alles dood..
we hebben laatst de landen gemaait...een kort land is een schoon land..
ik voer gewoon hooi....dat heb ik liever,dan zie ik tenminste wat er in gaat...die paar sprieten is meer bezigheidstherapie.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:18

over het algemeen gezien vinden paarden korter gras lekkerder dan lang gras.
voor het hooien is het stengelige gras wel beter voor de paarden dan het kortere.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:46

hier staat het tot dik over de halve meter op plekken
voor ons juist heel erg gewenst
het gras bevat midner fructaan, is stengeliger, dus meer vezel
en ze worden er minder vet van
ik heb liever wat langer gras dan kort gras waar ze binnen no time van dichtgroeien

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:24

Bij ons is het helemaal gekortwiekt..ze hebben het al kaalgevreten.

Is helemaal niet erg, voor mijn fjord en 2 shetties, mogen toch niet te veel gras eten. Ik geef ze elke avond een plakkie hooi, is wel praktisch op smorgens.

zeemermin13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:30

niet zo hoog hoor.
denk ongeveer iets lager dan hun knieen. ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:46

Ik heb ook het liefst langer gras, maar geef ze niet een weiland met lang gras ineens. Ze eten een stukje kort en krijgen dan elke dag een stukje van het lange gras erbij. Zo kunnen ze lang gras eten zonder dat ze zich helemaal moddervet kunnen eten.
Het korte gras vinden ze inderdaad lekkerder. Dat is zachter/malser/zoeter.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:05

Hoog gras is beter dan laag gras. Zoals Sonja_vR zegt bevat lang gras minder fructaan (= minder suikers), meer vezels (bevordert de aanmaak van speeksel) waardoor ze langer moeten kauwen. Door het langere kauwen zijn ze ook weer langer bezig wat dus een vorm is om niet alleen verveling tegen te gaan, maar ook teveel eten.

Als je strookbegrazing toepast op kort gras moet je dagelijks een behoorlijk stuk erbij aan trekken willen ze genoeg hebben. Met lang gras is dat een veel kleinere strook omdat ze er langer over doen.

Het komt er dus op neer dat lang gras absoluut de voorkeur verdient boven kort gras.

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:08

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:15

Bij ons is het ongeveer een duim lang ofzo :P Maar we hebben wel meerdere stukken afgezet dus ze staan nu op heel kort gras en de rest kan nu groeien.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:18

fjordnina schreef:
Hoog gras is beter dan laag gras. Zoals Sonja_vR zegt bevat lang gras minder fructaan (= minder suikers), meer vezels (bevordert de aanmaak van speeksel) waardoor ze langer moeten kauwen. Door het langere kauwen zijn ze ook weer langer bezig wat dus een vorm is om niet alleen verveling tegen te gaan, maar ook teveel eten.

Als je strookbegrazing toepast op kort gras moet je dagelijks een behoorlijk stuk erbij aan trekken willen ze genoeg hebben. Met lang gras is dat een veel kleinere strook omdat ze er langer over doen.

Het komt er dus op neer dat lang gras absoluut de voorkeur verdient boven kort gras.

zo doen wij het ook we hebben hoog gras,en doen aan strook begrazing,ze zijn er inderdaad lang mee bezig,heb ook liever dit als dat vette korte gras....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:03

momenteel is het hier trouwens een cm of 4? alles is gemaaid ivm veel onkruid zoals zuring (van dik een meter hoog := )
en ander gespuis
de wei is al een aantal jaar niet echt onderhouden...en dan nu nieuwe eigenaars die de boel op aan het knappen is