Maaien, hooien of af laten eten: stenenprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Santano

Maaien, hooien of af laten eten: stenenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 21:23

Het weiland dat ik onlangs gekocht heb is opgehoogd met zand (door de vorige eigenaar) waar veel stenen en stukken hout in zaten. Hier en daar zit dat dus ook aan de oppervlakte.
De ene helft heeft hij zelf al schoongemaakt voordat ik het kocht.

Na de oplevering heb ik die 'schone' helft direct gehooid, prima hooi ;-)
De andere kant kon de boer niet maaien omdat hij bang was dat de maaier kapot zou gaan (terecht!).
Nu is het gras aan de 'vuile' kant inmiddels zo hoog dat ik de stenen en de stukken hout er niet meer uit kan halen. Het staat inmiddels knie-hoog.

Dilemma: Hij kan niet maaien zolang er stenen in zitten, en ik kan de stenen er niet uithalen voordat het gemaaid is...
Daarom heb ik drie oplossingen bedacht:

1. Toch nog proberen om alle stenen er voor woensdag uit te halen (bijna niet te doen, is 1,3 ha, red ik dus niet voor woensdag) en het laten hooien.
2. (een deel) Handmatig hooien met de zeis, dit handmatig laten drogen en los opslaan in de stal
3. Het af laten eten als de paarden in september komen (dan is de omheining, water etc. pas klaar).

Derde optie hadden we in eerste instantie voor gekozen, maar het gras wordt wel erg lang en begint al wat geel te worden. Woensdag en de dagen er na wordt het prachtig weer.

Dus... wat vinden jullie?

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 00:57

Oeii, dat is een klein probleempje,

heb niet heel veel verstand van dit soort dingen maar kun je het niet hoog boven de grond maaien.
Dan laten drogen en igg zelf verzamelen en ergens opslaan. Denk dat het zoeken van de stenen en het hout niet
een prettig en zeker een lang durend klusje zal worden ;( .

Wachten tot september, oef denk dat je je paarden niet meer trg kan vinden :+ .
(licht eraan hoe hoog het dan is, is het neit te hoog dan zou het kunnen maar moet je wel
uit kijken met de benen van de paarden *kans op verwondingen groter*)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 01:07

Een maaier zou ik er ook niet aan wagen. De meeste hebben een ciclomaaier en daar wil je echt geen steen tegenaan hebben. Levensgevaarlijk omdat de schijf die maait met hoge snelheid ronddraait. Krijg je daar wat tegenaan schiet dat met een rotgang weg en kan zo een projectiel worden.

Ik geef je een 4e optie :D Maai het met een bosmaaier. Das een stuk fijner voor je rug en armen ipv een zeis ;) Al is 1,5 Ha met een bosmaaier ook geen pretje. Ik maai veel met de bosmaaier (onder de draden van de wei ed) ik droog het dus ook en sla het op in een box. Ik denk dat als je wacht tot sep dat je paarden komen, ze dit gras niet meer willen eten, helemaal omdat het al geel begint te worden. Paarden eten graag sappig gras en het oude laten ze altijd staan is mijn ervaring. Ik zou dus zien het er op de ene of andere manier er toch af te halen, te drogen als het weer het toelaat en het op te slaan. Van de winter gaan ze dit weer een heerlijke snack vinden :D

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 05:04

Ik zou ook voor optie 4 gaan :D

Met al die stenen en rotzooi zou ik het niet wagen om mijn paarden te laten eten dadelijk verwonden ze zich.

Evelyne79

Re: Maaien, hooien of af laten eten: stenenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 05:15

kijken of optie 1 toch lukt, er aan beginnen en kijken hoever je komt, eventueel nog een paar mensen vragen om je te helpen

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 05:47

De stenen zijn het probleem niet voor de paarden. Dat is alleen maar goed voor de voeten.
De lengte van het gras is ook geen punt, dat is alleen maar goed want dan zit er niet zoveel meer in, alleen in september is het gras denk ik al wel plat gaan hangen. En als het nu al geel is..

Dus misschien dan toch optie 4?
Wel veel werk maarja..

Wat je ook kan doen is met prikpaaltjes wat afzetten, ik weet niet of je paarden snel daartussen/onder/over willen gaan. Maar dat zou ook nog een optie zijn. Dan hoef je iig niet te wachten tot september.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 05:57

OPtie 5: afzetten met prikpalen en stroom en vragen of je de schapen van een plaatselijk boer mag lenen voor 1 of 2 weken: dan maken ze je wei mooi kaal en kan je daarna bij om stenen en hout te verwijderen.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:30

Optie 5 is de oplossing!!!

Dat zou ik idd gaan proberen.

Ik zou idd ook bang zijn dat mijn paarden zich zouden verwonden, er zit ook hout (splinters, ms spijkers??) tussen.
Vooral als ze nog niet weten wat er onder zit en ze zouden een sprintje trekken.

DIe schapen vind ik echt een super oplossing hoor..
Of een paar geitjes, die vreten ook alles op..maar dat zijn nogal weglopertjes..

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:38

Voor als optie 5 niet lukt.... Optie 6: laten klepelen door een loonwerker. Wordt het met kettingen helemaal aan frut geslagen en kun jij de rommel eruit halen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:57

Schapen is inderdaad een goed idee. zo worden bij ons de dijkjes en geluidswallen "gemaaid" Er komt een schaapsherder met kudde en die eten dat lange gras in een bepaald aan dagen tot weken kaal. De enkele spriet die blijft staan is geen probleem meer.
ook de wei van de buurman wordt door schapen bijgehouden. Die staan er dan een paar weken en als het kort is worden ze weer opgehaald. Is het weer lang genoeg, dan komen ze weer terug om te maaien.