Dilemma: welke stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Haffielover

Dilemma: welke stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 16:28

Hoi,

Ik ben aan het kijken voor een stal, aangezien ik binnenkort mijn haflinger krijg.
Nu heb ik 2 geschikte stallen gevonden: Manege easy riders en stal Heeremans.
Ik twijfel dus waar ik mijn paardje neer zal gaan zetten.
Het voordeel van easy riders is dat ik een binnenbak tot mijn beschikking heb, buiten de lessen.
Het is ook wat dichterbij en ik kan er meedoen aan evenementen en als ik wil ook rijden in de les. Ik kan echter, geloof ik, niet naar buiten en ik kan alleen springen op afspraak, en ik spring graag.
Bij Heeremans heb ik meer vrijheid en kan ik ook naar buiten.
Het is er iets goedkoper, maar de buitenbak is bij slecht weer te slecht om in te rijden, waardoor ik in de winter weinig tot niets kan...
Wat zouden jullie doen?
Laatst bijgewerkt door Judje op 13-07-09 20:52, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

mexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:34

Je zegt het eigenlijk zelf al; volgens mij wil je graag kunnen springen wanneer je wilt en lekker buitenrijden. Dus dan zou ik voor het laatste gaan.
Wanneer je echt wedstrijdgericht wilt gaan rijden is nummer 1 een betere optie.

Succes en veel plezier met je pony!!!

ukoldaatje

Re: Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:17

Als ik het zo lees, zou ik als ik jou was voor stal 2 gaan!!

Misschien kan je ergens een bak huren in de winter als die niet begaanbaar is..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:01

Hoe zit het verder met weidegang enz? Als die voor beide gelijk is zou ik voor optie 1 gaan. Anders kun je in de winter bijna niet rijden en een afspraak maken voor springen is niet zo erg lijkt mij. Tenzij je niet echt wedstrijdgericht bent, dan is stal 2 beter. Maar goed voor mij persoonlijk zou weidegang eerder doorslag gevend zijn dan rijmogelijkheden :)

Dok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:10

idd ja en de boxen, sfeer (minstens zo belangrijk :D )

Ik heb even een kijkje genomen op de website van beide maneges en ze zien er goed uit. Persoonlijk vind ik de boxen erg belangrijk, aangezien je paard daar de meeste tijd in doorbrengt. Ik kon eerlijk gezegd niet zien wat voor soort stallen ze bij de easy riders hebben. Ik zou zelf voor stal Heeremans gaan (mits de bodem niet te mul is ivm kans op blessures), omdat ik vrijheid een heel belangrijk punt vind. Omdat de bak 's winters niet goed te berijden is, is het wel belangrijk denk ik dat er een losgooimogelijkheid is voor je paard om toch tot de benodigde beweging te komen.

Suzannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:55

Mmm lastige beslissing.
Ik zou zelf denk ik toch voor 1 gaan.
een binnenbak is toch wel super, en er zijn veel mogelijkheden, je kunt rijden in de les en meedoen aan evenementen.
Maar je weet dus niet zeker of je naar buiten kan bij manege easy riders?
Dat zou ik dan eerst even goed navragen, dat je dat zeker weet ;)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:00

Ik zou gaan voor de stal waar je paard lekker naar buiten kan, een paard 24/7 in een box vind ik echt niks.
Als dat ook kan waar je een binnenbak tot je beschikking hebt, zou ik daarvoor gaan!

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:05

je moet goed bekijken bij de stal met de slechtere bak of hier mogelijkheden voor zijn. Zelf heb ik op een stalling gestaan met een zeer slechte bak, waar ik bijna de hele winter niet heb kunnen rijden. Dit is echt een groot nadeel geweest voor mijn paard. Er waren wel bakken in de omgeving, maar er waren onverlichte paden rondom de stal en dan is het erg donker in de winter hoor!!! (zeker omdat ik werk en dus altijd 's avonds ga).
Ik voelde me dus niet prettig om in het donker met mijn paard naar een andere bak te gaan, waardoor ze een paar maanden zo goed als stil heeft gestaan! Ik heb snel een andere stal gezocht en heb flink moeten werken om mijn paardje weer op conditie en in shape te krijgen!

belle1

Re: Dilemma: welke stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:20

Het is een lastige beslissing maar ik zou denk ik toch voor stal 2 gaan. Ik zou er inderdaad ook naar kijken hoe het met weidegang enz. is geregeld.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:27

Het belangrijkste bij de keuze van een stal is:
- Komen de paarden dagelijks in groep op de weide of een paddock, ook in de winter? Het antwoord op deze vraag moet ja zijn, en hoe meer uren per dag hoe beter.
- Krijgen de paarden voldoende en kwalitatief ruwvoer? Mijn ervaring is helaas dat op veel stallen veel te weinig ruwvoer gevoerd wordt en dat wil je echt niet.

Indien niet aan beide voorwaarden cumulatief voldaan is zoek je beter iets anders.

Als de 2 stallen op bovenstaande even goed scoren, kan je de rest gaan vergelijken. Binnenbak versus buitenbak, verlichting in de buitenbak, veilige plek om je spullen zoals je zadel op te bergen, aantal pensionklanten, hoe is de sfeer tussen de pensionklanten, uitrijmogelijkheden, kan je je trailer stallen, als je paard een aantal uur per dag op stal moet staan hoe groot zijn de stallen en zijn het binnen- of buitenstallen en wat wordt gebruikt als bodembedekking en worden ze dagelijks uitgemest, wat is de afstand thuis-stal, enz.

vivrelavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:54

mexx1 schreef:
Je zegt het eigenlijk zelf al; volgens mij wil je graag kunnen springen wanneer je wilt en lekker buitenrijden. Dus dan zou ik voor het laatste gaan.
Wanneer je echt wedstrijdgericht wilt gaan rijden is nummer 1 een betere optie.

Succes en veel plezier met je pony!!!

Indd dit dus.. mocht het in de winter zo tegenvallen dan kun je indd op zoek gaan naar een andere bak, of alsnog naar die andere manege.

Al denk ik dat dat best mee zal vallen. Belangrijkste is dat je de dingen doet die je leuk vind, zoals springen.

Wieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:58

Ik zou denk ik ook voor stal 2 kiezen, ik vind het namelijk belangrijk dat de paarden naar buiten kunnen. Ik heb in het begin ook op een andere stal gestaan zonder bakken maar met heel veel vrijheid. Toen ik echt ben begonnen met wedstrijd rijden ben ik naar een andere stal op zoek gegaan.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:06

Laten we het allerbelangrijkste niet vergeten: hoe zijn de stallen voor het páárd?

Krijgen ze veel en goed ruwvoer? Gaan ze alle dagen in groepsverband naar buiten? Etc.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:04

Heb even rond gekeken maar op de site van stal Heeremans zie ik alleen maar foto's...

maar ik zou als ik jou was een keer bellen en een afspraak maken! zo kan je ze alles vragen en kan je zelf zien hoe de paarden erbij staan.

en of je niet kan buitenrijden bij easy riders, daar kan je makkelijk achter komen door even de ruiterpaden en uitrijmogelijkheden in de omgeving te checken!

en ik zou zeker vragen naar wat ze bedoelen met 'springen op aanvraag/afspraak' want bedoelen ze dit alleen voor de lessen? want die moet je sowieso aanvragen. misschien mag je wel buiten de lessen om vrijblijvend gebruik maken van het springmateriaal... even vragen dus!

eerlijk gezegd zou ik voor easy riders gaan (in het geval dat de kosten van de stalling voor jou niks uitmaken), want de paarden komen hier (aan de site te zien) dagelijks buiten, voer zit bij de prijs inbegrepen, alles word geregeld (uitmesten tegen meerprijs maargoed) én je kan het hele jaar rijden!
het nadeel is dus dat je misschien niet naar buiten kan en dan dus evt. het springen.

bij stal heeremans kan je zo te horen dus het halve jaar niet rijden wat mij nogal jammer lijkt...

oftewel:
bel even, maak een afspraak en kijk welke stal je het meeste aanspreekt en stel gelijk al je vragen!
denk ook aan de ventilatie, grootte van de stallen en vergelijk de prijzen met elkaar in verhouding met wat je ervoor krijgt!
bedenk vooral dat het voor je paard een prettige stal moet zijn, dus ruimte en contact met soortgenoten!

heel veel succes in ieder geval!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:08

Ik zou gaan voor de stal waar ze het meest buiten komen.
Zelf ga ik eind van de maand ook verhuizen van een stal met binnen en buitenbak naatr een stal met alleen buitenbak maar wel dag en nacht buiten en onbeperkt kuil.