Eigen mest gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Justdoit

Eigen mest gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 19:18

Hallo allemaal,Ik heb een vraagje. Wij pachten 1 hectare grond voor onze 2 paarden.

We hebben dit opgdeeld in 3 stukken. 1 stuk daarvan gebruiken we alleen voor het hooii. Er komen ong. 60 balen vanaf. Uiteraard haal ik regelmatig e drollen uit de wei. Inmiddels heb ik een flinke berg mest verzameld. Nu is mijn vraag: Kan ik deze mest laten uitrijden over de hooiwei? Is dit uberhaupt te gebruiken als mest? OF zijn er bezwaren tegen. En indien dit mogelijk is, in welke maand moet dit gebeuren?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:27

Verteerde mest kan gewoon over de eigen wei uitgereden worden. De warmte die bij het verteren van de mest ontstaat doodt de wormlarven, en wormlarven gaan ook nog eens dood als ze uitdrogen (wat bij hooien gebeurt).
Als je dan óók nog eens goed ontwormt, heb je wat dat betreft geen zorgen.

Mest uitrijden mag wettelijk gezien alleen tussen 1 februari en 31 augustus (of 15 september, als je niet op uitspoelingsgevoelige grond zit). Een loonwerker weet precies wanneer dat bij jou in de buurt mag.

Normaalgesproken wordt mest uitgereden grofweg tussen half maart en eind april, dan neemt de grond het het beste op, en heb je het meeste rendement. Maar je kunt ook best einde augustus uitrijden, dan is je mestplaats (of -put) weer lekker leeg voor de winterperiode.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:47

Gebruik geen verse mest...als je de mogelijkheid hebt is het goed om de mesthoop eens in de zoveel tijd "om" te zetten(Omgooien dus).Zo komt er zuurstof bij wat goed is voor het verteringsproces...

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:50

Wij gebruiken het mest van onze eigen paarden niet voor hun weiland, onze paarden eten de gedeelten waar mest gelegen heeft niet meer op. Als je het toch wilt gebruiken voor het bemesten van het weiland moet je goed in de gaten houden dat je de paarden op tijd ontwormt. :)

Wij gebruiken het om de planten te bemesten en ons gazon thuis.

Palmera

Re: Eigen mest gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:18

Op zich kun je dat wel doen, maar dan moet je mest toch wel een jaartje liggen hoor. En het liefste zoals hierboven gezegd regelmatig omwoelen en wat (oud of bedorven) hooi, kuil, enz erdoorheen mag ook wel.

LadyJane2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:55

femke27 schreef:
Op zich kun je dat wel doen, maar dan moet je mest toch wel een jaartje liggen hoor. En het liefste zoals hierboven gezegd regelmatig omwoelen en wat (oud of bedorven) hooi, kuil, enz erdoorheen mag ook wel.

Omwoelen s idd wel nodig anders droogt het nog niet goed genoeg!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:07

Mest moet niet drogen om te verteren, maar juist (een beetje) nat blijven.
Een jaar laten verteren is wel overdreven hoor. Ik heb mijn paarden op vlas staan, en dat is met 3 maanden gecomposteerd, maar stromest duurt ook geen jaar.

En vers gaat het er ook wel eens overheen, als de mesthoop gewoon vol is en leeg moet. Als je je wei sleept (ik heb teveel land om mest te verwijderen) doe je ook niet anders dan verse mest verspreiden. Als het goed fijn verspreid is, eten paarden het gras gewoon, ook als het met eigen mest bemest is.

Paarden maken 'toiletten', en die plekken in de wei zoeken ze op, niet omdat ze ruiken dat daar paardenmest ligt, maar omdat ze die plekken gekozen hebben als 'toilet'. Als ik een perceel opnieuw laat inzaaien en na een eerste keer hooien de paarden er weer op gaan, gaan ze op exact dezelfde plekken weer hun toiletten inrichten. Heeft dus niets te maken met dat ze gras dat met eigen mest bemest is niet eten. Het inrichten van toiletten is wel oud instinctief gedrag, om wormbesmetting te voorkomen.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:53

Bij mij op stal wordt de mest uitgestrooid over de weilanden in het voorjaar. Daarna komt er nog een keer andere mest overheen (twijfel even over varkensmest of kippenmest :? ) en dan laat de stalhouder het gras groeien om het te hooien.

Inmiddels is dit weiland 3 weken geleden gehooid en de paarden staan nu op dit weiland gehele dagen....

Gaat al twee jaren zo (zo lang sta ik er) en je ziet of merkt er niks van.

In het begin verwachtte ik in nog lange tijd drollen te vinden of vlas.. maar verbazingwekkend hoe snel dat verteerd is!