Hoe onderhouden jullie de weide (bemesting e.d.)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

Hoe onderhouden jullie de weide (bemesting e.d.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 14:02

Hallo allemaal,

n.a.v. het topic 'is dit weiland groot genoeg' ben ik erg benieuwd hoe andere mensen hun weiland onderhouden. Ik las hier reacties van mensen die met 5000 m2 weiland te véél gras hebben voor hun 2 of 3 paarden. Ik kan me dit echt niet voorstellen en vraag me nu dus af wat wij verkeerd doen.

We hebben 2 weilanden van elk zo'n 2000 m2 gras. Hierop grazen overdag 1 fjord en 1 welsh A pony, 's nachts gaan de pony's op stal. Wanneer de wei erg nat is worden de paarden in de bak gezet zodat het niet verrot wordt getrapt.

We bemesten zo'n 2x per jaar (langzame groeistof) en strooien dan vaak gelijk ook graszaad erop. We hebben overigens kleigrond. volgens de boeren uit de buurt is het erg goede grond voor landbouw.

Echter, wij moeten vaak bij aanhoudende droogte de paarden al hooi gaan bijvoeren. We hebben nu 1 wei 3 weken vrij gehouden en die was weer redelijk bij gegroeid, nu ze er weer sinds 2 weken op staan is het eigenlijk al weer tijd om ze weer terug op de achterste wei te zetten, echter is deze nog steeds diep droevig kaal... (We hebben die wei 2 weken terug bemest).

Graag dus tips van deze mensen die het wél voor elkaar krijgen hun paarden niet bij te hoeven voeren en er nog hooi van te laten persen ook... :?

aslo

Re: Hoe onderhouden jullie de weide (bemesting e.d.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:19

Flink sproeien 's nachts in de droge periodes.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:32

Geef ze niet ineens het hele stuk maar begin met bijvoorbeeld een kwart van het stuk. Zo kun je het stekje regelmatig verzetten en doe je veel langer met je gras!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 14:41

HelgaV schreef:
Geef ze niet ineens het hele stuk maar begin met bijvoorbeeld een kwart van het stuk. Zo kun je het stekje regelmatig verzetten en doe je veel langer met je gras!

vorig jaar hebben we idd in de droge periodes beide weilanden door de helft gedaan en had zo dus 4 stukken. We verweiden ze toen elke week naar een nieuw stuk en besproeien deden we ook, maar we moesten alsnog vaak na een dag of 3/4 wel bijvoeren (had toen overigens er ook nog een rijpaard bij staan).

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:47

ik heb onze weide ook in drie stukken verdeeld, en probeer hiervan steeds kleine stukjes te geven. Dat is nu op, gelukkig mogen mijn paarden nu in de wei van de buurman staan, en kan de eigen weide weer groeien. Elke keer als ze uit een stuk land komen, maaien we de overgebleven stukken (waar ze gepoept hebben enzo) kort en doen we er kunstmest eroverheen (17-17-17)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:25

Oke, ik heb zo'n 4500 vierkante meter grasland. En een paddock en een stuk tegels. Vanaf 1 november staan ze in de paddock en op de tegels. Tot aan het voorjaar. Dus ik heb niet het hele jaar door weidegang, ik vind dat zeker zo'n kleiner perceel juist ook rust moet hebben.

In het voorjaar laat ik het eenmaal injecteren door de loonwerker. Dan groeit het gras dus echt als kool. Mijn perceel heb ik in 2 stukken verdeeld. 1 stuk heeft een ingang vanaf de paddock, om in het andere stuk te komen moet je door het eerste stuk heen.
Ik begin in het voorjaar vanaf de paddock met een minuscuul stukje gras, en dat schuif ik steeds verder op naar achteren. Daar mijn fjord 's nachts in de paddock staat scheelt dat natuurlijk ook weer wat.
Dan komt het moment om te hooien. Dat is natuurlijk niet te voorspellen wanneer dat kan. Maar 1 ding is wel zeker: na het hooien groeit het gras als kool, en heb je dus meer dan voldoende gras om de hele zomer door te komen! Ik heb echt nog nooit in gras nood gezeten.
Het is echt een kwestie van bedenken wat je wilt hooien, dat met rust laten en de rest logisch indelen/rantsoeneren.
Ik mest iedere dag uit en regelmatig maai ik dingen als slootkanten en ik spuit eens wat gif op plekken waar de paarden niet lopen en ik teveel onkruid zie.

Zo doe ik het ongeveer....

edit: het aantal paarden is dus mijn eigen fjord en een groot rijpaard van iemand anders.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:38

Ik heb een weiland van 13000 m2.
Hiervan blijft 7800 m2 ongebruikt en hiervan hooien we de hele wintervoorraad (eerste snee) en verkopen we de tweede snee.
Op de rest 5200 m2 lopen de paarden (een fjord, een kwpn en een shet). Hiervan is een stuk van 25x30m rijbak en dit stuk belopen de paarden in de winter als de wei zelf te nat is. De rest begrazen ze in stroken en daar heb ik meer dan voldoende aan. Maar de fjord en de shet eten niet veel (zouden ze wel willen) en ook de kwpn eet niet veel (die stopt gelukkig als ie vol zit).

Maar ik denk dat bij jou het probleem hem ook voornamelijk in de grondsoort zit. Op klei groeit gras nou eenmaal niet zo lekker. Een paar jaar geleden stonden de paarden bij mijn zus thuis op klei, nou, dat was de hele winter drama. Nat, geen gras, etc etc.
bij mij staan ze dus op zandgrond, hoog gelegen, dus ze kunnen de hele winter bijna op het gras (muv van ongeveer drie weken) en het groeit ook nog eens erg lekker. Maar de wei is nog jong dus dan groeit het ook allemaal wat sneller.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 21:43

Ik denk idd dat dat wel een probleem is bij ons. Er grazen al minimaal 14 jaar paarden op hetzelfde stuk weiland.. Waarbij de vorige eigenaar ook nog eens 5 a 6 paarden had..
Echter hebben wij vorig jaar 1 weiland helemaal omgeploegd en opnieuw ingezaaid ed merken we vrij weinig verschil met de andere qua groei e.d.

Het injecteren zouden we ms wel is kunnen proberen volgend jaar. Rond welke tijd is dit het beste? En na hoeveel weken zetten jullie dan de paarden erop?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:14

Injecteren gebeurd in het voorjaar. Voordat alles gaat groeien dus. Kan maart zijn, kan april zijn. De grond moet namelijk droog genoeg zijn dat de zware machines die dat komen doen niet wegzakken. Het is hier ook ieder jaar verschillend.

Na een ongeveer een week met regen of langer zonder regen zet ik dan de paarden er weer op.

M_nuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:32

We delen de wei op!
Krui de poep weg& in de zomer besproeien (soms gras bijzaaien)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:10

Ik heb dit jaar voor het eerst een wei gehuurd (halve hectare) en ben zeer verbaasd over hoe het gras groeit.
Het land had zwaar achterstallig onderhoud toen ik het overnam; er hadden teveel ponies op gestaan, mest was nooit opgeruimd en sommige bossen zuring hadden een omvang van 3 m3 !!
Nadat ik (met hulp) handmatig de meeste mest er af gehaald heb, ben ik aan het onkruid begonnen; round-up spuiten en/of meteen uitsteken. Eind maart is het toen ook geïnjekteerd.
Vanaf half maart ben ik voorzichtig het aantal weide-uren gaan opbouwen, vooral omdat het gras toen ook echt de grond uit schóót. Binnen een maand heb ik de halve hectare verdeeld in 2 stukken; 1500 om te grazen en 3500 om te laten groeien.
Dit is half juni gemaaid. Toen stond het gras 90 cm hoog !!
Er kwamen dus van 3500 m2 120 baaltjes af met een gewicht van 25 kilo.
Momenteel staan de 2 E'tjes + veulen er gemiddeld 6 a 7 uur per dag op.

Het land is nog steeds niet in echt beste staat; het gras staat ver uit elkaar, maar er is wel een grote verscheidenheid aan soorten. Het zal dus ook dit jaar bijgezaaid moeten worden (sept. gok ik). Verder heb ik het nu diagonaal gesplitst zodat ik ze kan verweiden. Het is niet de bedoeling dat ik het weer laat maaien. Ik hoop dat ze nu tot flink ver in het najaar op het land kunnen blijven enkele uren per dag.
Ik twijfel nu nog tussen mest ruimen en kunstmest mesten of mest laten liggen en verspreiden. Ik neig naar het eerste omdat het land waarschijnlijk meer nodig heeft als simpele paardenmest.
Verder speelt ook het fructaanverhaal mee. Te kort gras heeft een hoger fructaangehalte (kans op hoefbevangenheid), dus is flink mesten eigenlijk wel nodig.
Maar dan heb ik weer kans dat ze het niet aangegeten krijgen en ik weer moet maaien.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:37

Bij ons de eten de paarden het gras niet meer waar paardenmest op ligt :=, dus ik haal altijd alle mest eruit. Wij hebben er dit jaar voor gekozen in juli nog een keer te laten injecteren, omdat door de droogte de 1ex niet goed de grond is gegaan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:35

ik heb heel veel grond voor het aantal paarden.

ongeveer 3ha grasland. de helft die gehooid wordt, wordt in het voorjaar geïnjecteerd. Afgelopen jaar had ik na de winter nog genoeg gras, dus dat hoefde niet bemest te worden en tegen de tijd dat dat kort was, was het andere kortere gras al weer aangegroeid.

Ik had dit jaar een stuk wat al kaal was gegeten nog met een beetje kunstmest bestrooit, maar achteraf gezien was dat niet nodig geweest. Heb nu nog steeds teveel gras.

Het hooiland is dit jaar 1x gemaaid, eind juni. Ik laat het nu weer bijgroeien voor van de winter en laat het niet nog een keer maaien omdat er 34 grote ronde balen hooi (in plastic) vanaf zijn gekomen en ik daar al een deel van moet verkopen omdat ik teveel heb.

Ik merk dat vooral de drijfmest het gras lekker laat groeien. Je krijgt er een mooiere/dikkere grasmat van dan van (paarden)kunstmest.
Maaien is ook goed voor je grasmat. Liefst niet te kort om de grasmat niet te beschadigen, maar wel genoeg zodat het gras meer in de breedte uit gaat stoelen en sterkere wortels aan maakt.

Vorig jaar moest ik de helft van het gras af staan aan de boer die maaide, en kwam ik net te kort voor 4 paarden en heb ik vaker mest uit laten rijden. Nu is de andere helft gewoon onbemest gebleven en heb ik gras over. Dat is ook beter voor de paarden dan intensiever bemest gras.

Als het voorste stuk straks kaal is laat ik dat stuk eventueel nog even injecteren zodat het nog wat bij kan trekken voor dat de winter begint. Als het gras iets langer de winter in gaat, kan het meer water hebben dan wanneer het helemaal kort gegeten is.

Als het stuk hooiland voor in het najaar en de winter kortgegeten is, verspreiden we daar eventueel de mest (najaar of voorjaar) en zodra het gras dan in het voorjaaar weer gaat groeien zie je er niets meer van terug. Doordat het gehooid wordt heb je ook geen last van wormbesmetting door de mest.

Daar waar de paarden lopen wordt het hele jaar elke dag uitgemest.

kalk strooien zou goed zijn maar hebben we tot nu toe nog niet laten doen.
2 jaar geleden hebben we 1 keer het grootste deel van de wei laten spuiten tegen onkruid door een loonwerker en het jaar erop hebben we het andere stuk deels bespoten met de rugspuit.

Vooral het stuk wat intensiever begraasd wordt, komt langzamerhand steeds meer onkruid terug, dus dat stuk zal in de toekomst weer een keer gespoten moeten worden.
Het hooiland, wat slechts 1x per jaar, in het najaar en de winter, afgegraasd wordt, is nog steeds vrijwel onkruidvrij.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:47

Wij hebben een weide van 5000 m² die we opdelen in twee gelijke stukken. Toen we dit voorjaar de weide voor het eerst huurde, stond er veel gras, maar ook heel veel onkruid. Kortom, een niet onderhouden weide maar wel een vochtige weide, wat met die warme weer al goed van pas is gekomen. Anders was alles al uitgedroogd.
Nu zet ik ze ongeveer per maand op het andere stuk en ze staan nu weer (voor de tweede keer) op het eerste stuk. Maar we hebben deze niet bemest en dat is wel te merken, het gras is al bijna op en ze moeten nog anderhalve week hierop staan. Nu zie ik ze niet vermageren en ze blijven wel eten, ik hou het goed in de gaten anders ga ik ze toch vanaf dit weekend bijvoederen. Da's dan maar voor een week, daarna mogen ze terug op het andere deel. Ze krijgen overigens geen krachtvoer.

Het andere deel, daar hebben we nu het onkruid zo goed en zo kwaad weggenomen en dan met stikstof de grond bemest. Dat is nu een dikke anderhalve week geleden en het gras groeit als kool!

Ondanks dat er geen overvloed aan gras is, staan de paarden er gezond en wel bij. Ik moet bij beiden goed duwen vooraleer ik een rib voel ;) . Dat bewijst maar eens dat paarden niet veel nodig hebben, zolang ze de hele dag maar kunnen rondknabbelen. Ik vind die lekker, dikke, groene (koeien)weides dan ook veel te vet voor een paard.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:01

Net wat Bolieke zegt: te veel gras is ook niet goed! En wat is teveel of te weinig en in wiens ogen? ;)
Hoe ziet je wei eruit: hier en daar een plukje gras met veel grond zichtbaar ertussen of is het alleen maar kort en wat dor?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:08

Wij mesten onze weide al enkele jaren met kalkcyanamide. Dit is een reeds lang bestaande meststof die ook kalk inbrengt, bepaalde onkruiden bestrijd en muizen en mollen verjaagd. Toen we in mei de weide lieten hooien vroeg de loonwerker hoe we zo een goede weide hadden gekregen : veel variatie in grassen en kruiden, weinig onkruid en gras dat zeer snel droog was. Toe hij hoorde wat ik gebruikte zei hij dat hij ook alleen kalkcyanamide gebruikt op zijn eigen weiden. Ook onze dierenarts heeft het gebruik ervan goedgekeurd.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:10

Van die kalk had ik ook al gehoord en dat gaan we dan ook doen dit najaar van zodra de paarden eraf zijn. Ik zie graag van die weides met allerlei soorten gras en onkruid.
Wij zijn gisteren alsnog begonnen met hooi bij te voeren. Volgende week gaan ze op hun ander stuk, dat begint er heel goed uit te zien. Ik ben zeer blij dat we het met stikstof heb bemest. Er groeit nu ook gras waar voorheen (toen we erop kwamen) enkel maar bosjes onkruid stonden.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:02

Wij hebben zo'n 5000m2 verdeeld in 2 stukken, voor 2 paarden en 1 ponytje met veulen.
's Nachts gaan ze in de paddock en krijgen ze voordroog en krachtvoer, overdag gaan ze de weide in.
Op deze manier hebben we precies genoeg gras :D

In het voor en in het najaar gaat er kalk op, 10 kg per 100m2 per keer.
We willen de grond nog laten testen om te zien of dit voldoende is omdat bovenstaande een onderhoudsdosering betreft.

Na de kalk strooien we 17-17-17 of 15-15-15, in het voorjaar voordat ze op de weide gaan beide stukken.
Vervolgens steeds na het omweiden.
Ongeveer 25 kg per weiland.

In de winter verdelen we de mesthoop over de weide, de mest is dan al mooi gecomposteerd omdat we vlas gebruiken.

Ik verwijder geen mest uit het weiland, na het omweiden slepen we de weide, maaien we de toppen en spuiten we het onkruid met MCPA en MCPP.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 17:38

Heb vandaag nog een wei gemaaid, hopen dat het daar een groei-boost van krijgt.. (zo maar net de punten eraf).

Deze wei is 2 jaar terug helemaal opnieuw ingezaaid en ik vind het tegenvallen qua opbrengst. Er zijn nog veel kale plekken tussen het gras dus het is nog niet lekker gestold. Ondanks dat we het toen ook heel lang hebben laten liggen, gemaaid hebben, bijgezaaid, kunstmest e.d. is het nog steeds niet zoals ik wil.
Ik heb iig voorgesteld het volgend jaar is te laten injecteren, is zien of dat werkt..

Te veel gras is idd ook niet goed voor een paard, ze staan er beide ook echt niet te mager bij, maar worden 's nachts gewoon nog gevoerd met biks en voordroogkuil. overdag als het gras bijna op is voeren we ze nog 2x voordroog. Maarja, ik zou liever zien dat ik ze geen duur voordroog meer hoef te geven wanneer ze in de wei staan..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 00:53

Ik heb zelf mijn weide in 5 jaar tijd van een hoop onkruid naar beperkt onkruid gekregen. Het kan echt hoor! En het is zoals eerder hier vermeld ook zeker geen groot stuk.

Ik geloof er echt heilig in dat 1x per jaar injecteren al wonderen doet. En het laten hooien van de weide ook. Vooral dat schudden zorgt ervoor dat er het graszaad letterlijk in de rondte vliegt. Ik heb tot nu toe ieder jaar een stijgende lijn in het aantal hooibalen gezien. Dat zegt toch genoeg...