Zandhappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chieta

Zandhappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 09:23

Goedemorgen,
Heeft hier iemand van zandhappen gehoord?
Gisteren kwamen de buren mijn nieuwe pony bewonderen, die ik als gezelschap voor onze ukkie erbij gehaald heb (shetlanders)
Ukkie heeft al eens hoefbevangenheid gehad, vandaar dat hij nu een groot gedeelte van de dag op een stukje wei loopt met kort gras.
Sinds een paar dagen lopen ze daar nu alle twee.
De buurman zei dat ik op moest passen vanwege zandhappen (het gras groeit op grond niet op zand) omdat ze teveel zand of grond naar binnen konden krijgen met grazen.
Ze konden er aan dood gaan.....
Mijn vraag is... klopt dit verhaal of hoef ik mij geen zorgen te maken
mvg. Chieta

sjorsias

Re: Zandhappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:25

Ja als je een stuk land hebt waar heel kort gras op staat, krijgen ze wat van de grond binnen. Daar kunnen ze inderdaad ziek van worden --> zandkoliek. Mijn pony heeft dit gehad toen hij nog een veulen was, deze krijgen dit sneller.
Hij staat nu nog steeds vaak op een kaal weiland (omdat de andere pony snel hoefbevangen is) maar we hebben hier nooit meer last van gehad. Je moet gewoon goed bijvoeren met hooi :)
Maar je hoeft je geen zorgen te maken hoor.

ik vond dit op internet:

"Diagnose

Hoe weet je nu of je paard wel of niet zand eet of tijdens het grazen teveel zand binnen krijgt?
Heel simpel. Pak wat mestballen (zo zuiver mogelijk, dus niet die al in het zand hebben gelegen) Doe deze in een emmer met zoveel water dat de mest onder staat. Knijp de mestballen fijn met de hand. Vind je dit stinken aan je handen, gebruik dan plastic/rubber handschoenen. Het zand zinkt binnen enkele seconden naar de bodem. Giet het bovenste laagje water met de drijvende mest weg. Doe weer een beetje water erbij. Weer enkele seconden schuin laten staan. Giet weer het bovenste laagje water met drijvend mest weg. Herhaal dit tot al het mest gescheiden is. Je zult dan onder in de emmer zien dat er zand is achtergebleven. Dit zand is heel goed herkaanbaar wat het is licht van kleur. Je hoeft niet bang te zijn dat het zand van jouw paard donker is, want dat is niet.

Hoeveel zand mag er onder in de emmer zitten? Op de hoeveelheid van 2 handen vol mest, ongeveer 1 theelepeltje. Is het meer dan een eetlepel moet je actie ondernemen. "

http://www.rvludovicus.nl/zandkoliek.htm

chieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 14:28

Hartelijk dank voor u snelle antwoord , ik zal het uitproberen met de mest.
groeten chieta

zij

Re: Zandhappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:23

volgens mij is het ook zo dat als je genoeg hooi geeft (wat je dan niet op de grond neer moet leggen, maar op stenen of in een bak) ze dan ook een stuk minder zand binnen krijgen...

koekjes1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:19

hey

ja dat klopt, ze kunnen zandkoliek krijgen als ze teveel zand binnen krijgen doordat het gras kort is of ze de laatste restjes hooi van de grond proberen op te eten. Bij mijn oude stal zijn er meerdere pony's door overleden. Daar krijgen ze nu ook via speciale ruifen. en bij mijn huidige stal staat amper gras, dus die krijgen gewoon de hele dag hooi en staan op platoos.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 11-10-09 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten na deze reactie verwijderd. Aangezien dit al een oud topic is. Gelieve niet meer in te reageren.