Vlechten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kinoa

Vlechten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 20:14

Ik hoorde zo iets.. als je de manen vlecht , dat het minder snel afbreekt .
nou ben ik heel zuinig met de manen van me paard, maar is dat nou zo?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 11-07-09 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Schoppost verwijderd.

zij

Re: Vlechten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:16

ja het is zo. veel dneken dat de manen dan sneller gaan groeien, maar dat is niet zo...

gebruik de zoekfunctie anders maar eens. er zijn namelijk al heel veel topics over...

en je eigen topic omhoog schoppen mag niet ;)

zeemermin13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:35

ik heb ooit gehoord als je manen tevaak vlecht dat ze dan juist sneller afbreken. |(

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:10

ik vlecht ze niet mee ik kam ze alleen ze zijn nu dacht ik de 50 cm gepasseer heerlijk om mee te vlechten :D

ruiterder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:34

Als je vaak vlecht en knopjes maakt dan breken de manen inderdaad sneller af enige oplossing gelijk na je wedstrijd de vlechten er uit halen. wat minder knelt is vlechten met touw is wel wat meer werk en het uitknippen is een precies werk.. een keer mis knippen en ja dag manen..

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:37

Ik heb eigenlijk altijd de manen in vlechten.
Gewoon omdat ze super lang en dik zijn. Het gaat klitten en het is nog eens super warm voor de pony als ik ze loslaat.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:43

De manen breken alleen af als ze te strak gevlochten zijn. Probeer dus losjes te vlechten dan geeft het weinig problemen.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:46

hier zit de tink ook altijd in de vlechten..
anders veel te warm en gaan ze zo klitten en doen en ja dan met uitkammen ben je ze zo kwijt!

ChilleChick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:12

Ik had mijn paard gekocht en toen waren de manen erg kort afgeknipt. Dat vind ik supperzonde dus ik laat ze lekker groeien.
Vlechten zorgt ervoor dat de manen niet door de war raken en uitewindelijk beter uit te kammen is, verder is het minder warm. Maar als je strak vlecht is dat weer slecht en het trekt , dus kan pijn doen.
De enige keren dat ik bvlecht is met de keuring. Ook veulens worden dan gevlochten. Ik vlecht eingelijk wel heel strak, rekening houdend met de buiging vna het hoofd. waardoor het begin iets minder strak zit dan de rest vna het vlechtje zodat het niet trekt.
Toch kan ik het elastiekje eruit halen en dan blijft de vlecht zitten . En zo hoort het ook ;)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:58

Ik heb idd ook altijd vlechten in de manen van mijn haf, naar mijn idee blijven ze mooier en breken ze mider snel maar of dat nu echt is?

Denice1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:13

zeemermin13 schreef:
ik heb ooit gehoord als je manen tevaak vlecht dat ze dan juist sneller afbreken. |(
dat heb ik ook gehoord inderdaad ik vlecht ze nooit alleen als ik op dressuur concour moet

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:16

kinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 12:21

wat een lange haartjes zeg !
ik wil bij mijn jaarlinger ook van die mooie lokken creeeren, en het is nu al een mega dikke pluk wat eigelijk niet door te kammen is,
Zal ik het ook gaan vlechten of denken jullie laat maar lekker hangen

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:04

Zou het lekker wassen, antiklit in de manen doen, uitkammen met je handen.
Niet met een borstel want dan worden ze alleen nog maar dunner.

En als laatste losse vlechten in.
Ik doe ze om de dag overnieuw maken en ze blijven prachtig :j

Voorpluk doe ik eigenlijk nooit in een vlecht. Ben bang dat als ze ergens achter blijf hangen dat ik hem kwijt ben :=
En los is handiger voor de vliegen.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:10

Als je manen invlecht "lijkt" het of ze harder groeien, dat komt omdat ze minder slijten... Haren slijten ook als ze gewoon los hangen.. ;-) Ik vlecht ook altijd de manen in maar dat is ook omdat ze anders haar eigen manen opeet!! Hihi!! Ennuh, niet te strak invlechten he!! Ik pak altijd grote lossige vlechten!!

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:12

Mijn Tinker heeft altijd vlechten in! Haar manen zijn nu zo'n 1 meter en 9 cm (laatste keer gemeten).
Ik vlecht nu al een jaar of 3, vooral omdat ik erg zuinig ben op haar manenen ze heel graag nog langer wil hebben. Wanneer ik haar manen nu los laat hangen komen ze bij het grazen en hooi eten in haar mond terecht en dan kauwt ze deze dus kapot.
Ik heb niet het idee dat vlechten slecht is of zorgt dat manen afbreken. Vooral omdat ik na drie jaar vlechten een enorme dikke en lange bos manen bij elkaar heb gespaard!!
Ik laat de vlechten lekker zitten totdat de boel begint te pluizen. Ik doe ik dus zo min mogelijk aan, omdat je met kammen/borstelen vaak veel manen verliest. Zo'n 1 keer in de 2 weken haal ik de vlechten eruit, borstel het voorzichtig (onderaan beginnen) en vlecht ik het weerk opnieuw in. Ik let er ook altijd goed op dat ik niet steeds dezelfde plukken heb met vlechten. De ene keer heb ik wat dikkere vlechten en de andere keer wat dunnere.
De voorpluk laat ik ook altijd los, vooral omdat dit een geweldig vliegennetje is!