Schraal of vol?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Schraal of vol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 14:03

Ik lees de laatste tijd erg veel commentaar op 'schrale' paarden. O.a. op HAW enzo...

Ja, het ziet er misschien iets minder mooi uit. Maar sinds wanneer is uiterlijk belangrijker dan gezondheid.

Ik heb een hele discussie hierover gehad met mijn veearts. Mijn 6 jarige merrie wordt niet echt voller, ondanks dat ze op de weide e.d. staat. Zelf heb ik daar weinig moeite mee, maar mensen bleven maar commentaar leveren.
Volgens mij DA is ze in prima conditie, en eigenlijk is deze schrale conditie veel beter voor paarden dan de volheid die mensen graag zien. Vaak worden paarden overvoerd waardoor ze eerder gewrichts en andere problemen krijgen.

Wat is jullie idee hierover?

Ik heb dit namelijk ook al veel met keuringen meegemaakt dat paarden helemaal 'opgevoerd' worden (sorry voor mijn slechte woordkeuze) :+

sberg

Re: Schraal of vol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:06

Als de veearts zegt dat ze in goede conditie is zou ik daar maar op vertrouwen. De een houd van een vol paard en de ander heeft zijn paard liever wat schraler. Het gaat erom dat het paard gezond is.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:07

Mijn merrie is echt te dik en wat we ook proberen, we krijgen het er (bijna) niet af. En daar ben ik zeker niet blij mee.
Ik persoonlijk ga echt voor de middenweg, ik hoef de ribben niet te zien, maar wil ze wel goed kunnen voelen. Zeker jonge paarden zie ik liever wat schraal. Te dik en te dun is gewoon allebei niet ok.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:09

Uiteraard is het een kwestie van smaak.

Maar ook de aanleg om de dik te worden verschilt per paard. Leeftijd speelt ook een rol en dagelijkse training e.d ook.

Als jouw paard gezond en gelukkig is moet je je niets van dergelijke opmerkingen aantrekken. Iedereen die een paard heeft hoort bovenstaande toch echt wel te weten. Het commentaar dat dan nog geleverd wordt kun je als zinloos beschouwen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:14

Hoi Angelique, hier Tessa van Xara... ;)
IMO is schraal beter dan te dik. Te dik is idd belastend voor gewrichten ed. Maar wat bedoel je met schraal? We zien natuurlijk liever niet de ribben, maar als je ze een beetje ziet is het ook geen drama. Je ziet sommige paarden op de wei opeens invallen, terwijl ze wel worden bijgevoerd. Mijn pony is juist te dik op de wei, terwijl er echt niet veel op staat en ik ook bijna niet bijvoer. Je doet er zo weinig aan vind ik.

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:19

Ik heb hetzelfde "probleem".
Mijn paard is voor in de ogen van veel mensen ook schraal. Je kan bij hem zijn ribben een beetje zien. Je voelt ze echter niet overduidelijk aangezien hij wel echt een laagje er over heen is. Mijn paard is dan ook echt in goede conditie en absoluut niet te mager, alleen heeft hij een flinterdun huidje waardoor je bij hem eerder zijn ribben ziet dan bij een paard die in feite in dezelfde conditie is als een ander paard met een "normale" huid.
Ik ga hem dan ook echt niet meer voeren want hij ziet er gewoon goed uit. Maar ik begrijp je frustratie van wat is nou goed en wat niet echt heel erg goed!
Als jou DA ook zegt dat je paard er goed uit ziet, zou ik daar gewoon naar luisteren en niet naar mensen die het paard alleen van een foto hebben gezien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:26

Iets te schraal is idd beter dan iets te dik.
Maar het ligt er ook aan wat 'iets te schraal' dan is.
Als je paard verder goed gezond is en je DA zegt dat het goed is dan lijkt me dat er niets aan de hand is.

Maar eigen dokter gaan spelen en zeggen dat het prima is terwijl het paard toch tekort komt is natuurlijk niet goed. Ik zeg niet dat het jou het geval is maar soms zie ik ook wel paarden op HAW waarvan ik denk; dat kan nooit goed zijn. En vaak blijkt dat ook wel; paard krijgt meer voer, is aangekomen en heeft ineens veel meer energie. Dan lijkt het me toch wel duidelijk.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:27

Ach, op HAW willen ze nou eenmaal altijd wel wat te zeuren hebben. Is het niet dat je geen cap op hebt dan is het dit wel.

Als jij vertrouwen hebt in je dierenarts dan zou ik mij er niet meer druk om maken. Hij kan dit beter beoordelen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:32

Mijn paard stond eerst ook vrij schraal (alhoewel, gewoon 'goed' is eigenlijk beter). Daar heb ik toen ook commentaar op gehad, en ben hem (besef ik nu) gaan overvoeren, het was mijn eerste eigen paard en ik wilde niets mis doen.

Nu drie jaar later heb ik een kleine olifant in de weide staan, waar ik gewicht van probeer af te krijgen. Hij is nu dus te dik. Ik zou hem nu dus liever ook terug schraler zien. Maar met zijn dikke buik, krijg ik nu wel niet meer de commentaar dat hij iets tekort komt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:48

En toch is het raar want voor een paard is iets te dik veel schadelijker dan iets schraler.
Voor een paard heeft dat veel meer negatieve gevolgens oa op de benen en vruchtbaarheid.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:52

Iets te schraal is beter dan iets te dik.

Maar dan is natuurlijk wel de vraag, wat is schraal?
Zelf heb ik geleerd dat je de ribben net niet mag zien of echt maar heel weinig zien, wel goed voelen.
De meeste paarden voel je ze zelfs maar amper.

Schraal op de ribben heeft naar mijn idee ook niet echt te maken met iets wat met HAW te maken heeft.
(wat met een vierkant dekje ook niet echt zo opvalt)
Ik kan me wel voorstellen dat een arme bespiering daar opgemerkt wordt.
Dat is natuurlijk iets om wel aan te gaan werken.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 15:07

Met schraal bedoel ik dus niet mager zodat je de ribben kan zien, maar gewoon niet vol, en niet zoveel vlees op de kont.

Ik ken een aantal mensen die hun paard al bijvoeren omdat ze op de rijvereniging commentaar hebben gehad omdat hun paard 'schraal' zou zijn. Terwijl het echt een mooi model is, niet te dik en in mijn ogen ook zeker niet te schraal of dun...

Tessebes schreef:
Hoi Angelique, hier Tessa van Xara... ;)
IMO is schraal beter dan te dik. Te dik is idd belastend voor gewrichten ed. Maar wat bedoel je met schraal? We zien natuurlijk liever niet de ribben, maar als je ze een beetje ziet is het ook geen drama. Je ziet sommige paarden op de wei opeens invallen, terwijl ze wel worden bijgevoerd. Mijn pony is juist te dik op de wei, terwijl er echt niet veel op staat en ik ook bijna niet bijvoer. Je doet er zo weinig aan vind ik.

Hoi Tessa :) wat leuk. Alles goed met jou en saartje?

Ja, het is ook heel verschillend per paard hoor. Mijn 6 jarige (Malibu dus) kan je dag en nacht op het land zetten en bijvoeren, maar ze komt gewoon heel weinig aan. Maar ik vind haar ook niet schraal hoor, ik kan het hooguit in sportconditie noemen...
Daarintegen is haar moeder snel te dik. Die staat nu in een schrale wei, maar is zeker geen schrale pony :D in deze wei blijft ze gewoon mooi.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:12

Ik vind dat mijn paard er goed uit ziet als je z'n ribben niet kunt tellen, voelen is prima.
Als ik zijn ribben ga zien vind ik dattie wel wat meer hooi kan gebruiken!
Echt te schraal vind ik als de ribben overduidelijk zichtbaar zijn.