Zou mijn pony 24/7 buite kunnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Zou mijn pony 24/7 buite kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 22:22

Mijn pony is gevoelig voor bevangen heid
Maar ik rij er haast niet mee meschien 1 a 2x in de week dat ik is een ritje buiten maak.
Ze staat nu eigelijk 21/7 binnen...
Zou ze met een graaskorf ook 24/7 buiten kunnne? ik hoor goede dingen over de korf dat ze veel minder binnen krijgen maarja hoeveel minder...?
Zijn bokker die ook het zelfde probleem hebben met hun paardjes maar met deze korf ze 24/7 buiten houden?

Groetjes Daan

Srtha

Re: Zou mijn pony 24/7 buite kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:27

Een korf is een optie maar als ik jou was zou ik je pony nog niet de hele 24 uur buite houden. Straks is die bevangen en dan kan het zijn dat de ppony niet meer mee kan. Ik zou gewoon overdags op het land en savonds ophale. met een korf kan je pony zeker een paar uurtjes langer staan. sucses

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:41

Kan je de pony niet op een kale weide of een kleiner stuk zetten. 21 uur per dag binnen staan vind ik zelf te veel eigenlijk.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:59

Hoi, ik heb een heel zwaar gebouwd type Haflinger, dus ook een ras wat gevoelig is voor hoefbevangenheid (heeft hij gelukkig nog nooit gehad, afkloppen !!). Hij staat van april tot nov. 24/7 op het land, en van nov. tot feb. overdag buiten, en feb. + maart staan ze dag en nacht binnen ivm bemesten van het land, en het is dan erg nat en het gras moet dan de tijd hebben om te groeien. Mijn paard staat in de zomer als het gras hoog is af en toe een paar dagen met grasmasker, niet continu want ik vind het ook niet zo leuk voor hem. Na een paar dagen zie ik dan wel duidelijk dat hij slanker is, maar ik rij hem ook regelmatig (niet elke dag maar wel bijna), ik rij altijd buiten, ik doe dan regelmatig een drafje of galopje en hij loopt ook altijd goed door bij mij, en ik maak ook strandritten van 3½ uur of langer, maar dan doe ik wel rustig. Een gemiddeld ritje is 1-1½ uur. Hij krijgt als hij 24/7 op de wei staat alleen ¼ muesli (pavo nature's best) als hij gewerkt heeft, en dan een beetje broodkruimels of slobberspul erbij en water erbij, soms een beetje brood of fruit ook. Op deze manier gaat het super met mijn paard. Als jouw paard gevoelig is voor hoefbevangenheid, vrees ik dat een grasmasker en 1 dag in de week werken niet genoeg voor hem is. Ik denk dat je hem dan echt regelmatig aan het werk moet gaan zetten, minimaal 3x per week en het beste is nog meer. Zo zou ik het risico niet nemen als ik jou was...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 01:17

Is er geen mogelijkheid tot b.v een paddock? Want zoveel op stal staan is geen leven voor een paard. Dan heeft het dier in ieder geval frisse lucht en kan die z'n benen strekken. Anders een kaal stuk grond. En uiteraard wel hooi bijvoeren.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 11:07

Ja de wei waar ze in gaat is wel kort hoor
maar ik vroeg me af als ik haar met korf zet is ze dan helmaal safe? Er is idd mogelijk heid tot eigen stukje of paddock maar in de zomer vind ik de paddock niks ze verveelt zich daar ook erg in.
Anders moet ik het gewoon van 12 tot 5 laten bv :) op kort stuk.

sjorsias

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:16

de fjord van mijn vriendin die is ook heel snel hoefbevangen. Wij zetten ze dan in het voorjaar op een kaal stuk land, waar nog wel een beetje gras is, maar wat nooit wordt bemest. Hier krijgen ze dan hooi bijgevoerd elke dag, en nu staan ze gewoon weer op het land. Je kan em beter niet gelijk altijd buitengooien. Dit kan in de herfst/winter wel. Je kan ook een stuk weiland afzetten, zodat dit een kaal stukje wordt?

vind het wel zielig als ie zo lang binnenstaat, ondanks ie snel hoefbevangen is hoeft dat niet :)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:19

Ja, bij ons zijn 3 pony's bevangen geweest en één daarvan word het om de haverklap. Ze staan allemaal 24/7 buiten, en die pony die het zo snel word met graasmasker de rest gewoon zonder.

koekjes1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:26

ik zou het ook afraden. Ook al doe je zo'n korf om. Zou het risico niet nemen. tenzij ze in een paddock ofzo kan staan.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:28

Ik doe het ook, mijn paard loopt alleen wel iets meer per week. En ze staat met korf wel 24/7 buiten. En het gaat ook goed.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:52

koekjes1985 schreef:
ik zou het ook afraden. Ook al doe je zo'n korf om. Zou het risico niet nemen. tenzij ze in een paddock ofzo kan staan.

De hele dag op stal staan is slecht voor paarden. Ze hebben ruimte en frisse lucht nodig. En gezelschap van andere paarden.
Er zijn zat manieren om paarden die snel bevangen worden buiten te laten, en er zijn veel goede mogelijkheden al genoemd hierboven.
Op stal staan is geen goed leven. Liever een paddock, kale weide of graaskorf.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 19:01

Nee maarja je moet maar net op een stal staan waar ze de paddock weinig of niet gebruiken ...
ze komt op een weide waar heel weinig staat maar ik voreg me af of ze met korf dan helemaal safe is ...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:04

Ik weet niet wat jij voor je stal betaald en wat je daarvoor krijgt. Maar ik vind wel dat als je betaald om je paard ergens te stallen dat er dan dus voor het welzijn van het paard gezorgd moet worden. Dus ook als dat dier snel hoefbevangen is zal de stal eigenaar toch naar een oplossing moeten zoeken.

En ik durf je niet te garanderen dat het safe is met graaskorf. Dat kan niemand je garanderen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:15

DaanxBien schreef:
Nee maarja je moet maar net op een stal staan waar ze de paddock weinig of niet gebruiken ...
ze komt op een weide waar heel weinig staat maar ik voreg me af of ze met korf dan helemaal safe is ...

Ik zat met hetzelfde probleem dus ik snap dat je niet weet wat je moet! Jazz eet minimaal met de graaskorf dus dat is geen probleem, ze gooit hem er wel af maar hij gaat die dag erop meteen weer om. Ze beweegt nu bijna elke dag en ze is beter dan dat ik haar lang op stal zet als ze bevangen is geweest (dan is ze suf, sloom, geen zin in werken).

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:14

DaanxBien schreef:
Ja de wei waar ze in gaat is wel kort hoor
maar ik vroeg me af als ik haar met korf zet is ze dan helmaal safe? Er is idd mogelijk heid tot eigen stukje of paddock maar in de zomer vind ik de paddock niks ze verveelt zich daar ook erg in.
Anders moet ik het gewoon van 12 tot 5 laten bv :) op kort stuk.

Precies, als de wei kort is, zet je haar een paar uurtjes daarop en derest op de paddock, of klein stukje
afgezet weiland. Is ze toch in de wei..

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:25

Je staat nu bij Cees Poot toch als ik het goed gezien heb op je profielfoto ?
Ga eens bij Neville stables kijken, daar kan je pony 24/7 buiten staan in het zand, is namelijk een hit-actiefstal. Het weiland zit er niet aan vast en je hoeft er dus ook je pony niet in te zetten.. Misschien een handige oplossing voor jou pony..

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 14:24

Neville is 300 euro vind ik een beetje veel voor een kleine pony.
maarja heb al iets anders gevonden waar ze heel de dag buiten kan.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:28

Mijn paard heeft een verhoogd risico op bevangenheid, staat 24/7 buiten op een behoorlijk korte wei en krijgt stripbegrazing. Is dat misschien een mogelijkheid bij je op stal? Ik vind ook als je betaald voor een stalling er ook weidegang bij hoort, een paard is zoals Femke27 zegt niet gebouwd om een hele dag op stal te staan. Je zou desnoods eerst een ander paardje de wei nog korter kunnen laten eten (het stuk waar je paard als eerste in moet) zodat het gras nog korter is.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 14:31

Ja ik ga de 27ste ook naar een andere stal waar ik wel meer mogelijkeid heb haar buiten te houden en op schraal gras, Daarom vroeg ik ook is het dan safe als ik haar af en toen is 24/7 zet als het gewoon goed weer blijf :)

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:49

Met een graaskorf om krijgen ze niet veel gras binnen. Bij ons op stal staat een pony, die snel hoefbevangen is, gewoon de hele dag buiten met korf.