Welzijn van paarden: natuurlijke stalling??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dok12

Welzijn van paarden: natuurlijke stalling??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 13:07

Laatst kwam ik op deze link terecht: http://www.natuurlijkestalling.nl/

Binnenkort schijnen hier advertenties van natuurlijke stallingen te worden geplaatst. Ik ben erg geinteresseerd omdat ik een sobere pony heb die het goed doet buiten z'n box, maar die ik niet zomaar dag en nacht op een landje kan zetten (ivm aanleg hoefbevangenheid). Ook wil ik hem niet aan de andere kant van het land droppen, maar enigzins in de buurt. Mijn ervaring is dat naarmate de stalling luxer werd, mijn pony meer stalondeugden begon te ontwikkelen, door het gebrek aan vrijheid. Luxe is sindsdien voor mij heel betrekkelijk geworden. Op 4 sterren maneges leek hij niet erg gelukkig. De periode op een particuliere stalling, waarbij hij hele dagen door weer en wind in een gebrekkige paddock aan het water stond, heeft hem weer helemaal doen opknappen. Dit heeft mij nu wel aan het denken gezet :\

Ik ben benieuwd wat jullie van een natuurlijke stalling vinden en of jullie je paard op een dergelijke stalling zien staan..

hafjegek

Re: Welzijn van paarden: natuurlijke stalling??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:08

mijn paardjes zijn ook het gelukigst als ze de hele dag rond kunnen scharelen in een paddockje, ze hebben een klein schuilstalletje, moet nog wel een grotere worden deze zomer...
maar ze vinden het heerlijk, en alleen als het echt hard regent ofzo gaan ze er staan of als het heel warm is, dan is daar de meeste schaduw. en verder staan ze liever buiten dan op stal, wat ze ook een tijdje gekund hebben. ze vervelen zich helemaal suf in een box en worden duf en lusteloos van, en als ze er dan uit mogen om te werken hebben ze geen zin werken, en nu kunnen ze de hele dag zelf rondstruinen en lopen, en hebben ze ook meer zin in werken.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:39

belangrijke dingen voor een paard:
voldoende grote stal (minimaal 3x3 en licht en lucht)
vers drinkwater
goed en voldoende voeding
veel naar buiten kunnen, liefst de gehele dag
goede rijbodem
verder is niet nodig naar mijn idee om een paard gezond te kunnen houden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:09

friesiszwart schreef:
verder is niet nodig naar mijn idee om een paard gezond te kunnen houden.

1. de vrijheid om natuurlijk gedrag te vertonen = in een groep op een voldoende grote weide met geschikte ondergrond (paarden hebben hoeven, geen zwemvliezen)
2. bescherming tegen de elementen = eigen vacht en beschutting (bomenrij of afdak) naar keuze
3. goede voeding = water en relatief voedingswaarde-arm ruwvoer

hc

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:14

Dok12 schreef:
Luxe is sindsdien voor mij heel betrekkelijk geworden.
Als het voor jou al betrekkelijk is, kun je nagaan hoe een paard daarover denkt :D
Hij moet droog en uit de wind kunnen staan en afhankelijk van de leeftijd/gezondheid ook nog een beetje zacht kunnen liggen. Verder is altijd de beschikking over voldoende fris water een vereiste en genoeg voer van voldoende kwaliteit. Zelf kunnen kiezen voor binnen of buiten staan en genoeg ruimte om eens een beetje gek te doen.
Sjieke stallen met koperen knoppen en voer op een gouden schaaltje ruilt hij graag in voor bovenstaande ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:19

DubbelDun schreef:
...

..ik mis het element ´kudde´nog Dubbeldun.

Paarden zijn sociale dieren die in familiegroepjes leven al dan niet in los kuddeverband met andere groepjes.
Dat sociale element is dé groter factor bij de vrijheid om natuurlijk gedrag te vertonen.
Zelfs primaire levensbehoeftes als eten en drinken zijn als alle andere gedrag sociaal of sociaal gerelateerd.
Zelfs mesten en urineren spelen een social rol.
Zonder sociale structuur missen paarden een fundamenteel welzijnselement.

hc

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:24

Tja niet iedereen kan er meerdere paarden op na houden, maar als je met meerderen samen iets zou kunnen doen is dat wel aan te bevelen.
Overigens zijn niet alle paarden sociale dieren, je hebt er een enkeling bij zitten die het liefst alleen is c.q. grote problemen in een kudde heeft.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:34

Tuurlijk is een kudde het mooist, maar dat kan niet altijd.
Ik had nl 4 pony's want ik wou graag een kudde maken.
Nou dat ging dus niet samen, en ik moest ze nog 2 bij 2 zetten in 2 weilanden.
Nu heb ik er nog maar 2 in totaal en dat zijn echt vriendinnen voor het leven.
Geen ruzie meer heerlijk gewoon. Dan maar 2 ipv van 4 hoor.
Ze staan dag en nacht buiten in de wei met een stuk verhard voor hun natte voeten tegen te gaan.
Zomer en winter. Nu ruil ik ze van wei 1 om naar wei 2 altijd lekker gras. Met 4 ging dat ook niet.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:39

Mijn paard heeft ook wel eens op een wat luxere stal gestaan. Paard zou er wel elke dag op de weide komen maar die afspraak werd niet nageleefd, op hooi werd schandalig bezuinigd, veel krachtvoer, en je mocht je paard er niet laten los lopen in de binnenbak. Gevolg: mager en zuur paard.
Paard staat nu 24/7 buiten, in een klein groepje, met schuilstalletje, weide blijft mooi droog in de winter, er staat wel heel weinig gras maar ze krijgen meer dan genoeg hooi, alleen een beetje krachtvoer na het rijden. Gevolg: rond en vrolijk paard.

Heb ook op enkele stallen gestaan waar ze overdag buiten staan en 's nachts binnen, toen leek paard ook gelukkig, maar toch wil ik ze liefst nooit meer in een stal zetten.

Ik heb daarenboven nog veel luxe voor mezelf op deze stal ook, wel geen binnenbak ofzo, maar 2 buitenbakken, een round penn, en een super groot bos vlakbij, wat wil een mens nog meer? :D maar zelfs zonder deze zaken zou ik 24/7 buiten verkiezen boven veel op stal :j

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:50

Ik had 2 paarden die het enorm goed met elkaar konden vinden.
Ik sta op een kleine privestal en die van mij liepen als enigsten 24/7 buiten, het hele jaar door.
Ze zagen er gezond en gelukkig uit en altijd zin om te werken.
Helaas moest ik door omstandigheden 1 verkopen en de ander bleef dus alleen.
Overdag staat de shet van de stalhouder erbij, maar die mag ivm hoefbevangen niet 24/7 in de wei.
Omdat die van mij zich helemaal kapot rent als hij 's avonds alleen achter blijft, moet ik hem 's avonds wel op stal zetten.
Ik merk het wel aan hem, stal vind hij niet leuk.
Hij is wat opstandig geworden en met rijden ook veel vervelender.
Ik probeer wel om hem zo kort mogelijk op stal te hebben.
's Ochtends gaat hij om 6 uur al naar buiten en 's avonds gaat hij tegen 8 uur op stal.
Maar het mooiste zou een maatje zijn waar mee hij weer 24/7 buiten kan staan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:37

Als je moet betalen om je stal te plaatsen op die site heb ik daar niet zo'n belang bij. Op marktplaats kan ik namelijk gratis adverteren wanneer ik wil.

We hebben paarden aan huis. Naast eigen paarden hebben we ook paarden van anderen bij ons staan. We houden de paarden hier op een paardvriendelijke manier. Helemaal "natuurlijk" doe ik niet, want ik gebruik rustig (regen/vliegen)dekens en als een paard op ijzers moet, dan gaat die op ijzers.
De reden dat ik mijn pony graag 24/7 buiten wilde hebben was een combinatie van enige gedragsproblemen bij opstallen in de winter (zowel op stal, als in de omgang als bij het rijden), en later luchtwegproblemen waardoor hij zoveel mogelijk buiten moest staan. Tenslotte kreeg hij ook nog spat waarvoor veel bewegen 24/7 erg belangrijk was, dus dan probeer je dat toch voor elkaar te krijgen.
Nu vind ik het sneu om mijn paarden op te sluiten voor de nacht, want dat is toch nog zo'n 1/3 van een etmaal dat ze in een stal moeten staan. Terwijl ze die tijd normaal gesproken lekker rondscharrelen in weide en/of paddock.

Wel natuurlijk in de zin van tegemoetkomend aan de behoeften van de paarden.

Leven in klein kuddeverband, soms 2 aan 2 als dat nodig is voor de rust, maar liefst gewoon alles bij elkaar.

Dag en nacht buiten het hele jaar door. Tenzij het echt zo nat is dat er niet genoeg droge ligplaats is, dan gaan er een paar paarden 's nachts op stal. Als we onze nieuwe stal hebben gebouwd zal dat niet meer nodig zijn omdat we er dan een extra, erg grote, inloopstal bij krijgen.

Afhankelijk van de conditie van het land en dat van de paarden een bepaald aantal uren weidegang het hele jaar door. Van 1 of 2 uurtjes in de natste tijden of een periode even niet om het land te sparen, tot 24/7 in de zomermaanden als ze niet veel te dik worden. Verder hebben ze een paddock tot hun beschikking. Deels zand, deels bestraat met inloopstal. Met bakken en laaghangende netten voor ruwvoer.

Paarden krijgen naar behoefte ruwvoer, in de natte/koude perioden verspreid over de dag, in zo'n hoeveelheid dat ze niet bijgevoerd hoeven te worden met krachtvoer. Krachtvoer kiest ieder voor zich en wordt eigenlijk gebruikt als lekkernij/beloning na het rijden.

Wij moeten wel veel investeren om de paarden hier zo te kunnen houden. Delen verharden, zanddelen voorzien van drainage, stukken ophogen, inloopstallen maken etc. Het land is namelijk aan de natte kant. (Veengrond)

Ik zou zo'n site ook best handig vinden, om te zoeken naar stalling, en in ons geval ook aanbieden aan de juiste doelgroep en ervaringen delen met anderen, maar dat ze ermee willen verdienen vind ik dus wat minder.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:36

ik vind idd wat hc zegt erg kloppen. ik heb dan ook ooit eens over `de 5 vrijheden` geleerd. dit ging over koeien, maar zou eens wat meer moeten worden toegepast bij paarden.

1. Vrijheid van honger en dorst
- direct toegang tot vers water en voedsel om gezond te blijven
2. Vrijheid van ongemak
- door een comfortabele leefplek en rust te bieden
3. Vrijheid van pijn, verwonding en ziekte
- door dit te voorkomen of snel te diagnosticeren en te behandelen
4. Vrijheid om normaal natuurlijk gedrag te vertonen
- door voldoende ruimte, mogelijkheden en gezelschap van soortgenoten (een stal van 3x3 of wat mijn part 5x5 is dus niet voldoende!!!)
5. Vrijheid van angst en spanning
- door voor omstandigheden te zorgen die lijden vermijden

kort gezegd: welzijn is:
vrij van dorst, honger en onjuiste voeding;
vrij van fysiek en thermaal ongerief;
vrij van pijn, verwonding en ziektes;
vrij van angst en chronische stress;
vrij om hun natuurlijke gedrag te vertonen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:33

je hebt trouwens veel verschillende gradaties van natuurlijke stalling. Soms echt in een natuurgebied, vrij rondlopend en geen voorzieningen, tot een ultramoderne bewegingsstal met alle luxe van een sportstal. Aan de ene kant absoluut natuurlijke omgeving, aan de andere kant erg kunstmatige omgeving.

Maar denk dat voor vele ruiters en vele gebieden die laatste versie, of een vereenvoudigde versie daarvan, wel haalbaarder is in ons kleine en natte land waar de mensen het liefst wel intensief met hun paard willen trainen en sporten.

Ik heb dat zelf ook. Heel leuk zo´n natuurgebied, maar ik wil gewoon lekker met mijn paard kunnen rijden, liefst droog (maar hier thuis is binnenbak nooit mogelijk) met verlichting zodat ik 's avonds met mijn paard bezig kan. Ik wil mijn paarden 24/7 buiten houden, maar met extreem weer niet dat ze 24/7 zeiknat van boven en onder op zeiknatte bodem moeten staan...

Ze moeten de hele dag door liefst beetjes kunnen eten, maar niet zoveel dat ze moddervet worden met alle risico's eromheen. En gebrek aan conditie daardoor.

Dus 100% natuurlijk is voor mij geen optie.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:37

Mijn pony is gelukkig hoe ze er nu bij staat en dat is dag en nacht op de paddock met schuilstal en onbeperkt hooi, in de winter is het behelpen met water omdat de drinkbakken afgesloten worden, maar ook dat is prima te overzien. In de zomer staan ze een dag of nacht op de wei en de rest weer op de paddock. Zij is blij zolang ze niet op stal hoeft, dan vreet ze al haar stalbedekking op, gelukkig tot nu toe zonder gevolgen omdat ik het zo snel mogelijk weer heb afgeschaft. Ze staat altijd met haar maatje die echt onafscheidelijk zijn en in de andere paddock staan er (meestal) twee en in de zomer staan ze met zn vieren op de wei.
We hebben een hele goede buitenbak erbij en we staan maar met zijn vieren waardoor ik ook helemaal gelukkig ben, ik kan wel goed tegen kou (rij liever met -10 dan met 30 graden) en ben zelf ook helemaal gelukkig hier op stal, die wisselwerking heb je ook natuurlijk, paard gelukkig en jij niet? Jij gelukkig en paard niet? Nee dan liever paard gelukkig, dus heb ik wel het geluk dat ik hier ook tevreden ben :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:16

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:35

Ik heb 3 paarden die in een grote stal van 20 bij 15 staan. Er staan 3 boxen in van 3x3 die ik alleen gebruik om ze even in te zetten om ze rustig te laten eten ivm voernijd van mijn twener. Aan de overkant van deze 3 boxen is een kleine binnen zandpaddock van ongeveer 10 bij 5 waarin ze vaak liggen samen.

Aan de stal vast zitten meteen de weideafrastering vast dus de palen en lint en de deur staat dag en nacht open. Zij kunnen dus kiezen om binnen te staan in de stal of om Zelf de weilanden van totaal 1,5 hectare in te gaan. Verbazingwekkend hoe vaak een oaard er voor kiest om liever binnen te staan!
Als er veel dazen zijn of veel regen of als het extreem heet is dan staan mijn 3 meiden binnen. na half 11 's avonds gaan ze alle 3 zelf naar buiten de weides in en dan slapen ze ook gewoon buiten. Van de winter laten we alles ook open en kunnen ze dus ook gewoon de hele dag in en uitlopen. 's nachts gaat in de winter wel de grote staldeur dicht ivm de leidingen in de stal maar willen de paarden dan buiten blijven dan kan dat.

Ik zie hoeveel rustiger en happier mijn poaarden geworden zijn nu ze zelf de regie in handen hebben. Vroeger stond ik op een pensionstal waar je paarden noodgedwongen dag en nacht zonder beschutting buiten staan zomers...me een exzeempaard wordt je daar nioet blij van! Nu staat ze overdag binnen en gaat z e's avonds naar buiten en ze heeft nog geen 1 keer geschuurd en is zo mooi..dus ik ben heel erg blij met deze manier van natuurlijk stallen. Natuurlijk heeft niet iedereen daar d emogel;ijkheid toe als je bijvoorbeeld op een pension oiud staat. Mijn paarden staan aan huis dus dan kun je natuurlijk makkelijker bepalen hoe of wat

Dok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 10:43

Arabesk schreef:
Vage site %)

Ik heb er eentje die gratis is 8-)

http://www.freewebs.com/paardvriendelijk

:D

Goede tip!

Ik wist nog niet het bestaan van deze site af. Ook staat er een interessant stuk over het sterrensysteem bij maneges. Ik erger er mij wel eens aan dat een manege 4/5 sterren kan hebben, terwijl mijn pony er herhaald stalondeugden door heeft ontwikkeld, gefrustreerd leek en verhuizen de enige optie was. Helaas zijn er maar heel weinig natuurlijke stallen, bovendien moet ik gras ook nog eens zo veel mogelijk proberen te vermijden voor mijn snel hoefbevangen pony. Het doet mij wel goed om zo veel positieve reacties/ervaringen te lezen over natuurlijke huisvesting. Zo weet ik dat ik op de goede weg ben en gelukkig krijg ik van mn pony ook steeds weer opnieuw bevestiging dat dit zo is ;)