is deze weide groot genoeg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

izi

is deze weide groot genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 14:59

ik heb de kans om een weide met schuilstal te kopen.
de weide is 2000m2.

momenteel huur ik een weide van 8000m2,heb hier veel te veel gras aan en moet al het onderhoud zelf doen.
als ik het kleine stukje zou kopen zou ik maandelijks iets minder kwijt zijn dan ik nu kwijt ben aan de huur van de grote weide.
mn pony kan geen onbeperkt gras eten,dus op de huidige huurweide zou sowieso al iets van een paddock aangelegd moeten worden op korte termijn,maar ik wil eigenlijk niet teveel geld steken in een huurwei.

het weitje zou dus bedoelt zijn voor 1 paard en 1 pony,er zou dan een grote paddock komen en ze zouden dan enkele uurtjes weidegang per dag krijgen.
is dit haalbaar op dit oppervlakte?
het lijtk me heerlijk om een stekkie echt helemaal voor mezelf te hebben,zouden jullie dit doen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:02

Ik zou het zeker doen!
Maar 2000m2 redt je niet voor het hele jaar rond qua gras.
Dus je zit dan wel vast aan ook 'szomers bijvoeren.
Voor de winter zou ik dan een paddock aanleggen zodat je ze daar heb staan in de winter.
Mag je er wel een schuilstal op hebben of loop je kans dat deze afgebroken moet worden?
Waar laat je het hooi? En waar laat je je spullen?
Hoe zit het met water? En mestafvoer?
Kun je er rijden?

ukoldaatje

Re: is deze weide groot genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:19

Het kan als je gewoon bijvoerd. Mijn ouders hebben een tuin van 2000m2 meter, staan de stallen en paddock ook op. Maar we hebben aparte weien. T is niet heel groot hoor. Maar net als de reactie hierboven, gewoon doen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:27

Als je het niet erg vindt om de dieren veel op de paddock te houden en veel hooi te voeren om je weiland te sparen dan moet je het doen. Maar hooi voeren is natuurlijk wel een stuk duurder dan "gratis" gras...

Ik zou het niet willen op die oppervlakte eerlijk gezegd , omdat het gras binnen no-time op zal zijn.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 18:22

tsja dat ik extra bij moet voeren is wel jammer natuurlijk.
op zich is dit wel veel beter voor mijn pony,die kan echt niet tegen zoveel gras.
heb nu de helft van mn land al laten hooien dit jaar,het gras staat daar nu al weer behoorlijk,en de andere helft waar ze wel op lopen staat het gras ook al hoog.
in principe heb ik dus zo'n heel groot stuk niet nodig.
ik vind teveel gras namelijk ook niet echt gezond voor n paard.
nadeel van het koop-stukje is dat ik het in verhouding behoorlijk aan de prijs vind,maar het is dan wel van mezelf en kan alles doen zoals ik zelf wil.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:26

Bij teveel gras kun je makkelijker een stuk afzetten , dus dat hoeft geen probleem te zijn. En wie weet heb je nu wel hele goede grond ?

Moet je snel een beslissing nemen ?

Zet anders een weitje ter grootte van het weitje dat je op het oog hebt af en laat ze daar continu in lopen , dan kun je zelf zien hoe het je bevalt.

Er is natuurlijk een heel veel verschil tussen teveel gras (kun je simpelweg een kleiner stuk afzetten) of te weinig gras...te weinig gras / weitje dat modderig wordt werkt echt een (winter-) depressie in de hand bij zowel paard als eigenaar dus wees gewaarschuwd hoor :)

Nu heb je de keuze , straks niet....

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 19:12

op dit moment is mijn huurwei verdeelt in 4 stukken,2 van 1500m2 en 2 van 2000m2.
ik kan dus een goede schatting maken hoe groot het weitje is.
nadeel op de huurwei is dat ik geen paddock kan/mag maken,alles wat ik maak,ook een verharding of iets dergelijks moet ik weer weghalen als ik weg zou gaan.
op mn koopwei zou ik alles kunnen doen,en zou dus een groot deel kunnen verharden en een ruime paddock kunnen maken.
dan hou ik maar een klein stukje gras over van misschien 500m2,maar daar kunnen ze dan toch dagelijks even een paar uurtjes op om te grazen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:13

Ik zou het doen als ik jou was :D .
Onze paarden hebben ook stukken wei en een paddock, en worden bijgevoerd .
Beesten zijn hardstikke gelukkig :) .

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 19:20

t heeft voor mij nog een groot voordeel,namelijk dat mn huurwei een half uur reizen is,en de koopwei hooguit de helft,zo niet nog korter.....
we zijn wel van plan om in de toekomst te gaan verhuizen,dan zou de afstand van huidige wei naar huis of van koopwei naar huis niet zoveel verschillen,maar ja,we zijn er nog niet zeker van of we wel willen verhuizen,dus voorlopig zitten we nog met deze reisafstand.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:58

Een weitje van 500m2 ?? Pfffft , alles in mij schreeuwt dan nee...dat is echt een postzegel die zo leeg is...

1x een kleine wei is totaal anders dan 4x een kleine wei die je af kan wisselen. En dan bovendien ineens terug van 8000 m2 wei naar 500 m2....dat is enorm rigoreus. Dat is een paddockje van 20 x 25 meter , dat is echt binnen no-time kaal. Zelfs als ze er niet op gaan rennen als je geluk hebt (omdat ze dat al in het zand-gedeelte kunnen)

Met zo'n kleine wei (als je het nog zo kunt noemen :P ) met een paard en een pony moet je er gewoon vanuit gaan dat je vrijwel volledig op hooi voert , zal normaal gesproken minimaal 5 balen per week gaan kosten. Zomer en winter.
Met zo'n 3,50 euro per baal kom je dan al snel op 70 euro per maand , als het geen grote eters zijn , voor alleen al hooi....dat moet je natuurlijk wel bij je verschil in weide-kosten optellen.

Maar je klinkt alsof je je beslissing al gemaakt hebt , en dat je ècht graag de koopwei wilt. Dan moet je het gewoon doen als je je beter voelt bij die keuze :)

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 20:45

ik wil wel heel graag een eigen weide,zodat ik alles zelf kan bepalen en doen zoals ik wil.ik twijfel alleen of deze weide daar geschikt voor is.
ik ben er nog niet over uit...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:42

Tja, 2000m2 is echt erg weinig voor 1 paard en 1 pony. Helemaal als daar ook nog een stuk af gaat voor stallen en paddock.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:06

Waarom 1500m2 aan paddock maken en maar 500m2 aan weide overhouden? Ik zou eerder andersom doen!
De paarden kunnen dan bij winterdag lekker in de paddock lopen met schuilstal erbij en je houdt dan twee stukken weiland over van zo'n 700m2. Op die manier kun je de weilanden om en om wat rust gunnen.
Moet je even goed kijken hoe je het het beste aan kunt pakken qua indeling.

Nogmaals; waar laat je het hooi? Waar laat jij jouw spullen? Is het te doen qua water?

Onze nieuwe plek is zelfs maar zo'n 1800m2 en daar staan nu dus sinds 8 dagen ons paard en haflinger op.
Over twee dagen is al het gras zo'n beetje op en moeten we hooi bijvoeren.
Moesten we op het stuk van 5000m2 ook al doen dus daar zit geen verschil in voor ons.
Ze worden snel dik EN hebben eczeem dus heb ze sowieso liever zelf in de hand qua hoeveelheid en soort voer.
Er wordt een bak aangelegd en in de schuur een grote loopstal met uitloop naar de bak.
Betekend dat we straks dus nog zo'n 1000m2 over hebben voor twee paarden.
Qua loopruimte voldoende, maar qua eten zeer zeker niet.
Ik deel de wei trouwens ook op ivm kunnen verweiden, in stukken van 25x25 meter ongeveer. Dat vind ik prima te doen voor twee paarden, ze kunnen er echt voldoende in rennen als ze willen hoor!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:59

@IZI: ik zou een paddock maken waar je evt ook nog in kunt rijden, dus 15/30 of 15/25 en de rest wei.
Dit zou ik dan ook nog splitsen zodat je geen overbegrazing krijgt en nog eens kunt switchen van weitje.
Met een paar uur per dag weidegang heb je hier voldoende aan.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:16

ik sluit me aan bij pmarena.
Jij wilt op een klein stukje grond veel te veel. Dan kun je mss nog beter langer rond kijken en een stuk kopen zoals je dat nu hebt. 2000 m² is echt pinuts!

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:32

ik mijn 3 pony's ook op zo een stuk staan, ik heb een paddock van 20 meter bij 15 meter met schuilstal, hier staan ze snachts en overdag mogen ze dagelijks een paar uurtjes in het gras (heb het in 2 delen gedeeld.) en savonds en sochtends voer ik een plak hooi, voor de bijvulling en sochtends zodat ze een beetje 'vol' zitten en niet te gulzig van het gras eten.
en het werkt perfect, ze zijn blij, gezond en gelukkig.
dus ik zou zeggen doen... maar op de andere kant, als je nu een groter stuk hebt, is het dan niet wat om iemand te zoeken die er ook wil staan? of het perceel in stukken te verdelen, in princiepe kan je nooit teveel gras en grond hebben lijkt mij. je kan een beetje huurprijs meebetaling vragen voor iemand die er bij komt, scheelt ook weer in de kosten en je hebt het hele jaar door gras.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:30

Dat is inderdaad ook nog een optie!
Het zou mij trouwens niet zoveel kunnen schelen dat ik evt. paddock enz weer weg zou moeten halen als ik weg zou gaan van een huurland. Je hebt er al die tijd profijt van en als je verder blij bent met waar je nu staat; waarom dan weggaan?
Je zou weidegang kunnen aanbieden aan derden (in overleg met je verhuurder ivm de opbrengsten) en zo zorgen dat je wat minder gras hebt, of je zou het kunnen laten hooien door boeren, zelfs evt, voor je eigen gebruik zodat je goedkoop hooi hebt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:04

Vergeet niet dat je daarvoor ook opslagmogelijkheid moet hebben :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:05

klopt, maar hooiopslag is toch wel een must lijkt me; je moet toch hooi bijvoeren in de winter. Of je dat nou op je koopland of huurland opslaat ;)

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 15:05

ben er ook nog niet over uit.
maar met huur breng je je geld alleen maar weg natuurlijk,en je kan ook niet alles doen zoals je wilt omdat je met de landeigenaar te maken hebt.(denk aan manier bemesten,onkruidbestrijding etc)
ik denk dat ik dit kleine landje laat lopen,de prijs is zodanig dat ik voor dat geld ook ruim een hectare kan kopen.de locatie is op zich wel ideaal en het ligt beschut vanaf de weg....
ik ga er nog eens diep over nadenken,punt is dat er in mijn omgeving maar zeer weinig landjes te koop staan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:06

welke omgeving zoek je dan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:07

Is je aankomende verhuizing dan niet doorslaggevend...?

Wellicht kun je iets in de buurt van het nieuwe huis vinden ? :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:08

opisop_shop schreef:
klopt, maar hooiopslag is toch wel een must lijkt me; je moet toch hooi bijvoeren in de winter. Of je dat nou op je koopland of huurland opslaat ;)

Maar of je wekelijks een klein voorraadje haalt, of ineens dik 100 balen op moet slaan. Dat kan je dan net opbreken als je die ruimte niet hebt :)

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:11

Ik heb ook geen heel groot stuk grond (ongeveer 2500 m2) maar het is goed te doen hoor!
Die van mij staan 24/7 in een grote paddock van 25 bij 50 meter met een schuilstal van 6 bij 4 meter. We hebben twee kleine weitjes van ongeveer 30 bij 25 meter en 40 bij 15 meter waar ze dagelijks een uurtje of 3-4 in mogen grazen. Voor de rest voeren we kuilvoer bij dus ze komen niks tekort, staan de hele dag buiten en kunnen toch ook dagelijks wat grazen.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 15:17

ik zoek wat in de omgeving tussen hoorn en enkhuizen.
hooiopslag heb ik nu gewoon buiten,onder een zeil op pallets,gaat perfekt.
in principe is 2000m2 groot zat natuurlijk,maar als je dan een prijs betaald waarvan je 1 hectare zou kunnen kopen,waarvan je dan nog zou kunnen hooien etc...bij dit kleine stukje land heb je natuurlijk ook maandelijks je kosten voor het hooi erbij.
op zich heb ik mijn paarden het liefst op 90% hooi plus een klein beetje gras erbij,dus wat dat betrefd is de kleine wei geen probleem,dan gaat het me er meer om of ze wel genoeg ruimte hebben.