paard breekt zijn stal af !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_easy

paard breekt zijn stal af !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 10:04

hallloo

ik ben een weekje op vakantie in drenhte alleen het gaat niet zo goed want mijn paard breekt heel zijn stal hier af.
overdag staat hij met nog 3 paarden op de wei maar zodra er 1 van de 3 uit gaat springt hij over de hekjes de wei uit!
dus dan moetten we hem vangen ergens bij de buren ofzo.
dus dan zetten we hem op stal maar dan gaat hij echt via het hek omhoog klimmen.
het is een tralies stal van ongeveer 2 meter hoog en hij komt er bijna over heen met zijn benen
veder heeft hij nu al zo hard geschopt dat de voerbak,drinkbak,planken er al uit liggen.
maar hij steigert zo tegen de tralies dat hij ze al heeft verbogen heeft en er gaten inzitten zodat hij met zn hoeven er bijna in komt te zitten en anders in het voerluikje of over de stal als die echt vast zit is het echt gebeurt met het paard hij is ook niet zo klein hij is 1 meter 78 ongveer en net 5 jaar geworden
heeft iemand die ook meegemaakt en heeft eventuele tips ?

badankt :+

Bramasole

Re: paard breekt zijn stal af !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:07

Als ik het goed begrijp ben je op vakantie samen met je paard voor 1 week?

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:10

Misschien beter om je paard op de wei te laten? T lijkt me dat ie t niet naar zn zin heeft in die stal.. Paarden moeten meestal ook even wennen, die zijn niet van de 1 op de andere dag gewend

nicole_easy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 10:12

ja ik ben hier een weekje op vakantie

tjhaa dat is dus het probleem hij springt de wei uit overdag maakt hier niet zo uit maar als die 's nachts doet ben ik hem kwijt

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:13

hee,,zo'n knol heb ik ook. als er ook maar hout in de buurt is breekt hij de hele stal af. tja afleren lukte bij hem niet,ik heb mijn paard nu in een andere stal gezet met geen hout in de buurt.maar paard vernielt gelukkig geen waterbakken enz.
ik kijk lekker even mee misschien dat ik er ook nog wat aan heb.
succes ermee.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:15

en als je nu iets om te spelen in zn stal hangt? een skippybal ofzo waar die zn frustratie op kwijt kan? Ik ken het niet zo ik heb alleen een enorme houtvreter ;)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:18

Een paard is toch een gewoontedier en eigenlijk is het helemaal niet zo onnatuurlijk dat hij niet blij is. Hij is uit zijn eigen omgeving voor maar 1 weekje. Ik ga er vanuit dat je hem alleen hebt meegenomen zonder een maatje waar hij normaal mee staat. Ikzelf zou het niet zo snel hebben gedaan maar daar heb je nu niets aan natuurlijk.

Ik zou hem 's nachts zeker niet in de weide laten want dan is zoeken een hele klus. Er zit niets anders op dan hem gewoon op stal te laten en overdag in de weide.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:10

Oei, da's ellendig...
Wij hebben op mijn werk een merrie die de hele tijd tegen haar deur staat te schoppen als ze op stal staat, die moet ook het best heel de dag in de wei.
Wat voor omheining heeft de wei dan, dat je paard er zomaar overheen springt? Maar die kun je natuurlijk niet zomaar veranderen als je een weekje op vakantie bent...
Hmmm... Hoe lang ben je al op vakantie? Misschien went hij na een paar daagjes wel? Het is gewoon een kwestie van volhouden denk ik. Jouw paard is zich er niet van bewust dat dit een tijdelijke situatie is en dat hij over een weekje weer naar huis mag, dus die is natuurlijk helemaal van streek en vraagt zich af waar hij is.
Ik zou zeggen zorg dat hij zo min mogelijk alleen hoeft te staan, gezelschap is al heel rustgevend. Alle paarden die ik ken die druk doen op stal zijn een stuk rustiger als ze in de stal naast zich een vriendje hebben staan.

Ik denk ook dat het goed is in de toekomst dat je hem vaker mee gaat nemen op vakantie. Op die manier leert hij (als het goed is) dat de situatie vanzelf weer voorbij gaat en hij weer naar huis mag. Nu zal hij er even doorheen moeten. Kijk ook of er de volgende keer een vriendje van thuis mee kan...

Succes! Ik vind het erg vervelend voor je.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:14

nicole_easy schreef:
overdag staat hij met nog 3 paarden op de wei maar zodra er 1 van de 3 uit gaat springt hij over de hekjes de wei uit!

Ik neem aan dat die paarden er s nachts bij in blijven staan dus blijft hij s nachts gewoon in de wei?

Kun je zorgen dat jullie tegelijkertijd wat doen met de paarden waarmee hij staat? Ik concludeer even dat je hem voor het eerst mee hebt op een vakantie. Je paard vind alles spannend en eng dus probeer het hem zoveel mogelijk makkelijk te maken. Als dat is samen met de andere paarden op stap dan moet t maar. Mijn vorige paard was ook zo stressie de eerste keer op vakantie, dat is in de loop vd tijd steeds beter geworden, gewoon de tijd nemen, kleine stapje tegelijkertijd.

Suk6!

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:12

zoals iemand anders al zei , je kunt speeltjes in de stal hangen , waar hij zich de hele dag mee kan vermaken. en misschien is een idee om de 2 stallen naast zijn stal een paard/pony in te zetten

ChilleChick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:32

wij hadden het met veel veulens... Oplossing: Een dichte box met rubber tegen de muren. Helemaal dicht dus tot bovenaan.
Als je WA verzekerd bent worden de kosten vanhet afbreken van de stal vergoed als het goed is. Tenminste, wel bij ditzo.

En misschien helpt een horseball met appelsmaakje ?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:25

je paard heeft verlatingsangst nu hij ineens in een vreemde omgeving staat. Het liefst zou ik hem ook bij de anderen houden en samen met andere paarden gaan rijden zodat hij niet alleen achterblijft. Liever niet op stal voor de nacht als de andere paarden ´s nachts buiten blijven. Gaan de anderen ook naar binnen, dan in een stal waarbij hij contact heeft met die andere paarden.

Sterkte, geen relaxte vakantie zo...

ChilleChick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 00:18

ohja en wat ook helpt is een heel rustig medepaard naast je paard zetten. tenminste, bij mij werkt het wel altijd. Als mijn paard alleen in de stal staat en de rest staat buiten gaat ze helemaal onrustig doen, maar als er een ander paard naast haar staat, die ze gewoon kan zien en besnuffelen, die heel rustig is, word zei dat ook.

ChilleChick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:48

Gothika schreef:
ohja en wat ook helpt is een heel rustig medepaard naast je paard zetten. tenminste, bij mij werkt het wel altijd. Als mijn paard alleen in de stal staat en de rest staat buiten gaat ze helemaal onrustig doen, maar als er een ander paard naast haar staat, die ze gewoon kan zien en besnuffelen, die heel rustig is, word zei dat ook.

Even nog een reactie. Mijn paard is inmiddels ook in haar eentje lekker rustig op stal. Als je wat lekkers in de buurt hebt en een hooizak in de stal hebt hangen gaat ze daar lekker aan knagen. Misschien ook een oplossing voor jouw paard?
Als je lekkers verstopt in het hooi dan zal je paard ook met plezier in het hooi eten hebben.