Als ik zijn manen wil knippen gaat hij met zijn kop schudden en wordt op den duur echt vervelend (drentelen, hangen enz) waardoor ik nu dus een halfgeknipt paard heb staan.
Ik kreeg van iemand de tip zijn oren/ogen af te dekken, zodat hij niet de schaar kan zien of horen.
Dat heb ik vandaag geprobeerd en ik merkte wel wat verschil.
Ik had een vliegenmasker met oren opgedaan en achter zijn oren een opgerolde handdoek onder het halster, zodat hij niet zo goed naar achteren kon kijken.
Knippen lukte nog steeds niet
maar ik heb een hele tijd knipjes in de lucht gemaakt om zijn hoofd en hals heen, aan beide kanten en op den duur bleef hij wel redelijk rustig staan en daar heb ik het vandaag maar bij gehouden. Dit wil ik de komende tijd dagelijks even doen om hem aan het geluid en de bewegingen te laten wennen.Ik mag wel gewoon aan zijn manen komen, wassen en kammen wil ook prima.
Door zijn eczeemplekjes achter zijn oren mag ik niet daar in de buurt komen omdat het daar nu even erg gevoelig is.
Zonder die plekjes kun je gewoon overal aankomen.
Iemand verder nog tips?
Ik wil hem niet dwingen want ik vind het belangrijk dat hij het in de toekomst zonder foefjes toelaat; dat hij leert dat er niets aan de hand is.
Het is trouwens een 3jarig paard, door zijn grootte kom ik er ook niet goed bij als hij zijn hoofd omhoog gooit.