manen knippen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

manen knippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 13:58

Ons nieuwe paard is bang voor de schaar :+
Als ik zijn manen wil knippen gaat hij met zijn kop schudden en wordt op den duur echt vervelend (drentelen, hangen enz) waardoor ik nu dus een halfgeknipt paard heb staan.
Ik kreeg van iemand de tip zijn oren/ogen af te dekken, zodat hij niet de schaar kan zien of horen.
Dat heb ik vandaag geprobeerd en ik merkte wel wat verschil.
Ik had een vliegenmasker met oren opgedaan en achter zijn oren een opgerolde handdoek onder het halster, zodat hij niet zo goed naar achteren kon kijken.
Knippen lukte nog steeds niet ;) maar ik heb een hele tijd knipjes in de lucht gemaakt om zijn hoofd en hals heen, aan beide kanten en op den duur bleef hij wel redelijk rustig staan en daar heb ik het vandaag maar bij gehouden. Dit wil ik de komende tijd dagelijks even doen om hem aan het geluid en de bewegingen te laten wennen.
Ik mag wel gewoon aan zijn manen komen, wassen en kammen wil ook prima.
Door zijn eczeemplekjes achter zijn oren mag ik niet daar in de buurt komen omdat het daar nu even erg gevoelig is.
Zonder die plekjes kun je gewoon overal aankomen.

Iemand verder nog tips?
Ik wil hem niet dwingen want ik vind het belangrijk dat hij het in de toekomst zonder foefjes toelaat; dat hij leert dat er niets aan de hand is.

Het is trouwens een 3jarig paard, door zijn grootte kom ik er ook niet goed bij als hij zijn hoofd omhoog gooit.

kanjerfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:28

Je kunt ook manen "trekken" dat is dan met een kam die je rond de manen draait en dan trek je ze eraf, ik heb het zelf nog nooit geprobeerd maar wel al gezien.

petitparis

Re: manen knippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:35

normaal gezien trek je manen en knip je alleen wat bij en het derde oor.
Verder zal je eerst wat grondwerk en schriktraining moeten doen met je paard zodat het leert je 100% en blindelings te vertrouwen. Laat hem wennen aan de schaar door ze goed waar hij ze kan zien in de lucht te gebruiken als hij blijft stilstaan, stop je en beloon je. wacht eventjes en begin opnieuw dichter en meer naar z'n manen toe, telkens hij mooi blijft staan en geen "rare" reactie heeft pauzeer je.
Maar helaas sommige paarden hebben het helemaal niet op de schaar. succes

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:58

Je kunt inderdaad de manen trekken, ik zou juist niet zijn ogen afdekken, dan raakt hij juist meer in paniek lijkt mij.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 17:03

Trekken lijkt me bij een paard als deze eigenlijk geen optie (ben bang dat ik dan straks uberhaubt niet meer aan zijn manen mag komen), maar ik zal het eens proberen met mijn trekmesje.

Het is verder een heel gemakkelijk paard trouwens; staat vaak los bij de poetsplaats, kan hem wassen en scheren en er verder alles mee doen. Het is alleen het knippen wat hij echt niet wil hebben.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:04

ik heb ook zo'n paard gehad.
1 tip laat ze maar gewoon groeien. :(:)
ik heb hem 7 jaar gehad, heb alles geprobeerd maar mijn leven is mij liever.
klikker training
parelli
knip geluidjes om de oren maken
manen snijden
echt alles!
hij begon op het laatst zelfs met z'n voorbenen te maaien. #)
dus, maar lange manen zijn ook mooi. ;)
en als hij een dun bosje heeft kan je ook makelijk kleine knotjes daarvan maken :P :D

ps ga niet trekken want daar bereik je echt niks mee bij zo'n paard.
het is gewoon de aard van het beestje.

MARILYN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:07

Je kan de manen ook snijden met een trimmesje (ofzo)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:28

Manen trekken vind ik echt bagger

Heb zelf een trim mesje, daarmee snijd je zijn manen weg, het maakt geen geluid en ziet er wel een stuk natuurlijker uit :j

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:33

ik heb een trim mesje, werkt erg goed en makkelijk.
mijn paard vind een schaar ook niet leuk, maar het trim/snij mesje is geen probleem.
en het ziet er beter uit dan knippen en trekken

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:23

Je kan beter enkele keren de praam opzetten en dan de manen knippen.Hij zal kalmeren door de praam en toch kunnen wennen aan het geluid van de schaar.
Of als je goed aan z'n oren kan komen kan je er ook een bol watten in z'n oren steken voor je begint te knippen,dan hoort hij het geluid van de schaar minder.
Met zo'n paard is het waarschijnlijk beter om het trekken van de manen nog even achterwege te laten tot hij wat meer vertrouwen heeft.

Karinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:57

Probeer hem veel te belonen met snoepjes als hij/zij niet met zijn hoofd gaat schudden......misschien leert hij/zij het dan wel af...

Jootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:04

mijn paard wordt ook helemaal gek als je aan haar manen zit. Ze gebruikte bij haar inderdaad altijd de praam om ze te trekken.
Ik ben ze gewoon veel gaan kammen en eraan zitten en ze begint er nu aan te wennen.
Ik heb zelf nog nooit een trimmesje gebruikt, maat dit zou je inderdaad ook kunnen proberen.
Succes

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 07:26

Gisteren met een trimmesje geprobeerd, terwijl hij ook nog ergens door afgeleid was en dus niet eens lette op wat ik deed. Maar ook dat laat hij niet toe en wordt er kriegel van. Begint daarna zelfs met zijn hoofd te schudden en huid te trekken als ik aan zijn manen zit met mijn handen, zucht...

essie332

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:01

het is een goed idee het met een trimmesje te doen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 11:21

Niet dus, want dat werkt dus ook niet ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:26

A.u.b NIET afdekken met een doek bij zijn ogen, ALS hij goed flipt ben je hem echt kwijt en het kan ook heel gevaarlijk worden voor jou. wat je nu doet lijkt mij de beste oplossing, laat hem maar veel aan snuffelen en ga desnoods in een doek knippen en maak het hem echt leuk. Leer hem dat een schaar leuk is en niet eng. Veel succes nog! Je kan als hij echt hoog is ook leren dat je hoger staat dan zijn hoofd door met een krukje te beginnen bij zijn rug en steeds verder op bouwen richting zijn hoofd.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 11:33

Met afdekken bedoelde ik dus niet een doek echt over zijn ogen, maar achter zijn ogen. Beetje hetzelfde idee als oogkleppen zeg maar.
Hoe leer ik hem dan dat de schaar leuk is; steeds in de lucht knippen en als hij braaf blijft staan een snoepje geven?
Het is ook zo lastig dat ik alleen ben momenteel, anders kon iemand hem afleiden en evt. zijn manen aaien terwijl ik in de lucht knip. Ik zal ook even een lickit ophangen aan het hek als ik met hem bezig ben, kijken of dat afleiding genoeg geeft :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:58

als hij echt graag eet, hooi geven of desnoods zijn portie krachtvoer van die dag.
Als je een soort oogkleppen wil proberen, kan je misschien blinkers zoals in de rensport gebruiken, dat zijn halve bollen die in een stoffen masker zitten dat je met velcro rond het hoofd doet zoals een vliegenmasker.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 12:03

Die ken ik niet, heb je daar een afbeelding van?

Hij krijgt niets bijgevoerd, loopt gewoon op de wei 24/7.
Ik zal het dus eens proberen met wat eten, kijken hoe hij dan reageert!

uniek2306

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:06

geduld,en heel veel aan zijn manen zitten,zorg dat hij vertrouwt eraan raakt,mijn paard was er ook heel bang voor maar door iedere dag ermee bezig te zijn is hij nu 90% braaf met knippen.met manen trekken maak je het alleen maar erger,word hij helemaal opgefokt van,je kan ook nog proberen om hem eerst te trainen zodat zijn 1e energie een beetje is verdwenen.succes ermee

sjorsias

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:32

Mijn fjord wou eerst ook nooit stil blijven staan bij het scheren van zijn manen (knippen wel, maar misschien dat je hier iets aan hebt). Hij vond het allemaal maar eng. Mijn vriendin is hem toen gaan borstelen aan de andere kant bij zijn manen, en toen kon ik hem gewoon scheren. Goed belonen met wat lekkers. Ook blijft hij wel stilstaan als ie te eten krijgt. Iemand zou ook een emmer met wat biks kunnen vasthouden, terwijl jij gaat knippen.
Of als je hem een appel geeft is ie ook wel ff bezig.
Dan went ie er steeds meer aan en uiteindelijk blijft mijn fjord iig wel redelijk braaf staan! hij vind het nu niet meer eng maar verveeld zich een beetje tijdens het knippen ;)

LadyJane2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:57

ik snij de manen altyd en dat gaat wel goed..maar zou idd zoveel mogelijk aande manen zitten zodta t paard kan wennen!

mexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:29

Veel geduld en respect tegenover je paard laten zien. Elke dag een stukje proberen en belonen als hij braaf is, vooral niet dwingen. We moeten niet vergeten dat een paard niet snapt wat een schaar is, en dat hij dat daarom weleens eng zou kunnen zijn.
Succes!!

zeemermin13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:31

ik trek altijd de manen bij me paard. :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 18:44

zeemermin13 schreef:
ik trek altijd de manen bij me paard. :+

Maar daar ben ik niet mee geholpen met een bang paard ;)

Update:

Vandaag eerst de manen gewassen zodat ik er veel aan kon zitten. Hij wilde af en toe gaan hangen maar dan liet ik het touw vieren, ik hield zelf het uiteinde in mijn hand namelijk. Daarna bleef hij keurig staan.
Vervolgens liet ik hem los staan en heb ik een bak met slobber aan het hek gehangen en steeds aan zijn manen gezeten (mesje in de aanslag). Hij was geirriteerd en bewoog steeds met zijn hoofd, maar kon daardoor niet eten want ik hield de pluk manen gewoon zachtjes vast. Op den duur nam hij een hap en bleef ik ondertussen aan zijn manen zitten.
Toen had hij door dat hij beter zijn hoofd stil kon houden omdat hij anders immers niet aan eten toe kwam.
En toen kon ik knippen :D
Heb aan de verkeerde kant moeten knippen dus het is nog niet zo netjes, maar het is nu in elk geval ongeveer weer op 1 lengte en ik weet nu wat bij hem werkt :)

Bedankt voor het meedenken!