Voor onze manege hebben we een nieuwe bodem nodig voor de binnenbak. Het hoeft niet een hele bodem te zijn, maar minimaal een toplaag. Wat voor vulling/bodem kan je voor een manege goed gebruiken maar die wel betaalbaar is?
Wij hebben in de buitenbak voorgedroogde houtsnippers. Dat is een hele fijne bodem. 8 Jaar garantie zeggen ze. In de binnenbak moet dan af en toe wel besproeid worden.
Ik zou géén houtsnippers nemen als ik jou was.. is ons niet goed bevallen. We hebben no go-ko-ko (kokos), heel fijn spul
LL89
Geplaatst: 09-08-09 22:57
Wij hadden in de binnenbak van de manege zand, gemengd met houtsnippers... ik weet niet precies wat de voor en nadelen zijn, maar het reed wel fijn opzich
informeer eens bij een expert op dit gebied, want het ene zand is het andere niet en hoe intensief wordt de bak gebruikt en hoe goed kan die worden onderhouden en welke tijd en middelen zijn daarvoor beschikbaar
Ben nu heel erg aan het nadenken wat mijn buren in hun bak hebben liggen...Volgensmij zoiets als boomshors maar het waren geen houtsnippers soort boomschors Erg fijn om op te rijden
Voorgedroogde houtchips van van Doorn uit Soest. Kijk maar eens op hun website. Het geeft juist een bodem van (te) zwaar zand een goede draagkracht zodat je er niet meer in wegzakt. De bak stuift nooit, loopt fijn, spoort vrijwel niet.. maar dat laatste heeft natuurlijk ook te maken met wat voor soort zand daaronder ligt. In een binnenbak moet dit wel af en toe gesproeid worden! Buiten heb je daar geen omkijken naar in het Nederlandse klimaat. Regen genoeg, meestal..