wel of geen stripbegrazing?wel of geen paddock paradise?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

izi

wel of geen stripbegrazing?wel of geen paddock paradise?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 22:42

mn weide heb ik nu in 4en gedeelt,heb 4 stukken van +/_ 1500-2000 m2.

mn paard doet het hier goed op,mn shet wordt echter te dik,zelfs nu met graaskorf om (bijna 24/7) valt ie niet meer af,aan het begin wel,maar nu niet meer,en hij is zeker nog niet op zn ideale gewicht.

ik overweeg nu om een pad om de wei heen te maken (paddock paradise idee) en ze een stukje standweide te geven,en een goed gevulde hooiruif,en dan zo dat de shet niet altijd bij het hooi kan,maar mn paard wel naar behoefte hooi kan eten.
van de twee weides die ik dan heb tussen de paden in wil ik stripbegrazing toe gaan passen.
ik hoop dat dan ook de korf van de shet af kan,dan kan hij ook weer naar behoefte gebruik maken van de liksteen,nu kan hij dat alleen als ik er ben en de korf af is.
voor mn paard zal de stripbegrazing (die voor de shet dan wel genoeg is) al snel veel te weinig zijn,vandaar dat ik voor mijn paard onbeperkt hooi ter beschikking wil stellen,bijv in een kuubkist met hoge rand zodat de shet daar niet uit kan eten.

zouden jullie dit doen?of zouden jullie de situatie laten zoals ie nu is en de shet gewoon met korf om laten lopen?
mijn zorg gaat ook een beetje uit naar het looppad,want dat zal vast wel heel snel stukgelopen worden.

de ene foto is zoals het nu is,en de andere zoals ik het msischien wil gaan maken,wat is jullie keuze en waarom?

Afbeelding

Afbeelding

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:47

Ik zou de shet sowieso onbeperkt hooi laten eten, naar mijn mening is dit veel beter, en dik zal hij er niet van worden.

tamary

Re: wel of geen stripbegrazing?wel of geen paddock paradise?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:54

Rantsoeneren is makkelijker dan bijvoeren met shetten. Desnoods voer je je paard apart bij door ze een dagdeel te scheiden. Bij onbeperkt hooi voeren moet je wel goed op de voedingswaarde letten en hoe je het aanbied. Eventueel kan je kijken naar goed voederstro als aanvulling op je hooi.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 04:45

Wij hebben de shetten op een kort stuk gras staan afgewisseld met voller gras (2x enkele uren per dag). Zodat zij toch voldoende voeding hebben, niet te dik worden maar toch heel de dag wat te knabbelen. Voor de grote paarden hanteren wij stripbegrazing. Hierdoor heb je minder land nodig en kun je je paard(en) toch telkens voorzien van schoon en vers gras.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 07:34

juist korter gras kan weer veel fructaan bevatten,waardoor je weer een hogere kans op hoefbevangenheid krijgt.
zet mn shet daarom liever met korf om in langer gras.
met stripbegrazing kan ik het gras doseren,als dit voor mn paard te weinig is is er altyd nog hooi...
maar wat ik me afvraag is of de paarden niet ontzettend gefrustreerd raken van het stripbegrazen,ze kunnen natuurlijk minder rondscharrelen en hun eten uitzoeken.
en je verplaatst natuurlijk steeds een draad een stukje verder,het afgegraasde oppervlakte wat ze hebben wordt dan natuurlijk steeds groter,dus hoeveel zin heeft het dan om steeds een stukje erbij te geven?want van het afgegraasde deel kunnen ze evengoed nog verder eten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 07:37

Citaat:
ik overweeg nu om een pad om de wei heen te maken (paddock paradise idee) en ze een stukje standweide te geven,en een goed gevulde hooiruif,en dan zo dat de shet niet altijd bij het hooi kan,maar mn paard wel naar behoefte hooi kan eten.

alles wat ernaast valt zal de shet direct op stofzuigen :D

Citaat:
van de twee weides die ik dan heb tussen de paden in wil ik stripbegrazing toe gaan passen.
ik hoop dat dan ook de korf van de shet af kan,dan kan hij ook weer naar behoefte gebruik maken van de liksteen,nu kan hij dat alleen als ik er ben en de korf af is.

Ik zou de shet niet mee laten grazen, maar dan gewoon even apart houden

Citaat:
voor mn paard zal de stripbegrazing (die voor de shet dan wel genoeg is) al snel veel te weinig zijn,vandaar dat ik voor mijn paard onbeperkt hooi ter beschikking wil stellen,bijv in een kuubkist met hoge rand zodat de shet daar niet uit kan eten.

strooi hooi uit op het pad dat je rondom gaat maken, dan heeft de shet wat te doen en moet hij lopen voor z'n eten }:)

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 07:59

ik kan helaas de paarden echt niet apart zetten,mijn paard wordt dan verschrikkelijk onrustig,gaat soms zelfs door de draden heen.daarbij heb ik ook niet de tijd om 2x per dag heen te gaan om ze bijv een paar uur apart te zetten,of een paar uur in een paddock ofzo.
vandaar dat ik aan (minimale) stripbegrazing dacht.

wat ik wel zou kunnen doen is binnenkort een paddock aanleggen,en de wei verder zo laten,dan zou ik per dag kunnen wisselen,dus een dag in de paddock met hooi,en een dag op de wei.dan hoef ik ook maar 1x per dag heen en hou je het grazen toch binnen de perken.maar ik weet niet of dat dan niet teveel onrust geeft om iedere 24uur te wisselen.
vinden jullie het sneu als de shet de hele dag zn korf omheeft?
hij kan er goed mee omgaan hoor,maar ik merk dat ie meteen met mn paard gaat spelen en kroelen zodra de korf af is,dus ik heb toch het idee dat hij wat mist.

edit:

mocht iemand andere ideen hebben over het inrichten van mn wei dan hoor ik dat graag.
er zijn wel een paar vaste punten,dat zijn namelijk de mesthoop,hooiopslag,het hek aan de rechterkant (ingang wei),en de schuilstal.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 08:06

ik zou bij de schet de graaskorf omlaten,en als hij meer moet afvallen dan beweging geven iedere dag minimaal een half uur.
een schet heeft niet veel nodig,de meeste mensen zijn er TE goed voor waardoor 90 procent van de schetten hier te dik zijn.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 08:11

dit is mn weide hoe die nu is:

Afbeelding

mocht iemand andere ideen hebben over het inrichten van mn wei dan hoor ik dat graag.
er zijn wel een paar vaste punten,dat zijn namelijk de mesthoop,hooiopslag,het hek aan de rechterkant (ingang wei),en de schuilstal.
Laatst bijgewerkt door izi op 05-07-09 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 08:12

Dat zat ik ook te denken,gewoon wat aan het werk met de shet.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 08:14

amazone77 schreef:
ik zou bij de schet de graaskorf omlaten,en als hij meer moet afvallen dan beweging geven iedere dag minimaal een half uur.
een schet heeft niet veel nodig,de meeste mensen zijn er TE goed voor waardoor 90 procent van de schetten hier te dik zijn.

tsja daar heb je gelijk in natuurlijk.

momenteel doe ik om en om,de ene dag doe ik wat met het paard,de andere dag met de shet.
ik heb helaas niet de tijd om alle dagen met beide aan het werk te gaan,en vind dit een goede oplossing.
als mn paard straks onder het zadel is (gaat nog wel minimaal een jaar duren) dan wil ik de shet mee gaan nemen als handpaardje,maar nu met een paard en pony aan de wandel in mn uppie durf ik echt niet aan.
ik kan ze natuurlijk met zn 2en tegelijk loswerken in de longeerbak,ze dus gewoon met zn 2en laten lopen,maar mn paard is nog jong en heeft nog veel opvoeding en individuele aandacht nodig,dus ik denk niet dat dat een goed idee is.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 08:21

gooi ze anders iedere dag samen in de padock en laat ze daar lekker hun beweging krijgen,goed voor je jong paard en heel goed voor de dikke schet :D ,en ze zijn nog samen ook.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 08:40

Shetten en grote paarden zijn vrij moeilijk samen te houden i.v.m. het grote verschil in voederbehoefte.

In jouw geval zou ik het oplossen door de shet voorlopig op zand te zetten met voldoende hooi en het paard in een aangrenzende weide. Zo kunnen ze elkaar blijven zien en evt. zelfs aanraken.

Als de shet goed op gewicht is kun je hem een uurtje (of 2) in de weide zetten. Daarna gewoon weer terug in de paddock met wat hooi.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 08:44

dat is geen optie zoals ik hierboven al schreef.
ik heb niet de tijd om iedere dag 2x per dag heen te gaan,en mn paard wordt verschrikkelijk onrustig als ze apart staan,dus apart zetten is geen optie.
ik zoek dus een optie die voor de shet goed is,is dit voor het paard te weinig dan krijgt die gewoon onbeperkt hooi aangeboden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 08:50

Hoe doe je dat dan als je gaat poetsen en rijden?
Als je gaat rijden kun je de shet op de weide zetten en als je klaar bent weer terug. Heeft hij toch een uurtje gras en hoef jij er niet 2x per dan naar toe.

Verder zijn er denk maar weinig mogelijkheden. Als ze wel hooi krijgen, maar weinig gras dan heb je het gras ook binnen no time huizenhoog staan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 09:37

als je een paddock/longerbak maakt zou ik die vastmaken aan je schuilstal. Dan kunnen ze zowel bij slecht weer, als bij erg warm/zonnig weer schuilen als je ze in de paddock hebt staan. Anders heb je kans dat ze smelten bij extreem weer als je ze alleen op het zand opsluit :P

Als je dat stuk paddock dan aansluit op de middelste wei kun je daar je strookbegrazing ook nog toepassen, of het kort laten eten.

Als ze echt niet door een draadje gescheiden kunnen staan kun je ervoor jiezen ze beiden op het zand te zetten vorlopig en inderdaad je paard te voeren uit hoge voerkist en voor je shetlander een dicht hooikistje te maken met kleinmazig gaas ervoor zodat hij echt moet wriemelen om de sprietjes eruit te krijgen. (kleiner dan 5 bij 5 cm maas, aan de zijkant, bovenkant dicht met deksel oid en schuine gladde plank aan binnenkant zodat het hooi richting gaas glijdt) Zo doet de shet langer over dezelfde portie hooi en door de kleine maas zal je paard liever uit zijn eigen bak proberen te eten omdat dat makkelijker is.
Je kunt beide dieren dan (langer) gras laten eten in de tijd dat je bezig bent met uitmesten en opruimen etc. en terwijl je de ander beweging geeft.

Het is vooral ook belangrijk je shet meer te laten bewegen!
Dus terwijl je je paard rijdt je shet in de wei, en terwijl je met je shet bezig bent (liefst lekker intensief en lang genoeg) kan je paard dan grazen. Is alleen in de wei achterblijven dan nog geen optie voor je paard zou je iemand moeten vragen die tegelijkertijd met jou en je paard meegaat om je shet beweging te geven.

Ik vind het overigens niet gezond als een paard niet even gescheiden middels een draadje kan staan van een ander paard.
Paarden blijven inderdaad van het korte gras dooreten. Daarom zette ik de te dikke paarden een paar uur per dag op het zand.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 10:04

joyce B schreef:
Ik vind het overigens niet gezond als een paard niet even gescheiden middels een draadje kan staan van een ander paard.
Paarden blijven inderdaad van het korte gras dooreten. Daarom zette ik de te dikke paarden een paar uur per dag op het zand.

natuurlijk kan het wel,maar ze zijn gewoon graag samen,en ik wil ze ook niet laten wennen aan apart staan,ik vind dat niet gezond voor een paard,ze horen niet ieder op een eigen stukje te staan.
voor een paar uurtjes per dag is geen optie,ik zoek dus een oplossing waarbij ik in principe maar 1x per dag heen zou hoeven,en waarbij de paarden samen kunnen blijven staan.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:09

Wij doen ook aan strook begrazing en dan zetten we het lintje vrij laag zodat ons mini paardje er netjes achter blijft en de draver er nog een stuk overheen kan eten.
De volgende dag zetten we het lintje zo dat het minipaardje het stukje krijgt wat de draver al een beetje kaal heeft gegeten en de draver weer over het draadje verder kan eten(en natuurlijk ook van wat voor het draadje staat).
Dit werkt bij ons prima, de draver is zelfs te dik en het minipaardje is goed.
Ik hoef er in princype ook maar 1 keer per dag naartoe.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 08:25

dat is ook een idee....
wat ik ook kan doen natuurlijk is de bovenste laag van de wei afhalen,zodat de grasmat daar weg is,dit stuk omheinen en gebruiken als paddock.
het is niet mijn eigen stuk land dus het aanbrengen van zand zal dan niet erg handig zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:24

jij schreef dat je paard niet aan een andere kant van een draadje KAN staan omdat hij dan door de draden ging. Dat is heel wat anders dan dat jij het niet WIL. Als je paard niet kan staan met een draadje ertussen omdat hij zich dan al alleen voelt, betekent dat dat je met je pony niet weg kan of iets anders kan gaan doen omdat je paard anders, zoals je schreef, door de draden kan komen. Dat is lastig, en vind ik niet gezond. Als het wel KAN, dan kun je in elk geval je paard extra weidegang geven terwijl je met de pony bijvoorbeeld gaat fietsen, steppen of hardlopen, of longeren in de bak/paddock zodat die extra beweging krijgt en je paard kan ondertussen een uurtje bij eten in het hoge gras.

Zo bedoelde ik het in elk geval.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 10:02

oke,heb het niet helemaal duidelijk omschreven.
het kan idd wel,maar op een gegeven moment wordt mn paard het zat om alleen te staan en gaat dan dus wel door de draden heen,het is niet zo dat het vanaf het begin af aan blinde paniek is ofzo,ze is gewoon rustig,maar als ze het zat is dan gaat ze langs het draad heen en weren,en op een gegeven moment er dus doorheen.apart zetten is dus niet fijn voor het paard en zal op deze manier ook weinig zin hebben.