Paard drinkt niet uit de sloot

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleur19

Paard drinkt niet uit de sloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 13:27

Hoi allemaal,

Sinds kort staat er bij ons op het land een nieuw paard bij. Die vrouw heeft zelf weinig tijd om te komen ivm verhuizing dus wij letten een beetje op haar paard. Alleen nu is dus het geval dat hij blijkbaar niet uit de sloot drinkt.... Zij had zelf wel gezegd dat hij bij het vorige land wel uit de sloot drinkt maar dat lijkt ons heel sterk aangezien hij het hier oko niet doet.(hij stond daar snachts wel op stal) Mijn paard deed het eerst ook niet maar toen zij de andere paarden zag heeft ze het binnen 1 dag geleerd.
Wij hadden hier oko eerlijk gezegd helemaal niet op gelet bij dat paard.....Hij stond al 6 dagen op het land en gister vonden we dat hij zo was ingevallen bij zn flanken terwijl hij juist op een vol land staat om aan te komen. Dat was dus erg vreemd. Toen hebben we m een emmer water gegeven, hij werd echt gek, ZO'N dorst had hij. Hij heeft meteen een paar emmers op maar we wilden hem oko niet te veel in 1x geven. Vandaag weer water gegeven en hij had weer dorst. Het is geen optie om een grote bak neer te zetten met water want onze paarden moeten wel gewoon uit de sloot drinken want een bak vullen voor 7 paarden is geen doen(er is bij ons geen waterkraan oid). We zitten nu elke keer met een emmer bij de waterkant en met de emmer half in de sloot om hem te laten drinken. Hij durft niet te drinken als de emmer in de sloot zit maar wel iets ervoor. Echt dom :+ want hij hoeft nog maar 10cm met zn kop naar beneden en hij zit in de sloot.
Oh en een pomp gaat waarschijnlijk niet omdat het water nu erg laag staat bij ons.(het heeft nog steeds niet geregend hier :()

Weten jullie misschien wat we hieraan kunnen doen??????????

Groetjes Fleur

Palmera

Re: Paard drinkt niet uit de sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:04

Ik ben er geen voorstander van om zelf uit de sloot te laten drinken. Het risico dat ze uitglijden, schrikken, opgejaagd worden en dan in de sloot terecht komen is mij wat te groot. Misschien heeft het betreffende paard al eens in de sloot gelegen en durft hij het daarom niet.

Waarom zet je niet een paar cementbakken met water neer bij die sloot rand. Schep je zo met een emmer aan een stok of aan een touwtje die bakken vol met water. Is voor alle paarden veiliger.

En waarom denk je dat die pomp niet kan? Omdat het water laag staat? Om te voorkomen dat het uiteinde van de slang zich vastzuigt in de bodem kun je een oude jerrycan om het uiteinde doen en vast bevestigen met touw.

En als je nou besluit verstandig te zijn en of een pomp of waterbakken neer te zetten: sla dan ook gelijk een paar palen in de grond langs die slootrand en span een schrikdraadje. Is nog veiliger!

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:09

Denk er wel om dat met warm weer in een stilliggend slootje verschrikkelijk veel bacterien en ziektes voorkomen. Dat is echt niet gezond. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:11

Ik ben er zeker geen voorstander van om je paard uit de sloot te laten drinken, het risico op uitglijden is erg groot en gezond is het volgens mij ook niet echt met warm weer. Heb meerdere keren meegemaakt dat er paarden in de sloot lagen omdat ze uitgleden, ben er zelfs ook een keer bijgeweest toen er een paard overleed. Misschien toch beter een paar cementbakken zoals femke27 zegt?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:20

wij hebben grondwater voor de paarden als ze buiten staan. (pomp) volgens eigenaar drinkt zijn paard daar niet van. dus hij iedere x een emmer met water in het land zetten voor zijn paard. maar nu hebben we de paarden omgeweid en eerst zonder emmer kraanwater.
tot onze grote tevredenheid dronk ie gewoon de volgende dag het grondwater uit de grote bak.
dus, dit paard gaat heus wel drinken. hij gaat echt niet liever dood hoor. ff doorzetten en geen gewoon water geven. dan gaat ie vanzelf drinken uit de sloot.
en de discussie wel of niet uit de sloot laten drinken laat ik in het midden....
mijn 3 jarige heeft 2 jaar lang in de wei gestaan en altijd uit de sloot gedronken....
nooit wat gebeurt, en ze stond met een grote koppel daar
dus over wel of niet uit de sloot laten drinken dat is een keuze ieder voor zich

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:24

bij mn pony in het land staan ze ook met veel paarden en er staat een badkuip die altijd gevuld wordt met water. Ze doen er regelmatig de tuinslang in en altijd als ik kom is er water. Dit gaat allemaal heel goed. Zelf heb ik liever dat ze "normaal" water krijgen dan zo uit een slootje drinken.. maar ja, ik snap wel dat als je ergens anders je paard hebt staan je er niet zoveel over te zeggen hebt.

Tezza13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:06

Wij hebben van die speciekuipen in het weiland staan, die we elke dag vullen met vers water, onse paarden drinken ook gewoon uit de sloot.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 04:03

hebben wij ook en dan van die 1000 liter vaten die we dagelijks bijvullen.

zet voor dit paard een speciekuip neer.
misschien vind hij de rand van de sloot net te steil of te glad, of kan hij simpelweg geen afstand schatten en denkt ie dat ie zo het water in kukeld?
sommige paarden vinden zelf hun eigen spiegelbeeld wel eng. ;) :P

zekere voor het onzekere nemen en zorgen dat er op de kant een bak voor hem staat

xxFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:15

Dat was bij ons ook het geval.
Maar opgegemoment ging hij het toch maar doen omdat een ander paard in de wei het ook steeds deed. Miss kan je hem bij een ander paard zetten dat wel uit de sloot drinkt dan gaat hij het vanzelf wel na doen.

Fleur19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 15:43

In de wei gaan we zowiezo geen bakken water/cementbakken wat dan ook neer. De paarden kunnen hier makkelikj uit de sloot drinken en het gaat tot nu toe altijd goed. Het was ook niet mijn vraag of ik het paard wel of niet uit de sloot laat drinken alleen ik vroeg om tips hoe hij het kan leren............ Dus die antwoorden met die bakken etc. zijn totaal doelloos :=
@SuperJasper; hij ziet de andere paarden elke dag uit de sloot drinken en nog doetie het niet.
Laatst bijgewerkt door Fleur19 op 05-07-09 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleur19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 15:46

criollolover schreef:
wij hebben grondwater voor de paarden als ze buiten staan. (pomp) volgens eigenaar drinkt zijn paard daar niet van. dus hij iedere x een emmer met water in het land zetten voor zijn paard. maar nu hebben we de paarden omgeweid en eerst zonder emmer kraanwater.
tot onze grote tevredenheid dronk ie gewoon de volgende dag het grondwater uit de grote bak.
dus, dit paard gaat heus wel drinken. hij gaat echt niet liever dood hoor. ff doorzetten en geen gewoon water geven. dan gaat ie vanzelf drinken uit de sloot.
en de discussie wel of niet uit de sloot laten drinken laat ik in het midden....
mijn 3 jarige heeft 2 jaar lang in de wei gestaan en altijd uit de sloot gedronken....
nooit wat gebeurt, en ze stond met een grote koppel daar
dus over wel of niet uit de sloot laten drinken dat is een keuze ieder voor zich

Thnx voor je reactie! Maar hij had al 6 dagen niet gedronken....... Ik heb zo'n idee dat een paard na 4 dagen toch wel gaat drinken??? En nu zijn we nog steeds met m aant proberen bij de sloot en krijgtie nog maar 2 emmers op een dag omdatie eht gewoon moet leren.... Wij zijn er dus niet zeker van dat dit paard wel gaat drinken. Hij is echt oliedom want uit een emmer in de sloot drinktie wel. Hij snapt het gewoon niet. Heb jij weleens meegemaakt dat een paard ook niet wil drinken maar na een paar dagen wel?? Ik durf het bijna niet aan namelijk om hem dagen geen water te geven..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:48

Fleur19 schreef:
In de wei gaan we zowiezo geen bakken water/cementbakken wat dan ook neer. De paarden kunnen hier makkelikj uit de sloot drinken en het gaat tot nu toe altijd goed.

Dat zeggen al die mensen die regelmatig met drank op rijden ook........ Totdat ze hun rijbewijs kwijt zijn, dan is het ineens de schuld van die k*t politie. Totdat ze iemand doodrijden, ja dan had die maar niet op dezelfde weg moeten rijden. Enz. Wellicht een kromme vergelijking, maar zo is het wel.

Fleur19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 16:00

femke27 schreef:
Fleur19 schreef:
In de wei gaan we zowiezo geen bakken water/cementbakken wat dan ook neer. De paarden kunnen hier makkelikj uit de sloot drinken en het gaat tot nu toe altijd goed.

Dat zeggen al die mensen die regelmatig met drank op rijden ook........ Totdat ze hun rijbewijs kwijt zijn, dan is het ineens de schuld van die k*t politie. Totdat ze iemand doodrijden, ja dan had die maar niet op dezelfde weg moeten rijden. Enz. Wellicht een kromme vergelijking, maar zo is het wel.

Haha op zo'n vergelijking ga ik niet eens op in........... Fijn dat je het allemaal zo goed weet. :O
Nog iemand relevante tips??

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:07

Ik spreek slechts uit vele jaren ervaring met een eigen weide, dat is alles. :)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:09

Ga vooral zo door, maar bel je dan wel even de eigenaar dat d'r paard al 6 dagen niet gedronken heeft omdat jij geen waterbakken wil hebben?

Ben je waarscheindelijk wel gelijk van je probleem af.

Fleur19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 16:32

De eigenaar is natuurlijk allang gebeld. Een voorwaarde bij pension staan bij ons land is ook dat paarden uit de sloot drinken of zij moet zelf elke dag heen en weer willen met emmers water. De eigenaar had zelf gezegd datie uit de sloot kon drinken. Wij kwamen er pas na 6 dagen achter datie niet had gedronken, dus dat hebben we niet met opzet gedaan natuurlijk. We proberen het nu elke dag met die paard door bij de sloot te zitten met emmers water etc. Ik heb echt het beste voor met dit beestje maar paarden op dit land moeten gewoon uit de sloot drinken dus daarom vroeg ik om tips om dit hem te leren. En niét om welke waterbak ik moet hebben oid.

Fleur19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 16:34

femke27 schreef:
Ik spreek slechts uit vele jaren ervaring met een eigen weide, dat is alles. :)

Snap t, vond alleen die vergelijking nogal raar overkomen. Hier staan de paarden al jaren zo(wat ook goed gaat). ;)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:38

Geef je paard gewoon elke dag fris water in plaats van dat kleffe warme water vol met beestjes uit de sloot.
Met ook nog eens de kans van paarden die weer eens de krant halen omdat de brandweer ze weer moet redden.
Ik weet dat dit niet het antwoord is wat je wilt horen, maar het is toevallig wel mijn mening. :)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:44

die van mij drinkt niet uit een sloot maar uit een
natuurlijke vijver die is goed toegankelijk en hij wordt dagelijks bijgevuld met grondwater.
Uit een sloot drinken lijkt ons smerig vooral met deze warmte en beestjes, muggen etc. maar als er geen andere mogelijkheden zijn dan is een sloot prima. Wat betreft dit paard zou ik kijken of hij er makkelijk bij kan, het kan te stijl zijn of te diep, misschien op een plek wat afschot maken/ graven zodat te toegang naar de sloot beter wordt voor hem. 6 dagen met dit weer kan heel schadelijk zijn voor dat paard

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:46

ik heb ooit een keer een jaarling verkocht die niet uit de sloot dronk................

en hij heeft nooit meer uit de sloot hoeven drinken......... snik!!!

gewoon zorgen dat er een teil water staat....... water dat je desnoods uit de sloot schept

Fleur19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 16:46

vorame schreef:
Geef je paard gewoon elke dag fris water in plaats van dat kleffe warme water vol met beestjes uit de sloot.
Met ook nog eens de kans van paarden die weer eens de krant halen omdat de brandweer ze weer moet redden.
Ik weet dat dit niet het antwoord is wat je wilt horen, maar het is toevallig wel mijn mening. :)

Wij hebben hier geen kraan/tapwater. Dan zouden we met de auto elke dag moeten rijden met emmers water....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:47

het gaat niet om het water......... het gaat om de slootkant die het paard niet vertrouwd

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:48

knoop er een kar achter,zet er een 1000 liter vat op en ga die dan daar vullen?

weet je ik snap jouw statement dat dat paard maar uit de sloot moet drinken.

maar zoals ik al zei,misschien heeft hij wel een ongeluk gehad bij of in een sloot?
ik vind in zo'n geval mag je best van je principes afstappen :D

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:49

wat aan de slootkant doen dan..

Fleur19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 16:49

garny95 schreef:
die van mij drinkt niet uit een sloot maar uit een
natuurlijke vijver die is goed toegankelijk en hij wordt dagelijks bijgevuld met grondwater.
Uit een sloot drinken lijkt ons smerig vooral met deze warmte en beestjes, muggen etc. maar als er geen andere mogelijkheden zijn dan is een sloot prima. Wat betreft dit paard zou ik kijken of hij er makkelijk bij kan, het kan te stijl zijn of te diep, misschien op een plek wat afschot maken/ graven zodat te toegang naar de sloot beter wordt voor hem. 6 dagen met dit weer kan heel schadelijk zijn voor dat paard

Het paard kan er makkelijk bij. Hij drinkt namelijk wel uit een emmer die ik IN de sloot bijna hang... En idd 6 dagen is ook schadelijk, het was ook absoluut niet de bedoeling natuurlijk.