Ik heb vorig jaar een toen 3 jarige (nu dus 4 jarige
) KWPN ruin ingereden, waarmee ik erg rustig begon en pas sinds 5 maanden wat intensiever mee aan de slag ben. Hij kan nu een nette B-proef.Ik heb op die stal verder niemand die mij kan helpen, wel vraag ik de jongens af en toe het rijden op video op te nemen zodat ik er daarna zelf naar kan kijken en dingen kan ontdekken die ik moet verbeteren. Dit helpt ook wel een beetje om steeds een stapje verder te komen.
Ik wil met dit paard graag wedstrijden gaan rijden. Ik denk ook dat we makkelijk door de B heen komen, de basis zit er goed in nu. Maar dan kom ik in de L, en misschien dat we daar ook nog wel zonder hulp doorheen komen, maar verder dan de L red ik het echt niet alleen....
(Ik ben wel van plan om binnenkort met dit paard lessen te volgen op de manege)
Nu ben ik benieuwd, hoever komen jullie zonder hulp?
daarmee kom je veel verder. ik rij zonder hulp om welbepaalde reden . als het aan mij alleen lag had ik wel vaker les genomen. aloewel..... met mijn dundeetje doen wat ik wil en samen genieten.... zaaaaaaalig. 
) Ik heb nu mijn tweede paard zelf naar de Z gereden en in dit paard zit meer toekomst dan de eerste dus we zijn al wat bezig met oefeningetjes boven de Z. Het rijden gaat erg fijn op het moment en ik zit nog absoluut niet vast ook. Ook scoren we goed op dit niveau dus ik neem aan dat ik iets goed doe 
)