zomer- en winterweide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

zomer- en winterweide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 18:22

Wij hebben een wei van ong 6 ha. Geen ' rijke' wei, maar een wei met veel natuurgras, bomen en wat rotspartijen.
We hebben twee grote paarden en twee minishetlanders, die zich aardig rond eten op dit stuk grond.

We hebben een apart stuk afgezet als winterwei, zodat de rest van de wei in de winter rust krijgt. Nu vragen we ons echter af of dat nodig/verstandig is, gezien de grootte van de wei.
Het merendeel van de wei wordt in het najaar/winter niet drassig en is dus goed begaanbaar. Als ze de hele wei blijven gebruiken houden ze natuurlijk de meeste beweging en ze knabbelen naast hooi het gras wat dan nog ongetwijfeld royaal aanwezig is.
Mogelijk is het voor de paarden ook leuker om de hele wei te gebruiken, omdat ze dan toch wat paadjes kunnen wandelen, blaadjes, takjes en grasjes kunnen knabbelen en veel ruimte hebben om te spelen.

Wat is jullie advies hierin?

Nog een vraagje...
Zijn er nog manieren om deze wei in redelijke conditie te houden? Poep ruimen is geen doen, gezien het zeer onregelmatige terrein en de grootte van de wei,. Ploegen gaat ook niet ivm veel zwerfkeien en rotsen (in de grond... het gras groeit daar dus overheen)

Poep verspreiden kan een optie zijn, maar wordt het gras in zijn geheel dan niet onsmakelijk?
Of gewoon laten liggen? (doen erg veel mensen hier. De meeste mensen hebben veel grond)

FF voor de duidelijkheid. Wij wonen in zweden, vandaar wellicht een wat andere situatie als in nederland
Onderstaande foto is in april genomen. De wei loopt zover je kunt zien.
Afbeelding

Mariskatw

Re: zomer- en winterweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:26

Als weghalen inderdaad geen optie is, zou je de mest mbv een weidesleep misschien kunnen verspreiden, maar gezien de bomen, zal dat ook nog niet meevallen denk ik. Denk niet dat het gras dan onsmakelijk wordt, een kennis van mij doet het ook elk voorjaar en de paarden eten daar ook gewoon lekker van het gras.

Wel mooi plaatje zo!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 02:45

Allereerst: wat een geweldige manier van paarden houden op zo'n afwisselend stuk grond. Nu zeg je dat je 6 HA hebt. Ik neem aan dat ook Zweden gewoon seizoenen heeft waarin het gras, bomen, struiken e.d veel groeit en de winter seizoenen waarin de groei stil staat. :D

Als ik jou was zou ik ze in het groeiseizoen b.v 2 hectare geven. Kan de rest nog meer groeien. Wordt dat wat kaal, prima, geef je ze weer 2 andere hectare, en daarna weer. Rouleren dus. En dan neem ik ook aan dat het gras e.d wat er groeit dus niet dusdanig vet is dat de paarden hoefbevangen worden. Als dat wel het geval is heb je eigenlijk maar 1 keus en dat is rantsoeneren.

In de wintermaanden kun je 2 dingen doen. Je geeft ze het hele stuk, omdat er toch niet veel te halen valt en ze dus lekker bezig zijn. Of je geeft ze juist een kleiner stuk zodat de rest kan rusten. Uiteraard wel met voldoende hooi erbij.

Dat is een beetje mijn idee over dergelijke mooie weides....

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 05:49

Wanneer je wil dat je paarden wat meer over de weides wandelen ga dan eens kijken in het topic paddock paradise. Je kunt dan een looproute maken en ze daar tot bepaalde weides toelaten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 07:54

Wat een prachtige ruimte!

Je kunt het gewoon een winter proberen om te kijken hoe het gaat als je ze dan alle ruimte geeft... 6ha voor 2 grote paarden is enorm. De minishetlanders tellen eigenlijk niet echt mee voor het vertrappen :P
Mochten er stukken echt gevaarlijk slecht zijn in de winter kun je die eventueel afsluiten.

Zomers inderdaad bepaalde stukken eventueel uitsluiten als er teveel gras staat. Als je, zoals bij Paddock Paradise, wel een pad eromheen toegankelijk laat, hebben ze nog steeds heel veel bewegingsruimte, en zelfs meer uitdaging om te blijven lopen.

Hoe gaat het in de winter in die winterwei? Heb je dan een enorm dikke laag sneeuw? En hebben jullie in de zomer ook veel last van stekend ongedierte? Hoe gaan de paarden daar mee om?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 08:33

zou ze mooi het hele stuk geven en als je in het voorjaar meer gras wil, zet je wat stukken af, dit groeit dan zo weer aan en kun je ze wat vers gras geven.
mest kun je idd verspreiden, dan verklein je ook de kans op worm besmetting.
je kunt naar paddock paradice kijken, maarre volgens mij is dat totaal niet nodig als je zo'n oppervlakte hebt. Volgens mij onnodig om hier nog wat aan te veranderen, een zalige plek voor een paard.
ik vertel het ze hier niet hoor, dan willen ze straks ook naar zweden verhuizen.
Daar zitten zeker ook geen dazen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 09:29

Bedankt allemaal voor het meedenken.
Een paddockparadise is inderdaad wat overbodig. Ze hebben hier al heel veel paadjes tussen bommen en rotsen in, een sloot, heel erg afwisselend terrein.... Met gras, zand, struiken, water enz.
Ze wandelen dan ook heel wat af.(en rennen)

Stukken met rijk gras hebben we niet, alleen met lekker gras en iets minder lekker gras. Dat laatste laten ze nu staan, maart eten ze vanzelf als het minder wordt.

In de zomer rouleren vind ik niet zo'n goed idee. Dan krijg je twee hect waar het gras weg is en vier waar het huizenhoog groeit. Strookbegrazing is volgens mij zinvoller bij een rijke wei of een kleinere wei. Rijk is de wei dus niet. Er groeien veel kruiden ed.
Volgens de da geschikt om gezondheidsproblemen te voorkomen. Welliswaar worden ze wat mollig/grasbuik maar de aard van het gras is prima (oud, kruidenrijk) en ze pikken eruit wat ze nodig hebben.
Bovendienbewegen ze op een dergelijke grote wei optimaal. Je hebt nl maar twee open delen waar ze echt kunnen rennen. Dat valt weg bij indeling in stroken
Vandaar dat ik daarover ook geen vragen had.

femke... jouw stelling.. of hele wei geven of winterwei was dus mijn vraag., Weet dat ik allebei kan doen, maar weet niuet wat het beste is voor de wei
Hooi krijgen ze in de winter uiteraard altijd.

Vraag is dus echt: Wat is het beste voor de wei? Winterwei en rest met rust laten of in de winter de hele wei gebruiken zodat ze iets te doen hebben.

En wat te doen met stront als ruimen geen echte optie is.

Overigens hebben we hier helaas ook veel dazen. We wonen tegenover het bos en momenteel is het een ramp. We kunnen niet het bos in.
Swinters hebben we wat minder regenen wind en meer vriesweer en sneeuw. Schuilstal is hier dan ook verplicht en bijvoeren noodzakelijk. Maar het is niet zo dat we de hele winter sneeuw hebben. Daarvoor wonen we dan weer te zuidelijk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 09:51

Paddock Paradise is niet alleen bedoeld als kunstmatig ingerichte zandpaddock. Paddock Paradise in Amerika, Canada en vergelijkbare landen is juist gebruik maken van de natuurlijke situatie en het beperken van toegang tot de sappige weides. Juist omdat ze in die regio's vaak enorme oppervlakte tot hun beschikking hebben en vervetting dan op de loer licht.
Op die manier bedoelde ik het in elk geval.

Niet dat je kunstmatig allerlei dingen uit moet gaan halen. Jij hebt die afwisseling, ruimte en natuurlijke hindernissen toch al?

Jij hebt natuurlijke paden en rotsen en schuilplekken. Waarschijnlijk ook natuurlijke waterbronnen. Het enige wat je zou kunnen doen is grote grasvlaktes afzetten en mondjesmaat bij geven of wisselen. Als je bijvoorbeeld een heel mooie vlakke wei erbij hebt die je wel met machines kan bewerken, dan sluit je die juist in het voorjaar af voor je paarden om dat in de zomer te kunnen maaien voor je ruwvoer. De overige ruimte is dan ruim voldoende voor je paarden om gedurende de zomer van te leven en helpt voorkomen dat ze zich veel te dik kunnen eten.

In de winter zou je de verraderlijk gevaarlijke of moerassige stukken dan af kunnen sluiten om het veiliger te maken. Door de sneeuw zien ze misschien een zwakke ijslaag van een meertje over het hoofd, of een diepe kloof tussen de rotsen die opgevuld is met zachte sneeuw. Ik noem maar wat.

http://www.paddockparadise.com/
de officiële website met veel links. In het paddock paradise topic staan nog veel meer links met voorbeelden hoe mensen met het basisidee aan de slag zijn gegaan.

Als ruimen geen optie is vanwege de enorme ruimte, dan laat je het dus liggen. Als de paarden zoveel ruimte tot hun beschikking krijgen, zullen ze ruim om de mest heen eten. Er ontstaan ruige plekken met meer mest waar ze niet eten, en andere delen waar weinig tot geen mest zal liggen. Paarden eten immers het liefst niet-vervuild gras. Bij een kleine wei moet de mest liefst geruimd omdat er te weinig ruimte en gras is om je zulke plekken te kunnen veroorloven en bij te weinig gras dwing je de paarden om toch ook het vervuilde gras te eten met grotere kans op wormbesmetting. Dat zal bij jou niet zo'n probleem zijn. En de mest wordt wel verteerd door de natuur met hulp van bodemdiertjes, vogels, weer en wind etc.
In jouw geval zou ik juist niet slepen. Je verspreid daarmee eventuele besmette mest over schone grasdelen en het is niet praktisch vanwege de rotsige bodem.

Als je juist in de zomer bepaalde stukken "rust" geeft van de paarden en eventueel maait, heb je juist in de wintermaanden meer voeding voor je paarden. In de zomer heb je meer dan voldoende en kun je wel een stuk missen, in de winter heb je juist alle beschikbare ruimte nodig om je paarden de boel minder kapot te laten lopen en meer voedsel tot hun beschikking te geven.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 10:12

Ok bedankt voor de duidelijke info. Paradise paddock en de opzet ken ik. Kan idd ook gebruikt worden voor grote stukken, maar dan denk ik meer aan vlakke stukken. Wij hebben al veel natuurlijke hindernissen, zoals je al zegt en dan is dat niet echt een optie. Paarden bewegen hier op de grote wei behoorlijk veel (behalve nu met de hitte, dan gaan ze alleen snachts aan de wandel) Een grote vlakke wei heb ik niet. Ik heb twee wat grotere open stukken (kaalgevreten uiteraard, want daar groeit het beste gras blijkbaar) maar ook daar steen onder de grond. Niet echt te bewerken dus en je kunt op het achterste deel niet komen met een traktor. Dit zijn de stukken waar ze nogal eens rennen/spelen omdat de rest een erg oneffen bodem heeft en ze daar dus beter moeten kijken waar ze lopen.

Het is natuurlijk mogelijk om in de zomer de wei kleiner te maken , zodat ze in de winter wat meer te eten hebben, maar eigenlijk doen ze dat zelf ook al. Ze eten nl alleen het lekkerste en in de winter eten ze dat wat ze in de zomer lieten staan
Maar het is wel iets om over na te denken als ze al te mollig worden.

Afzetten van evt gevaarlijk stuk in de winter is een optie. Hoewel ze de wei op hun duimpje kennen. Maar je weet paar nooit. Meertje hebben we niet in de wei, maar wel greppel waar in het najaar veel water in komt en dat is dan wellicht een risico met dun ijs.

Poep dus idd maar laten liggen. Zit wel wat in, wat je vertelt. Zie hier eigenlijk niemand poep ruimen of slepen, maar als nederlander ben ik dat gewend en vroeg ik mij dat af.

Ik zal alles wat je hebt verteld goed door mijn hoofd laten gaan en bespreken met echtgenoot.
Fijn dat je zo meedenkt....