ridderzuring invasie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vea

ridderzuring invasie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 15:38

Hoi , even een klein vraagje , want ik ben een beetje wanhopig!
Wij zitten namelijk met ridderzuring in de wei = http://www.biokennis.nl/NR/rdonlyres/B3 ... 464/93.jpg
We hebben ze al eens weggemaaid met de bosmaaier, deze maandag beginnen we weer maar het is niet bij te houden!
Naar het schijnt zitten de wortels zo'n 15 cm diep. Het probleem is dat de paarden hier op de wei 24/24 en 7/7 op staan dus iets chemisch kan pas in de winter (en welk chemisch product is goed??)...heeft er iemand een tip zodat men wei niet volledig volstaat tegen het einde van de zomer??

Alvast bedankt!

Barvrouwke

Re: ridderzuring invasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:42

De wortels overleven geloof ik 70 of 100 jaar in de grond. Eenmaal zuring altijd zuring. Het heeft dus geen zin om het te maaien. Wil je het verwijderen, dan zul je ze met wortel en al eruit moeten steken. Ook van het land afhalen ivm de zaden die erin zitten.
De naam zegt het al Zuring, de grond is dus te zuur. Hiervoor kun je kalk strooien. Maar misschien is het handig om een grondanalyse te laten doen, zodat je een goed bemestingsplan kan opstellen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:48

In de winter spuiten heeft geen zin, dan nemen de planten het niet op.

Spuiten (in het voorjaar) heeft alleen zin als de rozetten maximaal 8 bladeren groot zijn. Als de planten eenmaal groter zijn en al bloemstengels maken gaan ze niet meer dood van een dosis MCPP, hooguit worden ze er dan door verzwakt.

Voor zuring kun je volstaan met spuiten met MCPP (mecoprop). Zelf spuit ik rustig pleksgewijs terwijl de paarden gewoon in de wei staan. MCPP is een plantengroeihormoon, paarden krijgen daar niks van, en bovendien eten ze zuring toch niet.

Durf je dat niet aan, dan gewoon een deel van de wei afzetten met prikpaaltjes en daar spuiten. Na 14 dagen kan je ze er sowieso weer inlaten, want dan is de zuring dood, en de MCPP allang afgebroken.

Vea

Re: ridderzuring invasie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 18:32

kalk hebben we gestrooid , te weinig blijkbaar...Ik zal eens die MCPP eens opzoeken en proberen zo veel mogelijk wortels weg te krijgen...Alvast bedankt voor de reacties!