Weiland vraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1994

Weiland vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 13:05

Ons weiland is inmiddels helemaal kort, echt niks meer te eten voor de beestjes. (2 pony's)
Nu vroeg ik me af hoe ik het moet aanpakken. Inzaaien of bemesten, en waarmee? Het moet wel paardvriendelijk zijn enzo. Waar kan ik dat dan kopen?

8nnemiek

Re: Weiland vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:06

Bijvoeren met hooi :)
Dat doe ik ook nu het gras tot op de wortel is weggegraasd.
En verder kun je het gras inderdaad bemesten. Ik doe dat altijd stukje voor stukje, eerst de ene helft en dan de andere, zodat ze wel nog ruimte hebben om te lopen.
Koeienmest schijnt beter te zijn dan kunstmest, ivm belangrijke stoffen (magnesium? selenium??) die dan meer in het gras zitten.. Voordat het gaat regenen uitstrooien, en wachten totdat het weer wat gegroeid is :)

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:07

bemesten heeft nu weinig zin meer..
maar wij hebebn een deel afgezet dat kortgemaaid en dan laten groeien.
tegen de tijd dat ze daarin staan kan t andere stuk weer aangroeien.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:09

Kalvermest is het allerbeste,
en tegenwoordig kan je geld toe krijgen op poep op de wei :D .
Ik heb 2 weides, 1 wei voor grazen en als dat op is naar de andere wei.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:12

In ieder geval hooi bij gaan voeren.... En vanaf volgend jaar echt een beter weide beleid. Dus in het voorjaar laten injecteren. Doe je wei in de lengte door de helft. En begin aan 1 kant met de pony's. Eerst een klein stukje, en steeds een stukje erbij. Is het op? Dan ga je naar de andere kant zodat kant 1 weer kan groeien. Desnoods dat je die dan weer even bemest.

Hoe groot is het stuk trouwens?

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:14

Je kan een stuk nieuwe aanleggen met een gras mat,
kunnen ze 3 dagen nadat je het hebt neergelegt lekker eten!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:30

femke27 schreef:
In ieder geval hooi bij gaan voeren.... En vanaf volgend jaar echt een beter weide beleid. Dus in het voorjaar laten injecteren. Doe je wei in de lengte door de helft. En begin aan 1 kant met de pony's. Eerst een klein stukje, en steeds een stukje erbij. Is het op? Dan ga je naar de andere kant zodat kant 1 weer kan groeien. Desnoods dat je die dan weer even bemest.

Hoe groot is het stuk trouwens?

Helemaal mee eens... Paarden van het gras, of in elk geval van een deel van het gras. Beetje bemesten en sproeien als het niet gaat regenen. Dan een paar weken bij laten groeien.

Volgend jaar zuiniger met het gras omgaan (minder uren laten grazen, ander deel van de dag of nacht op een paddock met hooi) of vaker wisselen van stuk met 2, liever 3 stukken en tussendoor bijmesten van het gras.

Voor 2 paarden of pony's heb je toch wel een aardig stukje grond nodig om de hele zomer gras te houden als je niet wilt bijvoeren.
Er zijn mensen die denken dat een paar 100m2 wel genoeg is omdat ze in de bak er ook genoeg ruimte aan hebben... En dat valt dan dus tegen.

Ik gebruik van voorjaar tot najaar ongeveer 1 tot 1,5 hectare (10.000 tot 15.000m2) voor 4 paarden. Je kunt wel met wat minder toe, maar vaak is bijvoeren dan wel nodig. alleen overdag op de wei laten scheelt ook in hoeveel gras je nodig hebt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:41

Ik red het met een half hectare. Er staat 1 fjord en 1 groot rijpaard. En ik heb ook alvast gehooid voor de winter, 70 balen dit jaar. Het kan best, maar je moet wel verstandig met grond omgaan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:11

Inderdaad, en vooral met een lange droge periode wil je dan nog wel eens te kort krijgen omdat het gras dan niet meer goed groeit, en ze het dus veel sneller eten dan dat het bij kan groeien.

Niet iedereen kan zijn weiland genoeg sproeien en dan zul je toch bij moeten voeren. Ik had vorig jaar aan 1 ha te weinig, nu met ongeveer 1,5 ha heb ik meer dan genoeg. Ik heb nog meer weiland, maar dat wordt zomers gebruikt om te maaien voor de winter. Hoef nu ook niet bij te mesten.

Femke27: ik neem aan dat je bij moet kopen, of heb jij genoeg aan 70 balen voor 2 paarden? Kunnen ze bij jou in de winter de hele dag op de wei graseten van die halve ha, of heb je ze dan ook (deels) in een paddock/bak staan?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:14

Tuurlijk koop ik wel hooi bij voor de winter. Maar alles wat je van eigen land kunt halen is mooi meegenomen. :D

Van dat halve hectare is ongeveer 4500 vierkante meter grasland. Ik heb een bak van 12x18 en aangrenzend een stuk tegels met schuil mogelijkheid. In die bak+tegels staan ze in de winter, want ik vind wel dat zo'n klein stuk gras even rust moet hebben een aantal maanden. Ik vraag er natuurlijk best wel veel van.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 19:03

Hooi bijvoeren en hopen dat er genoeg regen valt, er is nl vanaf april al te weinig regen gevallen dit jaar. En dan komt er een moment dat je bodem zo droog is dat het gras toch echt moet stoppen met groeien. Maak ook een stukje van de wei tot paddock zodat ze daar altijd op kunnen en je het gras kan rantsoeneren. Als er nu dan weer wat regen valt krijgt het gras in elk geval de kans om wat bij te groeien voordat het afgeknabbelt wordt. Als je gras nl zo kort is dat de groeikernen eruit gegeten zijn groeit het maar zeer langzaam weer aan.

Voor meer advies kan je beter contact opnemen met dierenhealthplan, een van die mensen zit ook als madamX op bokt.