Hoe berenklauw verwijderen uit weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Hoe berenklauw verwijderen uit weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 16:19

Ik heb berenklauw in mijn weide en ik vermoed dat dat de boosdoener is die een van mijn paarden ernstige jeuk aan de lippen geeft.
Nu spuit ik het onkruid wel in, maar de berenklauw trekt zich daar niet zoveel van aan.
Die voelt zich simpelweg een paar dagen niet zo lekker, om vervolgens weer met een big smile verder te gaan.

Ik heb nu het hele stuk waar ik berenklauwen en berenklauwtjes heb gezien, afgezet....maar dat is slechts een tijdelijke oplossing, omdat het gras bij ons kort moet blijven (paard met jeuk staat namelijk samen met pony die gevoelig is voor hoefbevangenheid.)

De berenklauwtjes zal ik dus op de een of andere manier toch kwijt moeten zien te raken, maar hoe?
Het frutspul, voor je het weet zie je ze ineens overal. Grote, kleine, jong, piepjong etc.

Wie heeft de gouden tip?
Hoe verwijder ik het beste deze krengen en hoe krijg ik het voor elkaar dat ze ook weg blijven?

manutjuh

Re: Hoe berenklauw verwijderen uit weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:25

Even zoeken op google dan vind je het misschien.

Raak ze in ieder geval niet aan, maar ik neem aan dat je dat zelf al wist. Als je ze aanraakt kan je brandwonden krijgen.

Hier een forum waar ze het er over hebben. Als je op google zoekt naar 'berenklauw verwijderen' vind je nog meer tips.

http://www.huishoudplaza.nl/forum_topic ... 1#pid44842

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:30

Over het algemeen kunnen planten beroerd slecht tegen een handvol kunstmest. Je zou het eens kunnen proberen. Gewoon met de hand uitsteken is natuurlijk ook een optie (en wel zo milieuvriendelijk).

Voor de niet-milieuvriendelijke aanpak:
Roundup is een goede allround onkruidbestrijder, maar doodt ook gras, dus wel heel gericht spuiten als je dat wilt proberen.
Mijn ervaring is dat fluitekruid (verre familie van bereklauw) inderdaad weinig geeft om middelen als MCPA en MCPP, du die zou ik niet proberen.
Starane is ook een allround bestrijdingsmiddel, maar wel stervensduur. Daar krijg je echter zelfs JKK mee dood, dus wel een aanrader, if all else fails.

dijonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:19

zout kunnen ze ook niet tegen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 23:13

Ik weet niet hoe groot de weide is, maar ik ben zo'n gek die ze er 1 voor 1 handmatig eruit trek en soms graaf als ze erg diep zitten.
Doe dan goede werkhandschoenen aan zodat ik geen contact met de plant heb en probeer ze met wortel en al eruit te trekken, daarna met een gasbrander in het gat.
Wij hebben niet zo heel veel weiland dus het is nog te doen, in totaal ongeveer 6000m2.
Kost wel tijd en je rug maar ik verdeel het over een paar avonden per week.

ben er voorig jaar mee begonnen en dit jaar heb er nog enkele van die rotdingen kunnen vinden, helpt blijkbaar dus wel.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 12:01

afwas hanschoenen aan, en eruit scheppen met alle wortels,
weet je zeker dat het berenklauwen zijn?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 12:05

Zout er overheen vinden ze ook niet leuk.
(Bij een Berenklauw heb je dan wel een kilo of 2 nodig).
Er overheen gooien wanneer het een paar dagen goed zonnig is zodat ze door het zout verbranden en wegschrompelen.
Als het goed is trekt het door naar de wortels.

KimLittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:18

Ik zou t wegtrekken als t niet teveel is. Inderdaad goede handschoenen aantrekken!