Zelf zoutblok maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jesketje

Zelf zoutblok maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 14:20

Hoi!
Mijn pony likt altijd mijn handen af,
ook likt ze een gladde plaat altijd af.
Heeft ze een tekort aan zout, of iets anders?
En als ze een tekort heeft aan zout kun je dan zelf een zoutblok maken, of gewoon zout op je handen strooien en geven?

gebruiker002

Re: Zelf zoutblok maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:21

een zoutblok kun je voor een paar euro in de winkel halen ;)

Jesketje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 14:23

Ja, dat weet ik :)
Maar ik moet eerst even 6 km fietsen (en in dit warme weer leg ik het af hier),
en ik was nieuwsgierig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:24

Dat krijg je zelf nooit strak genoeg geperst.
Fietsen is niet noodzakelijk, gewoon via internet bestellen en thuis (of op stal) laten bezorgen :D

Jesketje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 14:25

Helemaal vergeten dat er ook zoiets is als online shopping.
Haha, domme ik.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:25

Om zuiver keukenzout te geven lijkt me niet zo gezond voor je pony. Voor ons is het ook niet goed om teveel zout te eten... Zo verschrikkelijk duur is een mineralenblok toch niet? Ik zou er gewoon eentje kopen in de winkel, deze is speciaal ontwikkeld en samengesteld voor paarden. Dan weet je in ieder geval zeker dat het geen kwaad kan. Zo'n blok gaat best wel lang mee :)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:29

waarom is zuiver keukenzout niet goed? wat een onzin... Kan prima. alleen is een mineralenblok beter. Omdat het paard dan naar behoefte op kan nemen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:52

zij schreef:
waarom is zuiver keukenzout niet goed? wat een onzin... Kan prima. alleen is een mineralenblok beter. Omdat het paard dan naar behoefte op kan nemen.

Daar ben ik wel nieuwsgierig naar!! Waarom is dat beter? Liksteen is altijd Natrium, soms aangevuld met Selenium of koper of cobalt, als je al veel Se en Cu en Co hebt in de bodem hebt is het dus niet handig een liksteen te hebben

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:06

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:09

Albert schreef:

Dat is een site waar ik geen enkel vertrouwen in heb. Ze verkopen zelfs supplementen als geneesmiddel. Allemaal niet wetenschappelijk onderbouwd en over weidebouw weten ze helemaal niets. Voor TS is het misschien handig bodemonderzoek en ruwvoeronderzoek te laten doen en dan gericht supplementeren.
Een liksteen dekt de zoutbehoefte wel. maar met mineralen en sporenelementen kan het soms niet handig zijn. BLGG kan er mee helpen of andere professionele bedrijven, maar vraag naar de opleiding en/of andere professionele referenties.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:28

zij schreef:

Je begrijpt me verkeerd denk ik :) Het is niet zo dat keukenzout helemaal niet goed is, maar het lijkt mij dat als je dit puur gaat voeren een paard al snel teveel ervan opneemt. (neem zelf maar eens een hap zout, dit is wel erg veel zout in een keer). Een mineralenblok is ook wel zout, maar daar kan een paard beter gelijkmatig van opnemen, naar behoefte, zoals jij ook al aangeeft. Zuiver zout is veel meer geconcentreerd! Maargoed, dat is meer een gevoel dat ik daarbij heb, ga ik verder ook niet over speculeren... Iig is een teveel aan zout slecht voor onder andere de nierfunctie e.d.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:33

en als je het te ver fietsen vind, een keer je ouders aankijken??

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 00:11

is het ook niet zo dat sommige paarden aan *van alles* likken omdat dat de speekselproductie (en daarmee de vertering) extra op gang helpt?
zout/mineralenblokken zijn i.d.d. handiger dan zelf maken denk ik, en je hoeft niet persé op het heetst van de dag te fietsen ;)

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 00:15

bij mijn pony deden wij altijd in de zomer met dit weer zout(1/2 van een koffielepeltje) bij zijn eten. Niet alle dagen natuurlijk ;) Op zich hielp het wel en de DA zei dat het gn kwaad kon, ondanks je niet overdrijft :)

edit: typefout

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:55

Die dingen kosten niks in de winkel. Zelf een liksteen maken lijkt me nogal lastig. Ik heb altijd een himalaya zoutsteen hangen en zo'n rode baksteenvormige.

xxFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:30

Ik dnek dat het zelf maken duurder is dan in de winkel kopen voor 4 euro heb je zo'n blok

KimLittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:03

Blok in de winkel weet je zeker dat dat wel oke is en inderdaad niet duur. Lijkt me ook heel gedoe; zoutblok zelf maken.