Zelfgemaakte stal, tips gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nkitaa_

Zelfgemaakte stal, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 10:33

Hallo allemaal,

Binnenkort komt mijn paardje (fjord) bij ons aan huis te staan en is mijn vader bezig met de bouw van haar stal (bijna 3x3.5). Nu is de buitenkant zo goed als af, alleen de binnenkant nog niet helemaal. Ik heb een aantal vragen;
Wat vinden jullie van de stal?
Kan het hout wat je op de foto's ziet gewoon zo blijven zitten of moet het nog afgedekt worden en zo ja met welk materiaal? Zodat ze er niet aan kan gaan bijten zeg maar.
Hebben jullie verder nog tips over de stal waar ik rekening mee moet houden?

Afbeelding
Binnenkant stal

http://www.mijnalbum.nl/Album=HACF4JRL
Binnenkant stal

Afbeelding
Voorkant stal

Ook zijn we nog op zoek naar een handige manier om hooi te voeren in de stal. We zaten te denken aan een zelfgemaakte ruif/hooibak, hebben jullie nog tips of ideeen?

Groetjes :D !

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:35

Met een quad en dan een klein aanhangertje er achter.
Kan altijd ook alls het hard heeft geregend en de grond is blubber.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:44

Hooi gewoon op de grond, is veel beter voor de luchtwegen. Gras groeit toch ook niet op 1.5 meter hoogte?

Als je pony geen knager is hoef je niets met het hout te doen. Als ze wel de neiging heeft het op te eten kun je het ook behandelen/insmeren. Sommige paarden eten daar zelfs doorheen, maar weet eigenlijk niet hoe je het zou kunnen afdekken. Kan alleen bedenken dat je er bijvoorbeeld stevig gaas oid omheen spijkert, maar dat moeten ze echt niet los gaan maken in hun poging bij het hout te komen...

Vjestagirl

Re: Zelfgemaakte stal, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:45

Ik vind dat ze een beetje weinig mogenlijkheid heeft om naar buiten te kijken...

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:46

Volgens mij bedoelt ze een manier om het hooi naar de stal te krijgen.

(oo wacht ik zie het al ze zegt voeren niet vervoeren)

En inderdaad ik vindt het een erg donkere en grauwe stal.
Gewoon wat open "ramen" dus geen glas alleen het kozijn of wel glas maar dan moet je er tralies voor zetten.
Overgens denk ik dat het ook erg heet wordt binnen met zo weinig openingen

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:47

wordt het een soort inloopstal? Wat je zou kunnen doen om te voorkomen dat ze aan het hout gaat knagen is een stroomdraadje erover heen spannen. Komt er wel een vriendje bij?
Het is het beste voor je paard om hooi gewoon op de grond te geven. Als het erg modderig is, kun je het op een stuk tegels voeren, dan blijft het redelijk schoon. Ook zou ik persoonlijk tralies voor het glas maken.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:50

Waarom is de rechter muur eigenlijk nog een meter doorgetrokken? Nu heeft je pony ook als ze met het hoofd naar buiten staat maar aan 1 kant wat te kijken.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:52

Hoi, er vielen mij een paar dingen op. Komt je paard helemaal alleen bij jou aan huis te staan of zijn er nog andere paarden of krijgt ze een maatje ? Paarden zijn gezelschapsdieren / kuddedieren, dus hou er wel rekening mee dat alleen zijn niet leuk voor ze is. Ik denk dat je het hout van de stal gewoon zo kunt laten, alleen als ze eraan gaat bijten het insmeren met iets, maar let er dan wel op dat het niet giftig is !! Het viel me ook op dat er een soort ''rand'' aan de muur van je stal zit (bij de foto's op de link zie je daar spullen op staan), dit is voor je paard een perfecte plek om aan te schuren. De vraag is natuurlijk of ze dat ook doet, maar ik zou zelf niet blij zijn met een kapotte staart... Mss kun je daar nog wat op bedenken als het nodig is.

Nkitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 11:07

Voor de stal komen nog tegels en het wordt inderdaad gebruikt als een soort inloopstal. Paardje kan zelf kiezen of ze binnen of buiten gaat staan en er komt gezelschap. Ze staat nu 24/7 buiten en het is de bedoeling dat dat voortgezet wordt, alleen heeft ze nu een grote bak waaruit ze hooi krijgt en aan zo'n bak kunnen wij niet komen. Daarom vroeg ik me af of het beter is uit een ruif te voeren of gewoon vanaf de grond.
Over dat stuk muur dat doorloopt, dat is een muur waarop de veldschuur leunt, had zelf liever ook anders gehad maar zonder die muur stond er geen schuur :Y) .

Nkitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 11:10

Trouwens, de voorkant van de stal is bovenin zo gemaakt omdat in de winter de koude wind erop komt te staan. Aan de rechterzijkant zoals je ziet op de bovenste foto kan een raam open. Er komen nog wel tralies voor hoor!

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:34

voor hooi hebben wij in een hoek van de stal een schot schuin geplaatst. Zo knoeien ze geen hooi, en heb je toch het idee dat ze van de grond eten.
Dit werkt bij ons echt perfect!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:37

Toffe pa heb jij ;) dat muurtje is toch geen probleem? Helemaal vol in de wind is echt niet lekker want dan kan je ook het effect van tocht krijgen.

Vjestagirl schreef:
Ik vind dat ze een beetje weinig mogenlijkheid heeft om naar buiten te kijken...

Hoe kom je daar nou bij Vjestagirl? De pony heeft een weids uitzicht wat ook duidelijk op de foto's te zien is in wat voor omgeving de pony staat en de bovendeur die open kan :? ....

Hooi is het gezondst om het op de grond te voeren. De halsspieren blijven in goede beweging en als ze grazen moeten ze ook met de neus naar de grond. Als je het hooi in een ruif gaat hangen, trekt ie het hooi uit de ruif en krijgt ie dus ook stof in zijn neus en ogen. Nadeel is dat als je de ruif te laag hangt, hij er met zijn benen in kan rollen. Handig is dan om zijn stokmaat te weten en de ruif hoger te hangen dan zijn stokmaat (ALS je toch een ruif moet nemen) ;)
Maar je hebt hooi-nettten en hooi-zakken. Voordeel van hooizak is dat de stof minder de stal (of trailer) doorvliegt en de hooizak is makkelijker/sneller te vullen dan een hooi net :Y)
Of meerdere hooizakken vullen met hooi zodat zijn rantsoen voldoende is. Misschien kan je zoiets ook zelf maken? Ze kosten gemiddeld een tientje.

Nkitaa_ schreef:
Voor de stal komen nog tegels en het wordt inderdaad gebruikt als een soort inloopstal. Paardje kan zelf kiezen of ze binnen of buiten gaat staan en er komt gezelschap. Ze staat nu 24/7 buiten en het is de bedoeling dat dat voortgezet wordt, alleen heeft ze nu een grote bak waaruit ze hooi krijgt en aan zo'n bak kunnen wij niet komen. Daarom vroeg ik me af of het beter is uit een ruif te voeren of gewoon vanaf de grond.
Over dat stuk muur dat doorloopt, dat is een muur waarop de veldschuur leunt, had zelf liever ook anders gehad maar zonder die muur stond er geen schuur :Y) .

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:42

Nette stal hoor.
Als ze hout gaan knagen doen ze het vaak toch aan de randen, daar kun je ijzeren strips op bevestigen, werkte bij mij het beste.

Nkitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 16:04

Dankje downhill, daar heb ik wat aan *D Dan wordt het waarschijnlijk dus toch hooi vanaf de grond voeren want een paard dat in een hooiruif gaat staan lijkt me niet verstandig. En inderdaad dat muurtje valt best mee als je nog een kilometer land voor je hebt om van je af te kijken ;)

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:15

Hooi voeren vanaf de grond is beter voor de spijsvertering van je paard, de anatomie is er op gericht dat de hals naar beneden is als het dier eet. Als je het zo in de stal gooit lopen de dieren er nog wel eens door heen zodat het over de hele stal verspreid ligt en ze het niet meer eten, zonde van het hooi. Je kan bijvoorbeeld met hout een ruif op de grond maken waar hij met zijn hoofd in kan, ik heb op het land van die speciekuipen waar het hooi ingaat met onder in een stoeptegel zodat ze niet met die dingen aan de wandel gaan.
Let ook op dat je geen hooi voert vanaf een zandbodem, dan krijgen ze vaak zand mee binnen wat weer kans geeft op zandkoliek.

Nkitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 16:19

@ladymagic; Dat is een goed idee van die speciekuip! Paps is bouwvakker dus dat moet gaan lukken! Daar had ik nog niet aan gedacht :+ , echt top :D

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:25

Inderdaad een goed idee van de speciekuip! Misschien kan je de speciekuip vullen met cement, dit laten opdrogen zodat de speciekuip niet makkelijk om gegooit kan worden door hem met cement zwaarder te maken of een grotere stoeptegel :Y) . Die van mij trekt gewoon een speciekuip met water om. Het is niet uitgesloten dat ie niet omgaat maar misschien is jouw paardje wel een hele nette eter ;-)
Een speciekuip heeft geen scherpe randen en is buigbaar. Goed idee van Ladymagic!

Nkitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 16:33

Ze laat ook een speciekuip met water staan zolang er maar wat in zit, en fjorden love eten en Sampa loves eten nog veel meer dan normale fjorden dus denk niet dat ze met haar eten gaat gooien ;) Dat ga ik dus maar eens proberen, zo eet ze in ieder geval niet hoog in de lucht zeg maar.

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:34

Maxielover schreef:
Hoi, er vielen mij een paar dingen op. Komt je paard helemaal alleen bij jou aan huis te staan of zijn er nog andere paarden of krijgt ze een maatje ? dus hou er wel rekening mee dat alleen zijn niet leuk voor ze is.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens!
Mijn paard staat alleen en het gaat vreselijk goed met hem!
Wij hebben hemin de zomer op een weiland met andere paarden en in de winter staat hij gewoon alleen hoor!
Het is natuurlijk altijd fijner voor een paard om vriendjes te hebben, maar als je heel erg veel met je paard doet en hij kan het aan is er helemaal nix aan de hand. Daar is mijn DA mee eens :o

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:50

Misschien bij het glaswerk boven de staldeur afschermen met Kippengaas zodat ie het glas er niet uit kan drukken met de neus? Of dat de storm het IN de stal doet waaien? Of een ander idee om het af te schermen voor de neus? Ze kunnen er makkelijk bij komen, het lijkt hoog maar ze kunnen de neus ook heel hoog doen. Probeer eens met een appel of ie er qua hoogte bij kan komen door de appel ter hoogte van het glas te doen? Dan weet je echt zeker of ie erbij kan.
Mijn KWPN-er kon zelfs TUSSEN de buizen door het glas kapot trappen (zie foto)
Het glas lag meters verderop op de grond.
Ik ben blij dat ie nooit is blijven hangen met zijn been en van ellende hebben we het helemaal dicht getimmerd met hout. Veiliger voor hem.
Afbeelding

Op onderstaande foto LIJKT het hout boven de metalen spijlen heel hoog maar mijn paard kan er met gemak aan knabbelen
Afbeelding

Vergis je niet in de hoogte van het glas bij jouw stal en scherm het voor de zekerheid af met schapengaas, kippengaas of wat dan ook ;)

Ik weet zeker dat je paardje blij gaat worden in de nieuwe stal en zeker omdat er een mooi uitzicht is!

Nkitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 16:55

Oke, dan wordt het hout dus afgewerkt met strips en voor het glas moet gaas ;) Ik wil het het liefste niet helemaal dichtmaken omdat er dan erg weinig licht in de stal valt en dat lijkt me toch wel prettig voor mijn pony. Bedankt voor de foto's, zo zie je maar weer dat ze toch hoger kunnen komen dan je verwacht.

Dit is mijn eerste eigen pony, en ben nou eenmaal geen stallenbouwer dus vandaar de vragen en bedankt voor al jullie tips en reactie's !

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:02

Allereerst, heel erg mooie stal! Complimenten aan je vader ;)
Met dat glas moet je inderdaad oppassen want mijn vorige paardje stond één dag op stal en ze had het raam al stuk gekregen.

Kunnen de ramen trouwens open? Denk je aan ventilatie? Want één staldeur is niet genoeg om voldoende te ventileren, zeker in een stal, waar door urine en uitwerpselen een bron van gassen ontstaat. Je moet maar onthouden dat warme lucht stijgt en koude daalt. Je moet ook rekening houden dat er niet te veel tocht ontstaat. In de winter zal dat geen probleem zijn maar tijdens dagen zoals deze, en je paardje moet door omstandigheden op stal staan, is goede ventilatie zeker een must!

Veel succes met je paard!!! :)

Nkitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 17:06

De ramen aan de voorkant kunnen niet open, maar aan de zijkant zit ook een raam en dat kan wel open, via de bovendeur van de stal zal het dan genoeg doorwaaien denk ik.
Ik zal het aan hem doorgeven!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:17

Misschien is het daarom goed om schapengaas (in combinatie met?) kippengaas voor het raam te doen aan de binnenzijde van de stal. Dan haal je helemaal geen licht weg :-)
Maar bij storm is het wel veilig dat niet al het glas IN je stal terecht komt. (niets is uitgesloten maar het is inder geval WAT veiligheid)
De stal van mijn paard is inderdaad een stuk donkerder geworden maar die van mij staat ook extreem vaak en lang buiten. Ook in de winter.

Waar ga je de voerbak hangen? Of ga jij je paardje gewoon uit de emmer laten eten? Dat kan natuurlijk ook en dan heeft ie ook niets om tegenaan te schuren :D :Y)
Water ook uit de emmer?
Wanneer gaat en mag je paardje erin? Spannend hoor!

Nkitaa_ schreef:
Oke, dan wordt het hout dus afgewerkt met strips en voor het glas moet gaas ;) Ik wil het het liefste niet helemaal dichtmaken omdat er dan erg weinig licht in de stal valt en dat lijkt me toch wel prettig voor mijn pony. Bedankt voor de foto's, zo zie je maar weer dat ze toch hoger kunnen komen dan je verwacht.

Dit is mijn eerste eigen pony, en ben nou eenmaal geen stallenbouwer dus vandaar de vragen en bedankt voor al jullie tips en reactie's !

Nkitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 17:30

Het is mijn verzorgpaard dat moet verhuizen om plaats te maken voor andere paarden, en ik mag haar dus overkopen want ik wil haar het liefst bij me houden :D En het thuisfront is ook weg van het beest dus welkom in de familie ;)
Alleen zijn wij niet zulke paardenmensen, op mij na dan en dan kom je ineens met vragen over alle dagelijkse dingen.
De voerbak wordt zo'n emmer in een hangbeugel van de Welkoop en water komt in de wei/rijbak te staan in een grote cementton of koeienwaterbak en dat vul ik dagelijks. Automatische drinkbak is helaas niet mogelijk met bevriezen in de veldschuur. Waarschijnlijk komt ze binnen nu en 4 weken ofzo, hangt ervan af hoe snel we het land af kunnen zetten ivm koeien die er nu lopen.

Ik heb nog wel een andere vraag;
Ze staat nu dagelijks in de rijbak = zand en heeft weide en haar stal waar ze zelf in en uit kan lopen, maar soms kan ze dus ook een paar uur op zand staan als je de hekken sluit. Nu komt ze waarschijnlijk hele dagen op kortgemaaid gras te staan wat ook zal dienen als rijbak. Ze zou dan 'snachts evt op stal kunnen. Kan dit ivm teveel aan gras/koliek/gewicht etc.?