Paard zwemt door de sloot heen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xShanty

Paard zwemt door de sloot heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 21:01

Ja, werd vandaag geconfronteerd met iets dat eraan zat te komen..
Mijn paard is al een aantal keer onder het draadje door gegaan, en naar het achterland gelopen. Dit hek stond altijd open, aangezien daar ook nog 3 landjes met paarden zijn..
Nu is dat hek sinds donderdag dicht, van dat land haalt mijn staleigenaar namelijk zijn kuil af en was natuurlijk niet de bedoeling.
Omdat het land al wat minder wordt krijgen ze 's nachts kuil bijgevoerd, gaat allemaal gewoon goed en ze is echt niet te mager!
Ze komt er dagelijks uit, en is er gister zelfs een uur of 3,5/4 uit geweest.
Nu is ze dus vanochend vroeg (toen haar 2 weidegenootjes alweer in de wei stonden(normaal staat er slechts 1 's nachts binnen maar dit keer allebei) door de sloot heen gegaan. Niemand heeft het gezien dus we kunnen helaas alleen maar gissen maar we vermoeden dat ze vrijwillig is gaan 'zwemmen' is er aan de andere kant weer uit gegaan. Is ontdekt door iemand die zag dat ze in het verkeerde weiland stond (ze stond dus gewoon heel rustig daar)
Haar afgespoelt (was helaas zelf niet berijkbaar, rot werk..) en deken af, op stal.
Nu heb ik haar vanavond gelongeerd, en er was niets van te merken, ze liep niet stijf of kreupel maar het blijft natuurlijk gevaarlijk..
Iemand dit ooit mee gemaakt en ideeën?
Ik zat zelf al te denken aan oid paddock paradise en ik ga even kijken of ik dat kan realiseren met mijn staleigenaar en de eigenaar van mijn weide genootjes.
(voordat ik commetaar krijg, ik weet op dit moment gewoon echt niet wat ik hier aan kan doen, ze staan nu tijdelijk 's nachts binnen omdat ik dat te eng vind maar ze heeft dit nooit gedaan! ze heeft genoeg eten, water en komt er ook genoeg uit.. Staan ook niet alleen dus..)

R0oszs

Re: Paard zwemt door de sloot heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:05

staat er stroom op het draadje?

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:09

is ze soms hengstig?? en dat er in die andere wei een hengst of hengst-achtige ruin staat? ;)

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 21:32

Niet hengstig, en geen hengst achtige ruin.
Ze is door draadjes met en zonder stroom gegaan.. Bovendien heeft ze een deken om tegen de vliegen dus stroom voelt ze al minder..

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:35

Hoe is de staat van de omheining? Heb je schriklint of draad? Hoeveel draden en hoe hoog? Heeft ze dikke manen?

Paddock paradise klinkt heel leuk, maar als het gras aan de overkant groener is gaat ze er waarschijnlijk nog steeds evenhard op af.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:37

kan ze niet een tijdje bij die andere paarden in, misschien wil ze bij die andere paarden staan en doet ze het daarom?
heb vaker gezien dat paarden een duidelijke voorkeur hebben voor bepaalde andere paarden, zonder dat ze die eigenlijk echt kennen..

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 21:49

Ik kan evt kijken of ze even bij die andere paarden in mag, zijn echter geen makkelijke paarden en wilde haar eigenlijk niet bij hun in, maar we kunnen het proberen.
We hebben schriklint, 1 draad zonder stroom, ze heeft dikke manen ja, draad staat op 1 meter hoog, maar ik ben bang dat nu ze het eenmaal doorheeft het niet uitmaakt..

toetyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:00

Jou paard weer hé..
Succes ermee

xxFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:38

Bij ons heb je doorvoor 2 stroomdraadjes 1tje hoog en 1tje laag. Miss ook een idee?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:22

Marigold schreef:
kan ze niet een tijdje bij die andere paarden in, misschien wil ze bij die andere paarden staan en doet ze het daarom?
heb vaker gezien dat paarden een duidelijke voorkeur hebben voor bepaalde andere paarden, zonder dat ze die eigenlijk echt kennen..

Ze vertoont dus waarschijnlijk gewoon normaal paardengedrag. Ze líet zich door een stroomdraadje tegenouden en nu wil ze graag genoeg om dat te negeren. Ze neemt een paar tikken op de koop toe.
Denk en leer. De oplossing ligt voor de hand :)*

hc

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 17:15

Huertecilla schreef:
Marigold schreef:

Ze vertoont dus waarschijnlijk gewoon normaal paardengedrag. Ze líet zich door een stroomdraadje tegenouden en nu wil ze graag genoeg om dat te negeren. Ze neemt een paar tikken op de koop toe.
Denk en leer. De oplossing ligt voor de hand :)*

hc

Is normaal paardengedrag bij een paard staan waar ze ruzie mee gaat maken?
Ze heeft in alle weitjes gestaan, en echt niet omdat ze die paarden nu zó geweldig vindt of omdat het gras daar zoveel beter is, ze komt even buurten en is weer weg.. Maar inmiddels is het met extra stroomdraadje opgelost, en gaan ze bovendien naar een andere weide.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:59

Shanty_Muis schreef:
Is normaal paardengedrag bij een paard staan waar ze ruzie mee gaat maken?

Eigenlijk wel ja.

Je hebt dat nu níet ´opgelost´, voorkomt het alleen.

hc