Onkruid en stroomdraad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StalBerguil

Onkruid en stroomdraad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 11:56

Ik weet niet of dit al eerder is geplaatst (heb het niet gezien) maar hoe verwijderen jullie het onkruid en gras om het stroomdraad vrij te houden. Zelf doe ik het met een kleine handzeis, het is veel werk maar goed dat hoort erbij.
Met de bosmaaier gaat het helaas niet zo super bij ons omdat wij gedeeltes met gaas en draad hebben afgezet. Dit ivm onze shetlander die het gras toch altijd groener bij de buren vindt.

Na gister weer een paar uurtjes bezig te zijn geweest vroeg ik me af hoe anderen dat doen :)

friesiszwart

Re: Onkruid en stroomdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:57

Ik doe het hoofdzakelijk met de bosmaaier, en inderdaar een beoorlijke klus. Gelukkig langs de weg een groot stuk wat ik met de zitmaaier kan maaien.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 13:23

Het is een beetje afhankelijk van wat er staat, hoe makkelijk je er bij kunt komen en hoe groot het stuk is.
Wij gebruiken de zitmaaier, bosmaaier, zeis en op plekken waar we alleen vanuit de weide bij kunnen spuiten we ook. Uiteraard lopen de paarden op dat moment niet daar in de buurt.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 13:26

Wij ook meestal de zeis of bosmaaier, om nou alles met de hand te gaan plukken zie ik niet zitten :D
Het is even werken maar meestal zijn we ook wel zo klaar als je gewoon even door gaat.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:38

Gewoon met de bosmaaier. Als je daar heel voorzichtig en beheerst mee omgaat kun je gewoon langs gaas maaien hoor. Dat doen wij ook altijd.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:41

een ouderwetse heggeschaar. zeis werkt niet bij ons bosmaaier al helemaal niet dus gewoon met een heggeschaar knip ik alles weg.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:44

Misschien op de moeilijke stukken gif strooien? Er zijn middelen in de handel die niet giftig zijn voor dieren.
Ik ben er zelf ook geen voorstander van, maar weet hoeveel werk het is om je schrikdraad vrij te houden van onkruid.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:44

Met de bosmaaier idd, afhankelijk van wat er staat met zo'n touwtje of metalen bladen. Als je zo'n touwtje hebt en een beetje voorzichtig bent kun je ook wel langs gaas maaien.

Vind het zelf wel meevallen eigelijk, ik pak meestal de metalen bladen die rossen toch overal doorheen dus kun je lekker doorlopen :+
Alleen al die stukjes die rondvliegen, das irritant maar verder...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:47

ik doe het ook met de bosmaaier met een touwtje....vrij dik touw.....en ik maai ook langs het gaas van de hondenren....gaat prima.....iets minder gas geven.

kido123Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:32

gewoon heel voorzichtig erlangs met de bosmaaier... anders duurt het uuren...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:49

Met de spa afsteken, de bosmaaier of spuiten ligt eraan hoeveel tijd ik heb en waar de paarden lopen.

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 11:02

.
Citaat:
Alleen al die stukjes die rondvliegen, das irritant maar verder...

@anneliesdj tja dat ken ik en is idd irri en een veiligheids bril op is dan ook geen overbodige luxe :)

Ik ben niet zo voor het gif spuiten ...... Met de zeis gaat het ook wel en zo op die manier kan ik met een hand het gaas naar achteren drukken en met de ander hand het niet gewenste groen verwijderen. Maar het is altijd handig om te weten hoe anderen dat doen en met de heggenschaar heb ik wel eens gedaan alleen is dat echt een ....%#@@ piep werk ppffff ...

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:41

Je hebt zeisen in verschillende maten. de middelgrote zeis lijkt mij het meest handig. Hier wordt het ook met de zeis gedaan en sommige stukken met de bosmaaier / hoekjes maaier.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:29

heggeschaar is wel even een werkje maar wel erg goed voor je armspieren :P

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 18:00

idd en na een uurtje met de zeis bezig te zijn ga je ook al aardig wat spieren voelen. :) :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:07

Ik gooi het verwijderde onkruid onder het stroomdraad. Hierdoor verstikt de ondergroei en groeit er ook minder nieuw onkruid.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:11

DubbelDun schreef:
Ik gooi het verwijderde onkruid onder het stroomdraad. Hierdoor verstikt de ondergroei en groeit er ook minder nieuw onkruid.

Maar dan heb je de kans dat het volgend jaar nog erger opkomt (ivm zaden die de winter overleven)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:28

Zou kunnen, maar dat zien we dan wel weer :D
Ben ik het voor nu iig even kwijt :)

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 19:03

@DubbelDun zo doe ik het ook gooi en prop het gras en onkruid onder het stroomdraad !! En moet eerlijk zeggen dat het volgens mij weinig uitmaakt want je moet het toch regelmatig bijhouden en volgens mij komt het niet meer of erger terug. Of ik let er niet goed op dat kan natuurlijk ook. :+ :o :D