Moet ik maaien na MCPA voor ze de wei weer in gaan ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

klavertje

Moet ik maaien na MCPA voor ze de wei weer in gaan ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 08:52

Ik heb twee weken geleden een gedeelte van de wei gespoten met MCPA, maar moet ik het nu eerst maaien voor mijn paardjes de wei weer in gaan ?

friesiszwart

Re: Moet ik maaien na MCPA voor ze de wei weer in gaan ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 08:53

Nee hoor niet nodig.

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 09:11

Maar is het niet giftig dan ? Het is er toch op gespoten ? En na hoeveel tijd laten jullie de paarden er weer op ?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 10:22

volgens mij moet je minimaal 10 dagen wachten. Ik zelf wacht persoonlijk liever iets langer en dat er een keer flink regen overheen is geweest.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:08

Na ruim een week kunnen ze er weer op. Maaien hoeft niet. MCPA dood alleen onkruid.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:11

ik zou het wel maaien omdat de MCPA wel opgenomen is in het gras, maaien, liefts weghalen of laten verdrogen en weer op laten nemen door de grasmat.

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 12:50

Oei....nou weet ik het dus niet meer ! Maaien wordt moeilijk, moet dan een benzinemaaier lenen van de boer en een flink veld maaien en alles met de hark weghalen. Ik had het willen doen ,maar als het niet nodig is ??? Wie zegt wel maaien en wie niet maaien.....

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:58

Je hoeft echt niet te maaien na MCPA. Heb het vaak zelf al gebruikt maar ook laten spuiten door een loonwerker en ook die geven aan dat je echt niet hoeft te maaien na toepassen van MCPA.

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 14:41

Ah, super !! Dat scheelt een boel werk. Ik wacht in ieder geval tot maandag , dan is het 14 dagen geleden. Bedankt voor jullie reacties.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 15:27

MCPA is de ISO-naam voor een systemisch herbicide, gebruikt als onkruidbestrijdingsmiddel tegen éénjarige en overblijvende tweezaadlobbige onkruiden zoals distel, boterbloem, paardenbloem, kruiskruid. Het werkt via het blad. Het wordt toegepast bij de teelt van granen, vlas, en, asperges, gladiolen, op gazons en sportvelden, onder fruitbomen enz. MCPA wordt vooral gebruikt onder de vorm van een zout, zoals het natriumzout of het dimethylaminezout. Merknamen van MCPA-houdende producten zijn onder andere: Agrichim MCPA, Agroxyl, Euroxone, Hedonal M Forte, Herbivit, Hormonex, Luxan MCPA.

Uit dierproeven is gebleken dat deze stof mogelijk schadelijk is voor de voortplanting of de ontwikkeling bij de mens.

MCPA is ook schadelijk voor algen en vissen, en het gebruik ervan tegen waterplanten in water is in België sedert 2006 verboden.

en het wordt ook opgenomen door je gras, ze zullen niet doodvallen, maar gif blijft gif en het wordt wel opgenomen.
het is een keuze of je je paarden in land laat lopen waar gespoten wordt met mcpa, mijn paard komt niet in land waar gespoten is of waar chemisch wordt bemest

wanneer je je meer gaat verdiepen in herbicide zoals mcpa zal je 1. veel selectiever gaan worden met spuiten en er meer bewust van zijn wat het middel allemaal inhoudt en doet, maar dat geldt voor meer dingen in het leven

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:06

Ik zie eerlijk gezegd niks wat mij zorgen baart Garny95.
Als jij netjes na gebruik de wachttijd aanhoudt van ongeveer 14 dagen dan is er gewoon helemaal niks aan de hand. Klaar.
Het is een groeimiddel voor gras en je paard zal er echt, serieus, niks van oplopen mits twee weken na toepassing gewacht met begrazing!!!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 23:40

ik heb ze er altijd 14 dagen vanaf gehouden en dan gewoon op de wei gezet,alleen als paar keer geregend had, anders liet ik ze er nog niet op
ik behandelde niet de hele wei met mcpa, maar alleen gedeeltes waar veel onkruid stond