Jacobskruid in de buitenbak !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mitchall

Jacobskruid in de buitenbak !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 18:58

Onze buurman heeft me erop gewezen, in de buitenbak groeit Jacobskruid.
er staan 2 grote planten, en er komen er steeds meer bij :n
Kun je het platspuiten, of moet het met de hand met de wortel eruit getrokken worden ?
Als je het kunt platspuiten, wat voor spuitbus moet ik dan kopen ?
Het moet natuurlijk niet giftig zijn voor onze pony, (het word gebruikt als losgooi bak,
maar we kunnen hem ook voor een tijd in de uitloopstal/weide zetten als het toch giftig is ;))
Graag zo snel mogelijk antwoord :j

Storm

Re: Jacobskruid in de buitenbak !

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:00

Je kunt het het beste met wortel en al verwijderen.
Let erop dat het struikje na het verwijderen niet per ongeluk ergens komt waar een paard het alsnog op kan eten.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:01

Ik zou maar beginnen met trekken, zorg echt dat je alle wortels te pakken hebt ook de rozetten van de nu nog 1 jarige planten. het is een 2 jarige namelijk. Alles in een vuilnis zak en zo ver mogelijk weg van je paardjes. ik ga zelf 1 keer in de week de wei rond en trekken maar. Wordt het elk jaar minder. Je moet het eigenlijk al voor zijn voordat het bloeit maar dat wist je ook niet. Ik weet dat je het ook kan spuiten maar bij dieren in de buurt ben ik daar geen voorstander van.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 19:03

Bedankt voor de snelle reactie's :j
Madeliefjes@ ik ben ook geen voorstander van spuiten, daarom vroeg ik ook of ze ook verdwijnen als je ze eruit trekt ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:25

Er zijn sowieso weinig bestrijdingsmiddelen waar JKK goed op reageert. Het enige dat redelijk werkt is Starane en dat is loeiduur en voor particulieren moeilijk te krijgen.
Wat wel goed werkt is een flinke hand kunstmest of strooizout op de rozet gooien. Daar verbranden ze van.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 02:09

Trekken, en als je niet zeker weet of je de hele wortel hebt: dan ga je maar graven. Liever een paar gaten opvullen met zand dan dat die wortel achterblijft.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 08:20

na 3 jaar trekken, gebruik ik nu roundup. Ik zorg dan wel dat de paarden een tijdje niet op dat stuk komen, ik heb meerdere weitjes en ik verplaats ze steeds van wei.
als het helemaal kaal is, het stuk wat gespoten is, zaai ik het opnieuw in.
roundup dood het tot aan de wortel. Tot nu toe lijkt deze methode goed te werken, beter dan trekken.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 18:24

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:41

Daar ben je mooi klaar mee, mss is het iets voor je om zo'n steker te kopen. Je hebt een speciaal steekding gemaakt voor JKK te verwijderen. Daarna goed mest opgooien, want de plant houdt van een arme bodem. Tegen kunstmest kan hij niet goed.

Ik zou wel uitkijken om de plant op de pakken, de plant is ook slecht voor mensen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:17

capopjekop schreef:
Ik zou wel uitkijken om de plant op de pakken, de plant is ook slecht voor mensen.

Gelukkig valt dat wel mee hoor als je de plant oppakt. Zolang de plant nog niet is gegeten bevinden pyrrolizidine alkaloïden zich in hun N-oxide vorm en zijn dan niet giftig. Als de plant gegeten wordt, dan worden de pyrrolizidine alkaloïden in deze vorm met name in de dunne darm omgezet in vrije alkaloïden die wel giftig zijn en de lever aan kunnen tasten.
Jakobskruiskruid kan bij huidcontact echter wel een allergische reactie geven: compositae dermatitis. Deze allergie treedt op na huidcontact of na het eten van de planten. De allergie wordt niet veroorzaakt door de pyrrolizidine alkaloiden, maar door andere stoffen die in veel soorten van de composietenfamilie voorkomen (sesquiterpene lactonen)