kruipende boterbloemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

kruipende boterbloemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 06:59

Wij hebben veel last van kruipende boterbloemen in de wei. Nu probeer ik elke dag wat weg te halen, maar het is zoveel en het is vrij moeilijk om te verwijderen. Dus nu vroeg ik me af hoe gevaarlijk is het nu eigenlijk voor de gezondheid van je paard?

Solleke_Noah

Re: kruipende boterbloemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:37

Boterbloemen zijn giftig dacht ik? De eigenaar van onze huurwei sproeit ze kapot met een middel dat speciaal werkt op boterbloemen. De paarden mogen dan natuurlijk een tijd niet op dat deel van de wei ;)

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:20

alle gele bloemen zijn giftig. alleen de mate waarin verschilt. (paardebloem-jacobskruiskruid).
je kunt idd hiertegen spuiten, dan voorkom je dat komend jaar alles geel is.
na het spuiten 10 dagen niet beweiden. (ik pak zelf altijd 14 dagen )

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 10:25

Tsja ik huur de wei en ik heb geen idee met wat en hoe ik moet spuiten. Het gaat om heel de wei dus dat betekent dat ze dan heel lang niet op het gras mogen?

Ze hebben al wel wat binnen gekregen zou dat al heel erg zijn?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:08

hinta schreef:
alle gele bloemen zijn giftig. alleen de mate waarin verschilt. (paardebloem-jacobskruiskruid).

Niet alle geelbloeiende planten zijn giftig hoor. Sla bloeit ook met gele bloemen en is niet giftig , paardenbloem trouwens ook niet.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:03

peachy: je kunt de weide even in 2 stukken verdelen. dan hebben ze altijd wei tot hun beschikking.
ik spuit met 2-4D-amine, verkrijgbaar bij agri. je kunt daar om advies vragen, mss heb je ook nog andere dingen in de wei staan waar je vanaf wilt.
let op de goede verhouding water-gif, en bij voorkeur spuiten bij weinig of geen wind, meestal 's avonds. (ivm verwaaien).
succes.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 01:08

Alleen heeft het nu dus geen zin meer om te spuiten. Spuiten werkt alleen als de bloem nog niet bloeit, maar het blad wel groot genoeg is om de gif druppels op te vangen en dus dood te gaan. Aldus mijn loonwerker. Ongeacht met welk gif je spuit.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 07:43

Er zit eigenlijk nog geen bloem in, misschien een enkele maar niet overal. Zou het dan ook uitmaken?

Alleen kan het nou kwaad dat ze er iets van op hebben?
Ik ben dagelijks 1 uur bezig om net dat ene strookje gras onkruidvrij te maken en dan wil je nog weleens wat over het hoofd zien. Aangezien het gras ook redelijk hoog staat.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:34

Ik denk niet dat paarden er uit zichzelf van eten. Het is bitter, dat weten ze, en dus lusten ze het niet. Bij mij eten ze keurig om die paar verdwaalde boterbloemen heen.

Aangezien de bloeitijd van de boterbloem al ruimschoots overal begonnen is, denk ik eerder dat ze bij jou al uitgebloeid zijn. :D

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:36

voor zover ik weet kun je spuiten zolang de groei erin zit. dus gewoon doen. bij mij werkt het prima.
boterbloem is niet heel giftig, ze moeten er dus héél veel van op hebben, willen ze er last van krijgen.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 12:38

Bedankt voor de antwoorden.
Femke27 de mijne eten ze juist wel. Dit kan ook komen doordat ze niet veel te eten hebben, staan op een nagenoeg kaal stuk wei.

Ik ben even langs de boer geweest en die adviseerde mij mcpp te spuiten en dat dat nu ook nog wel kon.
Dus ik denk dat ik dat gewoon even ga proberen.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 09:01

femke27 schreef:
Alleen heeft het nu dus geen zin meer om te spuiten. Spuiten werkt alleen als de bloem nog niet bloeit, maar het blad wel groot genoeg is om de gif druppels op te vangen en dus dood te gaan. Aldus mijn loonwerker. Ongeacht met welk gif je spuit.

wij hadden m hier in de tuin.. met roundup gespoten dat hij bloeide.. en hij is helemaal DOOD :D

zet 1 deel af van de wei. spuit dat.. dan na 10-14 dagen paarden op gespoten stuk zetten en andere stuk spuiten..